GripTV

Main Menu

  • Start
  • TV
  • Novinky
  • Testy
  • Videa
  • Rozhovory
  • Sport

logo

  • Start
  • TV
  • Novinky
  • Testy
  • Videa
  • Rozhovory
  • Sport
  • Test Opel Corsa-e: Běžný hatchback, akorát na elektřinu

  • Test Renault Megane Grandtour E-Tech: Úsporné kombi pro pohodového řidiče

DakarNovinkyTiskové zprávy
Home›Motorsport›Dakar›Letošní ročník – nejtěžší Dakar v Jižní Americe

Letošní ročník – nejtěžší Dakar v Jižní Americe

By Dady
22.1.2014
533
0
Share:

Ještě před startem letošního 36. ročníku Rallye Dakar organizátoři slibovali, že půjde o nejtěžší soutěž po přesunu na jihoamerický kontinent. A svůj slib beze zbytku splnili. Pro závodníky připravili vskutku maratonskou soutěž neskutečnými terény. Auta musela od 5. do 18. ledna na cestě z argentinského Rosaria do chilského Valparaísa urazit 9 374 kilometrů, z toho 5 522 měřených, posádky kamionů zdolávaly 9 188 km (z toho 5 213 měřených), motorkáři a čtyřkolkáři jeli 8 734 kilometrů (5 228 km na čas).

Na závodníky i techniku čekaly mnohé tvrdé zkoušky. Museli se vyrovnávat s jízdou ve vysokých nadmořských výškách. Motorkáři jeli i ve výšce 4 300 metrů nad mořem, kamiony se nezřídka pohybovaly ve výškách kolem 3 500 metrů nad mořem.
Do toho si museli všichni zvyknout na extrémní teplo. Motorkáři v etapách prosili o vodu a dehydratací trpěli nejen oni, posádky kamionů měly v kabinách až sedmdesátistupňovou výheň. Déšť zchladil účastníky ještě před startem v Rosariu, v sobotu v Saltě při dni volna a poté při závěrečné etapě do Valparaísa. Jinak se museli všichni smiřovat s výhní.

aleš2

A k tomu ty „nekonečné“ speciálky –  třeba čtvrtá etapa ze San Juanu do Chilecita obsahovala měřený úsek o délce 657 kilometrů! Tak dlouhou speciálku organizátoři naordinovali po devíti letech. Kombinace všech nástrah zmohla mnohé. Odstoupit musel například obhájce loňského prvenství mezi motorkáři Marco Patronelli, do cíle nedojela ani dakarská automobilová legenda Carlos Sainz. Cílovou pásku ve Valparaísu neproťali ani někteří čeští účastníci.

Ale odolní vytrvalci, kterým vydržela technika a kteří nepodlehli úkladům Dakaru, bojovali až do samotného finiše. Mezi motorkáři ukázal nejvíce rychlosti a zkušeností Marc Coma ze Španělska, který vyhrál Dakar už počtvrté. Na čtyřkolkách vyhrál Chilan Ignacio Casale, pro kterého to byl premiérový triumf. Mezi automobily byly nejrychlejší speciály Mini – a ačkoli Francouz Stéphane Peterhansel útočil na rekordní dvanáctý triumf, po rozhodnutí týmové režie zvítězil Španěl Nani Roma.
A kategorie kamionů? Ta byla velmi napínavá nejen vzhledem k tomu, že ve hře byl náš instaForex Loprais Team hned se dvěma posádkami 504 a 519. Aleš Loprais  s Královnou 69 dlouho bojoval o celkové pódiové umístění, porucha v předposlední etapě ale znamenala propad na šestou příčku, která platila i v cílovém Valparaísu. Tým však dokázal vybojovat dvě etapová prvenství, jedno druhé a jedno třetí místo. O triumf mezi truckery svedl souboj Nizozemec de Rooy s polotovárním vozem Iveco a ruská ekipa Kamazu. De Rooy sice dlouho vedl, ale nakonec se radoval Andrej Karginov, který de Rooye porazil o 3 minuty a 11 vteřin. Na letošním Dakaru to byl nejtěsnější rozdíl mezi prvním a druhým v cíli.

Druhá týmová posádka InstaForex Loprais Teamu na Dakaru, která absolvovala letošní ročník soutěže ve složení Jan Tománek, Michael Honda a Tomáš Kašpárek, se stále řadí k nováčkům soutěže. A na to, že posádka Princezny, tedy loňského speciálu Aleše Lopraise, převážně sbírala zkušenosti, si nevedla vůbec špatně. Už jen to, že dovedla svůj vůz až do cílového Valparaisa, je výborným vysvědčením. Celkově se Jan Tománek umístil na 18. místě se ztrátou přes 18 hodin. Ztráta je však zkreslena tím, že posádka Princezny častokrát na trati pomáhala jak soupeřům, tak i týmové posádce číslo 504 s pilotem Alešem Lopraisem.

Jako klíčová se jejich spolupráce ukázala třeba ve 12. etapě, kdy Královna 69 Aleše Lopraise zůstala na trati viset s prasklou hadicí kompresoru. S opravami pomohla i posádka Princezny a díky tomu nenarostla Alešova ztráta ještě více. Posádce Princezny byli ale vděčni i jiní čeští účastníci Dakaru, kterým Tománek a spol. pomáhali například stavět na kola převrácený kamion. „ Mám velkou radost z jízdy naší druhé posádky, která vodila po dakarských cestách naši Princeznu. Stále jeli v krásném tempu, navíc pomáhali ostatním, což mě taky velice potěšilo,“ chválil své kolegy Aleš Loprais.

TagsAleš LopraisAleš Loprais Dakar TeamDakar 2014GripTvQueen 69SilkWay
Previous Article

Cesta mezi tři moře Izraele – balení

Next Article

Kolomého na letišti přivítali kolegové Vršecký s ...

0
Shares
  • 0
  • +

Dady

Related articles More from author

  • NovinkyOkruhyTiskové zprávy

    Vítěznou sérii ukončil pád – Filip Salač

    28.8.2013
    By Dady
  • AutonovinkyDriftyOstatníVideo dne

    Video dne 25.6. – Czech Drift Brno

    25.6.2013
    By Dady
  • DriftyFMXGrip VideoLegendyMotocrossNovinkyOkruhyStuntridingSuper MotoZávody do vrchu

    Pozvánka na sobotní 3 v 1 party – Drift, GripTV a Gladiator Games afterparty

    18.11.2013
    By Patrick Semlbauer
  • Formule 1Novinky

    Droga, se kterou vám nikdo nepomůže. VIDEO

    15.1.2014
    By Dady
  • Formule 1LegendyNovinky

    č.12 – Gilles Villeneuve

    4.4.2013
    By Dady
  • Formule 1LegendyNovinky

    č.7 Sir Jackie Stewart – rozhovor

    22.5.2013
    By Dady

Doporučujeme

  • NovinkyOstatníTop Gear

    Top Gear S21E02

  • Novinky

    Dvě věci, které byste měli vozit v autě a nejsou v povinné výbavě. Mohou vám zachránit život

  • Auto-motoAutonovinkyNovinky

    Čech stočil tachometr Citröenu o rekordních 518 tisíc kilometrů

Sleduj nás na Facebooku

KONTAKT NA GRIPTV

redakce@griptv.cz

GripTV s.r.o.
Jasná I 1513/10
Praha 4 – Braník
147 00