4. etapa San Juan – Chilecito

Dnešní etapa závodníky opět přivedla do hor. V nejvyšším bodě trati se pohybovali v nadmořské výšce 3400 m.n.m. Převýšení bylo přibližně 2400 m. Trať byla převážně kamenitá s velkým množstvím prachu. V některých úsecích museli soutěžící téměř zastavit a počkat než se prachová clona alespoň trošku rozejde, aby něco viděli. Závěr 326 km dlouhé rychlostní zkoušky vedl širokým řečištěm, kde místy nebylo vidět ani na pár metrů před sebe. Navíc v tomto místě už mnohé kamiony dojely pomalejší osobní vozy a motocykly, takže bylo nutné dávat obzvlášť velký pozor, aby se nějaký motorkář nepřimotal pod kola kamionu.
http://gaps.dakar.com/2012/dakar/stage-04/aso/ukie.php
Z pohledu Czech Dakar Teamu nebyla dnešní etapa, tak úspěšná jako předešlá. Honza Veselý opět natankoval nekvalitní palivo od pořadatelů a druhou polovinu rychlostní zkoušky se trápil ze ztrácejícím se výkonem jeho motoru. Dokonce to zašlo, tak daleko, že posledních 150 m RZ musel svůj motocykl dotlačit. „Je to k vzteku, první polovinu RZ jedu do padesátého místa. Potom natankuji a přestane to jet.“, říká jediný český motocyklista na letošním Dakaru. S problémem nekvalitního paliva se potýká mnohem více jezdců a situace nabírá na vážnosti.
Bez problémů nejela ani zelená týmová Tatra. V dnešní RZ ztratila tři čtvrtě hodiny. Na vině byla opět hadice turba, která kluky trápila už v druhé etapě. Dnes praskla 3x. Následkem bylo předjetí od několika soupeřů a tím větší množství prachu a snížení viditelnosti. Když se podařilo probojovat zase před ně, tak hadice praskla znovu, a znovu se muselo zastavit. „Soupeři si museli myslet, že si z nich děláme srandu. Předjedeme Iveco a za pár kilometrů stojíme. Po opravě je dojedeme a znovu stojíme. Tak to šlo i 3x se stejným soupeřem. Už jen nevěřícně kroutili hlavami.“, říká pilot soutěžní Tatry Martin Kolomý. Jinak, ale auto jede skvěle a je schopno být rovným soupeřem těm nejrychlejším. Toho důkazem je i poslední úsek předešlé etapy, který zelená Tatra Czech Dakar Teamu absolvovala v druhém nejlepším čase, pouhých 15 vteřin za vítězem.
Dnešní dění na trati mělo za následek intenzivnější noční práce v bivaku. Krom běžné revize a údržby bylo třeba důkladně prohlédnout veškeré spoje všech hadic a preventivně vše dotáhnout, aby se maximálně snížilo riziko, že některá praskne nebo tzv. vyletí. Mechanici odvedli obrovský kus práce. Na soutěžní Tatře dělali celou noc a spát šli, když už slunce bylo nad obzorem. A to jenom na chvíli, protože je čeká další dlouhý přesun. Tentokrát do Fiambaly.
Zdeněk Voda
Czech Dakar Team
[nggallery id=44]