Vysokooktanový benzín -> víte do jakého auta patří ?

Původně jsem se tomuto tématu nechtěl věnovat, ale jednou jsem se dostal na nejmenovanou benzínovou pumpu, kde venku stála obsluha. Jako vždy jsem vystoupil ven a vzal jsem pistoli s nápisem Natural 95. Ihned ke mne přiběhnul pán, co tam obsluhoval s tím, abych si vzal Natural 98, že je lepší. Podíval jsem se na zvýšenou cenu za prémiové palivo a pak jsem se podíval na svýho Forda s motorem 1.3. Do takového auta to nemá cenu, ale někoho možná ukecal do zbytečné investice.
Vysokooktanové palivo můžete samozřejmě natankovat i do Škodovky 120 a udělali byste dobře. Palivo s vyšším oktanovým číslem nezanáší karburátor a má hladší chod. Takže je dobré pro vozidla s starším typem palivových soustav. Pokud jde ovšem o vstřikování, je třeba posoudit, co doporučuje sám výrobce. Jde o to, že převážně sportovní auta mají jinak nastavené palivové soustavy a zapalování a proto počítají s palivem, které lépe hoří. Natural 98 je zde na místě. Naturalem 95 nic nezkazíte, ale rozhodně vám Lamborghini nepoletí tak dobře, jako s prémiovým palivem. Další variantou jsou auta, které tzv. pracují s oktanovým číslem. Hned po startu motor na první zapálení pozná, co do válců proudí a nastaví zapalování a pokud to je možné, tak i palivovou soustavu na lepší palivo. Jedná se o nová vozidla. Pokud tedy s Škodou Octavií s motorem 1.6 přijede k pumpě a natankujete Natural 98, tak vyhodíte peníze, protože motor má pouze jedno nastavení a tak se dočkáte hladšího chodu, maximálně velmi mírného zlepšení odezvy plynu. Za to vám to upřimně nestojí.
Ještě mne napadají paliva, u kterých výrobce garantuje delší dojezd apod. Dočkáte se při odběru například 70 litrů toho, že ujedete o něco víc. Jedná se o paliva, které vycházejí z prémiových paliv s vyšším oktanovým číslem a tudíž se dočkáte mimo jiné plynulejšího chodu či mírného vyčištění palivové soustavy, ale i tak přichází úspora za dlouho. Spíše zde působí prodejní psychologie. Na čem opravdu záleží je, aby jste v dieselu měli kvalitní naftu. Do benzínu to můžete oželet a peníze si nechat na něco z předraženého sortimentu v obchodu na benzínce.
Petr Horáček – GripStig
Do Pobědy mi západní němec nechal vycucnou trochu benzínu ze svého západoněmeckého BMW. Poběda jela necelý kolometr, přestala úplně táhnout. Po otevření kapoty výfukové potrubí bylo rudě rozžháveno.
Stejně asi vypadaly i ventily a tepelnou roztažnosti přestaly těsnit. Byl to tak rok 1967. poběda měla stupeň komprese kolem 6:1 a benzín dohoříval při výfuku. Chtělo to zvětšit předstih, ale elektronika to neudělala (bo tam byl jenom kondezátor v přerušovači).