Závěrečný den pohledem Milana Kubína
Dakar 14. den
Milan Kubín je spolupracovník GripTV a zajímá se především o domácí roadracing.
V zimě mu to však nedá a pauzu vyplňuje sledování sledováním závodu, který má snad nejvíc nej.
Každý den přináší své postřehy o tomto pouštním dobrodružství.
Dnes závodíky čekala poslední etapa. A stále bylo o co bojovat a to na Dakaru poslední den není zvykem.
Motorky
Dopadlo to nějak podivně. Lopez stáhl náskok Desprese. Posledních pár km se po těch tisících najetý jelo jakoby odznova. Ale co se nestalo.
Despres v cíly ztratil 4min27s na Lopeze. Ale protože jeho náskok byl ze včera větší, tak by asi stejně vyhrál. Lopez ale pravděpodobně dostal 15minut penalizaci a netuším za co.
To zapříčinilo, že Lopez nakonec dojel až jako třetí a druhý tak byl Desprese nosič vody Faria. Pro mě trochu zvláštní konec. Snad to brzo někdo objasní.
Další etapové výsledky asi nemají smysl. Snad jen, že David Pabiška dojel na 40. místě.
Celkově tedy vyhrál Cyril Despres a stal se tak 5ti násobným vítězem Dakaru. Asi se to očekávalo, ale neměl to tak snadné jako to vypadalo. Hlavně ze začátku ho na Housce zlobil Barreda Bort a na Yamahách Casteu a Pain.
Nemluvě o bojích s Lopezem dnes.
na 2. místě dojel jeho kolega z týmu Ruben Faria. Pro něj je to určitě životní výsledek. Je to trochu kacířské, ale podle mě kdyby nejel týmovou taktiku tak by Desprese hodně pozlobil (ale zase by neměl tak dobrou mašinu).
Bohužel pro mě až 3. místo obsadil nakonec Francisco Contardo Lopez. Tohoto Chilana jsem hodně favorizoval a poslední dny mu i fandil.
4. místo je bomba pro Slovenské enduro. Ivan Jakeš dokázal pro mě až neuvěřitelné.
Na 6. místě dojela nejlepší Yamaha a na ní Francouz Pain.
Na podle mě kvalitním 7. místě dojel na nové Hondě Rodrigues. Nejlepší Husquarna byla 10. místě na na ní zkušený Goncalves.
Náš David Pabiška nakonec dojel jako 38. jezdec celkově. Podle mě to není vůbec špatné, ale asi se očekávalo víc. Byl to údajně jeho poslední Dakar na motorce.
Auta
Peterhansel to dokázal. Přepsal historii, přepsal svůj vlastní rekord. Je 11ti násobným vítězem největšího pouštního šílenství na světě.
Dnes mu pro to stačilo pohodlně 10. místo. Dnešní pořadí nemá cenu ani řešit. Po cestě k tomuto rekodru odpadl favorit Holowczyc, Sainz, Al-Atttiyah a hodně ztratil Roma, Gordon, Chicherit.
Ale co to znamená? Na Dakaru může dnes vyhrát jen někdo, kdo nedělá chyby a nemá technické závady. A to je po dvě desetiletí tohoto závodu Stefane Peterhansel a s ním vůz Mini.
Sám řekl, že si brousí zuby na kamion a na to se moc těšim.
První tedy Peterhansel. Co k tomu dodat?
Druhy De Villiers a to v letošní konkurenci podle mě hlavně pro Toytotu není vůbec špatný výsledek.
Třetí byl Novitskyi s Minikem a to je podle mě něco. Dojet jako týmová čtyřka na třetím místě celkově.
Čtvrtý byl Nani Roma taky s Minikem.
Na 7. místě dojel Sousa na Čínském speciálu Great Wall, aneb když jsou prachy tak je jedno kde to auto děláte.
První Buggy SMG byla na 8. místě a vedl jí Francouz Chabot.
Na 14. místě dojel hodně sledovaný Americký blázen Gordon. Škoda, že ze začátku tak bláznil. Po výpadku favoritú měl na to se hodně zapojit do bojů o 1. a 2. místo.
Podlě mě skvěle se letos předveld exskokan na lyžích Adam Malysz s polotovární Toyotou dojel na úžasném 15. místě a je otázka co s ním bude do bucoucna.
Trucky
Dnes řešit etapové výsledky opravdu nemá cenu. De Rooy se sice hodně snažil probojovat se na bednu, ale to bylo tak jediné, co se mohlo změnit.
Celkově to dopadlo tak, že bednu letos po roční pauze obsadil Kamaz v pořadí Nikolaev, Mardeev, Karginov. Toto pořadí bylo v jejich týmu dáno už dávno a je vidět, že taktika pod vedením vele zkušeného Čagina nese ovoce.
De Rooy a jeho celé slavné Iveco tak letos v Celku pohořelo. On sám dojel „až“ na 4. místě, kolega Stacey to vykoulel už v prvním týdnu a kolega Biasion se zasekl a nabral ztrátu a tak doháněl druhý týden co to šlo a na víc jak na 13. místo to nevyšlo.
Naši dojely na 5. místě Martin Kolomý a na 6. místě Aleš Loprais. Může se to zdát jako málo, ale podobné umístě ní jsem já osobně očekával a myslím si, že to není něco, za co by se mohli stydět.
Aleš Loprais poprvé dojel do cíle v Americe a Martin Kolomý ukázal, že v ČR není rychlí jen Loprais a že když máte podporu, tak i naši můžou jet špičku.
Další z našich se umístil Spáčil na 16. místě. Pro mě osobně to je překvapení. Jel jako záloha, pomáhal i jezdcům ,který nemusel a i přes to takový výsledek. Já osobně si toho hodně vážím.
Na 18. místě dojel Vlastimil Vildman. První týden to vypadalo lépe. Ale Vidman dojel a vůbec ne špatně. I jemu bych poděkoval za reprezentaci ČR a neexistující značky LIAZ od nás z Hradiště.
Na 20. místě dojel Vrátný. Jel podruhé v životě Dakar a dojel dvacátý s něčím tak neskutečným jako je závodní kamion. Co dodat.
Našich startovalo celkem 6. 5 z nich dojelo do cíle a všichni v TOP20. To je podle mě úspěch jako hrom. 3 z nich jeli na Tatře a 3 z nich na Liazu. 3 z nich měly v útrobách motor o objemu 13litrů i když Kamaz a Iveco požívá 18 litru.
A byl to motor České výroby – Buggyra. Z toho mám velkou radost.
Díky všem co tohle přečetly a omlouvám se jestli jsem tím psaním někoho otravoval nebo zdržoval. Chce se omluvit i za chyby. Psal jsem to po práci a většinou po půlnoci. A vím, že ani to mě neomlouvá :).
Díky všem co tohle přečetly a ovlouvám se jestli jsem tím psaním někoho otravoval nebo zdržoval. Chce se omluvit i za chyby. Psal jsem to po práci a většinou po půlnoci. A vím, že ani to mě neomlouvá :).