Exkluzivní rozhovor s Čechem, který pracuje na vývoji monopostu Ferrari pro F1
Spoluzakladatel GripTV Milan Borůvka (@milanboruvka) je z Hořic odkud pochází také jediný Čech, který v současnosti pracuje pro Ferrari tým Formule 1. Díky tomu, že jsou kluci z jednoho města, tak jsme měli možnost udělat exkluzivní rozhovor s Martinem Kulhánkem, který již 3 roky pracuje v týmu konstruktérů Ferrari F1 v italském Maranellu. Jestliže se chcete dozvědět zajímavé informace o Ferrari od Čecha, který přímo v automobilce pracuje, tak čtěte dál!
GripTV: Martine, být součástí týmu konstruktérů Ferrari F1 týmu a podílet se na vývoji monopostu Ferrari je jedním z vrcholů co jde v tvém oboru dosáhnout. Pověz nám, jak jsi se k této práci dostal?
Martin: Cesta až sem byla celkem dlouhá a jako je to vždy, bylo to tak trochu o štěstí. Řekl bych, že celé to začalo již na základní škole, kde jsem se věnoval létajícím modelům letadel. Od modelů to pak přešlo ke studiu elitního oboru Letecký mechanik při Aeru Vodochody, kde se již člověk trochu víc seznámil s aerodynamikou, s kterou nyní denně pracuji ve Scuderii Ferrari. Mezi tím však ještě proběhlo 5 let strávených na FSI VUT v Brně a poté několik let v hořické firmě Swell, jejíž součástí jsem dodnes.
V roce 2012 Scuderia Ferrari, společně s Fernandem Alonsem, útočila na celkové vítězství v šampionátu F1. V sekci aerodynamiky, ale i jinde, byl nedostatek konstruktérů a Ferrari tak hledalo i za hranicemi Itálie, kde narazilo na firmu v podhůří Krkonoš. Osloveni jsme byli celkem tři mladí konstruktéři. Nejprve jsme si mysleli, že se jedná o nějaký žert, ale ona to byla opravdu skutečnost. Jak mi asi dá každý za pravdu, tak taková nabídka se rozhodně neodmítá. Slovo dalo slovo a my se vydali na přijímací testy do Maranella. Vedení nás tak trochu s výsledky napínalo, ale nakonec nám všem oznámili, že jsme ve Ferrari. Těžko se popisuje, co člověk v tu chvíli cítil. Sen mnoha lidí na celém světě. V říjnu 2012 se tak začal na monopostu Ferrari F1 objevovat i rukopis z České republiky. V současné době jsem tu za firmu Swell již pouze já, ale v samotném Ferrari naleznete ještě další tři tváře z Čech.
GripTV: Jak probíhá tvůj běžný pracovní den u Ferrari?
Martin: Když jsme v Maranellu začínali v aerodynamickém tunelu, udělal si každý z nás malé kolečko, abychom se seznámili s celým monopostem. Já jsem pak zakotvil v oblasti předního kola, kde jsem v podstatě do dnešního dne. Postupně však více začínám působit v oblasti nosu. Samotná oblast předního kola, je dle některých inženýrů tou nejobtížnější, protože zde dochází k pohybu zavěšení kola a svou roli hraje i opotřebení a deformace pneumatik. Na celém monopostu je pak člověk omezen samotnými pravidly, které jsou poměrně svazující.
Vývoj monopostu je mnohem rychlejší než u klasického automobilu. V podstatě má tým na vývoj jeden rok a často spíše ještě kratší čas. Současně probíhá vývoj aktuálního monopostu a monopostu pro sezonu další. Během sezóny dochází ke změně jednotlivých částí, jejich výpočtu, testech v aerodynamickém tunelu a nakonec k nasazení v reálu. Konstruktér se tak v týmu F1 rozhodně nenudí a stráví tak v kanceláři spoustu času (ve svátky a klidně i víkendy). Je však radostí, když člověk vidí svou práci v přímém přenosu a ještě více, když jeho práce sklízí úspěch. Líbí se mi na Itálii a Ferrari, že ač je každý den na konstruktéry kladen nemalý tlak, problémy se řeší většinou s úsměvem.
GripTV: Kolik lidí se podílí na vývoji monopostu Ferrari F1?
Martin: Co se týče počtu lidí v týmu, tak tento údaj přesně nevím. Co jsem však zaslechl, tak by se celý tým Scuderie měl pohybovat kolem čísla 700. Ruku do ohně za to však nedám.
GripTV: Měl jsi se možnost potkat se třeba i s piloty či dostat se na Velké ceny…?
Martin: S piloty, šéfy, sponzory, ale nejen s nimi se každoročně setkáváme hlavně na slavnostním vánočním obědě. Od přestupu Sebastiana Vetella do Ferrari, kdy se atmosféra v týmu hodně zlepšila, se samotní jezdci občas zajdou osobně podívat na výsledky probíhajícího vývoje, předat své poznatky z tréninků a samotných závodů a prohodit pár slov.
V roce 2014 jsem měl tu čest se jménem stáje Ferrari zúčastnit Velké ceny Itálie, která se každoročně jezdí na známém okruhu v Monze. Mohl jsem se projít po samotné pit-line, okouknout boxy konkurence, jejich monoposty a den strávit v boxu stáje Ferrari a jejich zázemí. Musím říci, že je to opravdu nezapomenutelný zážitek.
GripTV: Měl jsi se možnost svézt Ferrari ?
Martin: Ač bydlím v centru samotného Maranella, vidím aut Ferrari každý den nespočetně a mohu si je vypůjčit, ještě jsem toto neuskutečnil. Určitě se na tento zážitek ale také chystám.
Čeho si však moc vážím, tak je účast na tzv. Family day. Je to vlastně den otevřených dveří, který je každé dva roky pořádán pouze pro zaměstnance Ferrari a jejich rodiny. Člověk tak vidí třeba stavbu La Ferrari, monopostu F1 nebo modely Ferrari, které zná pouze z obrázků či vyprávění.
GripTV: Co tě baví kromě práce na monopostu F1?
Martin: Ač je velká část dne strávena v kancelářích Ferrari, musí si člověk najít i čas na sport a jiné odpočinkové aktivity. Já osobně zde v Maranellu hraji basketbal, kde se nám v loňském roce podařilo postoupit do vyšší soutěže. Celkem pravidelně chodím do posilovny, proběhnout se po krásném okolí, či v zimě využít nekonečných sjezdových tratí místních hor. Mimo zimní období si pak jezdím samotné hory prohlédnout i ze sedla motocyklu.
Ač je to asi nepochopitelné, účastním se i příprav a pořádání legendárního závodu 300 zatáček Gustava Havla a České Tourist Trophy při které se od roku 2014 jede i IRRC (neoficiální mistrovství Evropy na přírodních okruzích). Díky funkci Technického komisaře, se mi tak poštěstilo zúčastnit se aktivně i takových závodů jako jsou MotoGP, WSBK či třeba Zlaté přilby v Pardubicích.
GripTV: jak hodnotíš minulou sezonu a jaké máš očekávání od sezony 2016?
Martin: Minulá sezona byla pro náš tým myslím velmi úspěšnou, kdy se nám podařilo po velmi špatné sezóně přiblížit dominantnímu týmu Mercedes a několikrát ho i porazit. Pro letošní sezónu nám tak nezbývá než mít ambice nejvyšší. Bohužel nás hned na začátku provázela tak trochu smůla, čehož plně využil Mercedes, ale jak se říká: „Nikdy neříkej nikdy“. Každopádně tým dělá vše pro to, abychom opravdu byli tam, kde všichni být chceme.
GripTV: Jaké je to žít v Maranellu a potažmo v Itálii?
Martin: Myslím, že život v Itálii je celkem rychle návykový. Spousty sluníčka, tepla, blízkost moře a krásná krajina, mají za příčinu i klidnou povahu místních lidí. Lidé si tu umí život opravdu užívat a také si ho užívají.
Maranello je velikostně dost podobné rodným Hořicím a i jeho poloha v podhůří je podobná, takže si tu vlastně připadám téměř jako doma. Jen ty kopečky tu jsou podstatně vyšší.