Nafta nebo benzín ?
To co jsem se rozhodl udělat je poměrně složitá věc. Inu, je jednoduché popsat jak funguje benzín, jak nafta, ale co je lepší ? To vypadá jako oříšek. Jsou lidé, kteří nic jiného, než naftovou Octavii nechtějí. Jejich volba. Moje je zase úplně jiná. Pojďme se společně podívat na něco, co je nejostřejší hádkou motoristů na světě. Tak na jaký palivo mám jezdit ?
Zákládní důvody proč zvolit benzín ?
Jednodušší konstrukce -> spolehlivější
Nemají problémy s vyššími otáčkami
Levnější provoz
Kultivovaný chod
Základní důvody proč zvolit diesel ?
Vyšší točivý moment v nižších otáčkách
Zpravidla úspornější
Lépe si drží zůstatkovou cenu
Delší dojezd
Základní důvod, proč si koupit Toyotu Prius nebo jiný vysavač ?
NOPE ! Takový důvod není…
Zkrátka, tato nejostřejší bitva má velmi, velmi jednoduché řešení. Četl jsem mnoho článků od svých kolegů a mluvil se spousty lidmi, kteří se pohybují v oceánech nafty a benzínu a hledají ostrov, kde by našli lásku a porozumění a hlavně kompromis nebo konečnou odpověď. Místo toho se bojí, že kvůli EU budou za chvíli jezdit na opičí chcanky. Ale notak, vždyť prdící kráva na louce vypustí víc CO2 než cokoliv jiného, co sestrojil člověk. Takže odpovědí by mělo být, kdyby vše bylo spravedlivé, že bychom jezdili na kravský prdy a to podle mne by muselo letět jako blázen, když to má takové CO2.
Takže základním měřítkem jak se rozhodnout by měla být hned otázka, na co auto chci a jak velké ho chci ? Takže si můžeme představit dva tábory. Jeden pro malá až střední auta a druhý tábor pro SUV, tereňáky a těžká vozidla. Tady využijeme hned první výhodu dieselu, kterou jsem uváděl -> vyšší točivý moment v nižších otáčkách. Točivý nebo také krouticí moment je maximální síla, která působí na diferenciál, který poté rozděluje sílu na daná kola. Čím je vyšší, tím s větší lehkostí bude motor s autem zacházet -> nemusí se tolik vytáčet, táhne lépe od spodního pole otáček. Takže pro SUVéčka, kamiony, autobusy nebo i generátory je jasné zvolit naftový motor. Mohli bychom samozřejmě zvolit benzínový, ale srovnejte spotřebu u čtyřlitrového benzínu a u čtyřlitrové nafty, ne pod plným plynem, ale při 90 km/h.
U benzínu přichází zpravidla maximální výkon v horním rozsahu otáček. Tuto vlastnost nafta nemá, protože na to není uzpůsobena. Ale tady můžeme využít další bod, proč jsou i do velkých aut dávány benzínové motory. Tím je důvod, že majitel bude jezdit krátké trasy a hlavně pohybovat se ve městě. Navíc benzínový motor je považován za prestižnější. Naftový motor při nízkém ohřátí není nejenom efektní, ale zanáší se mnoho filtračních součástek vozu, které znemožní, aby diesel byl synonymem černého kouře. Sice dnešní diesely jsou uzpůsobeny tím, aby si například sami dokázali vyčistit filtry pevných částic, ale i tak to není ono. Nyní víme jak velké auto chceme a kam s ním chceme jezdit. Další věc na kterou budeme se dívat je cena. Cena dieselů je vyšší a to hlavně proto, že mají více součástek než klasický benzínový motor. Někdo to zaplatit musí a tím někdo je ten, kdo si auto koupí. Zase na druhou stranu právě díky tomuto si drží svou vyšší cenu i v bazarech, takže vyděláte víc, než kdybyste třeba prodávali benzínovou verzi. Hlavně v Čechách je obecně dieselové auto považováno za úsporné. Nafta navíc díky zpřísnění Euro normy 4 a s tím spojené věci, které nyní musí být v dieselech povinně, jen tak nezlevní. Hlavně také je dobré nezapomenout, že diesel papal dříve míň než dnešní nová benzínová auta. Takto to ještě bylo nedávno, ale časy se mění a díky downsizingu a nízkotlakému přeplňování se částečně eliminuje rozdíl mezi dieselem a benzínem. Benzínová auta dnes s malým motorem jedou více než starší auta s velkými pohonnými jednotkami a díky převodovce s více jak sedmi rychlostmi se stávají i nečekaně dobrými motory na dálkové jízdy.
Teď nás čeká poslední otázka a tou je spolehlivost. Benzínové auto má prim, protože zkonstruovat ho je značně jednodušší tím se i zmenšuje pravděpodobnost poruch. U nafty máte závady opotřebením nebo nekvalitní naftou jako turbo (90% lidí ho nenechá ochladit dotočením po dojezdu), vstřiky, vysokotlaké čerpadlo apod. které nejsou levné. Pokud si říkáte, že i benzínové motory mají vstřiky, tak to ano, ale je rozdíl, když vám palivo proudí klasicky nebo je stlačeno na skoro 200 MPa. Pokud jezdíte s naftovým autem jak máte, nedupat na plyn, jezdit dlouhé trasy v ideálním pásmu otáčkách apod. záleží jen na kvalitě použitých dílů, jestli vše vydrží jak má. Ano, znám nesmrtelnou Octavii 1.9 TDi 66kw, ale znáte vy naftový motor 2.0 Pumpe-Duse ? Nebo 2.5 TDi z Audi ? Volkswagen byl rád, že se jich zbavil a existuje jich ještě mnohem víc. Samozřejmě, že jsou i staré poruchové benzínové motory, ale vezměte si, jak dlouho se motory vyvíjí. Prvotně se pro osobní auta vyvíjela jen benzínová pohonná jednotka. I když urazily motory konstrukčně a vývojem poslední roky takovou cestu, kterou předtím daly za 50 let, tak i přes to se naftové motory pro osobní auta vyrábějí kratší dobu a je i možné, že i tady potřebují ještě čas. Není ovšem důvod šťourat se klackem v hovně, když si prostě uvědomíte a přijmete fakt, že nafta je opravdu určena pro dlouhé cesty, kdy se při správném použití eliminuje pravděpodobnost poruchy.
Takže jak jsem psal na začátku, vybrat si je opravdu jednoduché. Rozhodnout se v první řadě nad tím, na co auto mám a jak velké auto chci. Zbytek je pro mnoho aut individuální ale i tak převládá ve spolehlivosti benzín už jen tím, že do nafty potřebujete nemrznoucí adetiva a kvalitní naftu. Když přijde na nejhorší, můžu odjet s benzínovým autem i na flašku chlastu. Ale pozor u starých naftových aut zase můžete použít olej z friťáku. Řekněte sami, souboj to je pěkný, ale i tak vyhrává benzín, ovšem kdyby nepřišel downsizing nebyl by všem dnům konec.
Ještě se rád zmíním o jedné věci, tím je taková blbost, jakou může být tuningování naftových motorů. Typické příklad, jak vypadá natuningované naftové auto v ČR. Motor 1.9 TDi v autě od koncernu Volkswagen AG. Bez výrazných zásahů do exteriéru. Většinou kombík nebo hatchback s tmavými okny na nevkusných kolech. Výfuk co dělá „pou“ při změně otáček směrem dolů (zbytkový vzduch, nejedná se o blow-off ventil). Přeprogramovaná řídící jednotka. Zadní část vozu černá od pevných částic, které měl správně pohltit filtr, kdyby tam nějaký byl. Je sice hezké, že někdo naftový motor dovede k tomu, aby táhnul až k omezovači nebo šlehal plameny jako benzínový motor. Nicméně to, že to neumí v sériové výbavě je proto, že ten, kdo to vyrobil věděl, že to je blbost. Životnost ne jednotlivých dílů, ale celého motoru padá s každým vyšším tlakem a teplotou dolů. Přeji příjemnou zábavu.
Petr Horáček – Grip Stig