GripTrip: Maranello, Muzeum Ferrari a Fiorano




 

Jakožto dlouholetý příznivec a obdivovatel rudého týmu F1 Scuderia Ferrari (potažmo všech aut se vzpínajícím se koníkem ze znaku 🙂 jsem se vždy chtěl podívat do rodiště Ferrari – městečka Maranello v severní Itálii.

Takže jsem využil podzimních prázdnin a především pozvání od Martina K., který nyní jakožto jediný Čech pracuje v Maranellu na vývoji monopostů F1 a vyrazil během jednohoho podzimního prodlouženého víkendu směr Itálie. Mimochodem s Martinem bychom chtěli na Gripu přinést rozhovor v příštích týdnech – o tom, jak se v Maranellu žije, jak se pracuje u Ferrari a dalších zajímavostech. A samozřejmě ještě jednou dík za azyl 🙂

Autem z Prahy do Maranella přes Mnichov je to necelých 950km a doba čisté jízdy je zhruba 9 hodin, takže doporučuju si cestu rozdělit na dva úseky a zastavit se někde na „půl cesty“.

Maranello

Takže nejprve pár faktů: Maranello leží cca 20km od Modeny (rodiště Enza Ferrariho). Maranello je opravdu malé městečko, žije tam zhruba 17 tisíc obyvatel a duch Ferrari na vás dýchá všude. Kromě pár podniků keramického průmyslu tu je Ferrari a podniky a služby s ním související tím hlavním „businessem“.

Díky Martinovi jsme měli možnost bydlet v bytě přímo v samotném centru Maranella. Takže co jsme viděli v Maranellu:

 

 

Takže co jsme viděli v Maranellu:

Muzeum Ferrari a týmu Formule 1 Scuderia Ferrari

Museo Maranello Ferrari (http://museomaranello.ferrari.com) je první ze dvou Ferrari muzeí, které si nemůžete nechat ujít (tím druhým je muzeum Enza Ferrariho v Modeně, s novou halou od architekta Kaplického, ale o tom až v druhém díle).

Vstupenky do muzea se dají koupit na místě nebo online. Doporučuji koupit kombinovanou vstupenku do obou muzeí, která přijde na EUR 26 (děti EUR 10).

Expozice Museo Maranello Ferrari se obměňuje, takže není problém sem zajet vícekrát za život 🙂

Muzeum je cca 300 metrů od továrny najdete zde jak historické vozy Ferrari (včetně legend jako 250 GTO, F40, F50…), tak současné včetně LaFerrari ale i různé lahůdky typu FXX-K nebo vozy programu Ferrari Clienti – klientského programu kdy jsou vozy udělané na míru dle požadavků zákazníka – např. Erica Claptona nebo arabských šejků. Samozřejmě nechybí legendární závodní Ferarri GT včetně 512M, které zářilo ve filmu Le Mans se Stevem McQueenem.

Dále zde uvidíte pravou „pit wall“ nebo třeba pracovnu a pracovní stůl Enza Ferrariho.

Třešničkou na dortu je pak hala dedikovaná úspěchům v šampionátu Formule 1. Vítězné monoposty, stěnu plnou pohárů z velkých cen a helmy legend jako Niki Lauda, Kimi nebo Michael Schumacher!

Nesmí chybět Ferrari Store kde najdete nespočetně mnoho suvenýrů, knih atd.

Sídlo Scuderia Ferrari

Scuderia Ferrari, sportovní divize Ferrari, sídlí v moderní budově z ocelových profilů která byla postavena nedávno. Zajímavostí je, že nad „vrátnicí“ visí tři žluté vlajky Ferrari – za každé vítězství v sezoně jedna (v roce 2015 zvítězil Sebastian Vettel ve své první sezoně u Ferrari 3x).

 

 

Továrna a aerodynamický tunel

Samozřejmě byste neměli vynechat ani továrnu Ferrari – tam se ale dostanete jen k „bráně“.

th_IMG_9078

Fiorano – závodní okruh

Na okraji Maranella, když pojede cestou na Modenu, nemůžete minout závodní okruh Fiorano (Fiorano_Circuit). Fiorano je závodní okruh vlastněný firmou Ferrari a používaný především pro testování a vývoj automobilů i monopostů F1. Zajímavostí je, že traťový rekord zde od roku 2004 stále drží Michael Schumacher, který s monopostem F1 Ferrari F2004 zajel čas 55.999 sekund. Pro srovnání nejlepší čas dosažený s LaFerrari – nejmodernějším Ferrari určeném do normálního provozu – je 1 minuta 19 sekund.

V druhé části chystám report z Modeny a muzea Enza Ferrariho a motorů Ferrari. A jako bonus taky fotky z Imoly a památníku Ayrtona Senny.

Za Grip Milan „boruvek“ Borůvka (@milanboruvka , blog.boruvka.net ) .