Všichni ho nenávidí, já ho miluji… Ferrari 599GTO
Já opravdu nevím, co všem je ? Vždyť je to krásný auto. Nejlíp s černou střechou v barvě Maranello Red. Nebo v nějaké jiné červené. Vždyť Ferrari má na každé auto snad 4 odstíny té krvavé rudé. Abyste pochopili, co se děje. Ferrari jednou za 24 let přijde s autem, které je označeno jako GTO a je zjednodušeně řečeno „závoďák s homologací“. Auto, které Ferrari používá na závodění, ale zároveň ho vyrábí pro obyčejné lidi. Jinak to nebylo u 250GTO, které je dodnes označováno jako nejlepší a zároveň nejdražší auto na světě. Po něm přišlo 288GTO, které je skvělé a pamatuji si, když jako malý kluk jsem rád poslouchal, jak střílí z vejfuku. Ale tohle auto i když bylo skvělé, tak ihned jak se vyrobilo, tak pro něho skončila závodní série, pro kterou byl připraven. Ve Ferrari si řekli, že tehdy před 24 lety nevadilo, že 288GTO nebude nikdy závodit, tak postavíme auto, které na závody nikdy nebude. Postavili 599GTO a prý je strašné…
Jistě si vzpomenete na slavné 599GTB Fiorano. No, tak z něho vychází právě 599GTO… nebo jinak je to 599 GTB Fiorano se silnějším motorem a mnoho vychytávkama. Každopádně je děsivé a to ihned z jednoho důvodu. Snaží se vás prý jen celou dobu zabít. Mno to teda nepřišlo, ale je to stejná věc jako ve starém Dodge Viperu. Silný motor a konstrukce auta, která to nezvládá. Ve Ferrari mu nedali moc na výběr a to, že se právě z 599 Fiorano stane zrovna GTO, tak to moc lidí nenadchlo. Hlavně to s označením GTO nemá co dělat, když nezávodí a oficiálně ani nikdy nechtělo. Jistě může od minuty závodit v driftování, protože dvanáctiválec hází tím zadkem jako perská břišní tanečnice. Ale je to teda vůbec špatně, když Ferrari byla odjakživa nejvíce driftující auta na světě ? S modelem Daytona se přeci dalo cokoliv projet driftem, třeba celý okruh.
A tak si říkám jestli to je vůbec špatně. Po dlouhém dumání a prohlížení toho auta jsem zjistil o čem to je. Myslím, že to mám. Ferrari 599 GTO je jako každý z nás. Představme si 599GTO jako dospívajícího kluka. Má čerstvý řidičák a první, opravdu děsivé auto od rodičů. Jenže to mu nebrání v tom gumovat na semaforech, jezdit rychle po městě a jakmile je jen silnice trochu mokrá, tak tahá za ruční brzdu. Samozřejmě, že kdykoliv zastaví, tak balí holky. Když tohle každý z nás prožívá, tak si myslí, že to zůstane a že ten pocit za volantem nikdy nezmizí a všichni se jednou v těch závoďákách budeme prohánět. Jenže čas jde dál a vy sedíte ve Fordu Galaxy a vzadu vám brečí potomci. Ale Ferrari 599GTO je přesně ta odpověď na to, proč byste ho měli mít. Ono má stejnou duši jako ten 18ti letý kluk v tom strašném autě a pořád chce jezdit bokem a balit holky.
To auto je opravdu správné, je uřvané, krásné, nápadné a vůbec je luxusní. Co se týče výbavy, tak třeba má luxusní styl řazení. Stačí podržet pádlo a převodovka tam dá nejvhodnější kvalt. Tahle hračka nemá chybu. Jinak pokud budete chtít trošku ubrat všech těch smyků a toho všeho šílenství, tak stačí otočit ovladačem na volantu a 599GTO bude jako beránek. Žádné smyky, velká trakce. I to jde zařídit. Ale jednou to zkusíte a jakmile se vám to dostane do ruky, tak si na zapínání trakce ani nevzpomenete. Sice mne opět štve, že se nedá jet pod 3000 otáček za minutu, abyste dosáhli cestovní rychlosti 130km/h, protože když jedu 130 km/h na šestku, tak chci jet za málo a potichu. Bohužel v 3000 otáčkách se zrovna otevírají klapky ve výfuku, takže motor je dost slyšet. Je to stejné jako u všech Ferrari. Možná na nějaký jiný režim by to bylo tišší, ale to jsem nezkoušel a ani jsem nechtěl. Možná mi právě Ferrari tím souvislým hukotem chce dát najevo, že jestli bych náhodou nechtěl chytit za to pádlo a třikrát podřadit. Ale tentokrát nechtěl… Kecám, už tam je trojka a pálím plnej.
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček