Dámský test Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW: Prémiové značky by se měly bát!

Když jsem se dozvěděla, že budu testovat novou Škodu Superb, bylo mi jasné, že se určitě bude jednat o kvalitní auto, které prakticky nic nebude dělat špatně, ale zároveň jsem se domnívala, že ničím nenadchne či neudělá řidiče šťastným. Musím též na úvod říct, že rozhodně nepatřím k milovníkům značky Škoda, takže se nemusíte obávat, že bych domácí značce nadržovala.
K testování jsem dostala Superb s motorem 2.0 TDI s výkonem 140 kW a točivým momentem 400 Nm. Jedná se o nejsilnější dieselový motor v nabídce a zároveň o jeden z mála, který má systém vstřikování močoviny (AdBlue) pro redukci oxidů dusíku. Pro mně bylo velké překvapení, že motor byl v testovacím autě spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Jedná se sice o velmi příjemnou a přesnou převodovku, ale v Superbu bych očekávala automat, který se k takovému autu daleko více hodí. Toto však nelze považovat za chybu Superbu, jelikož samozřejmě automat v nabídce je. Čtyřválcový diesel s velmi kultivovaným a tichým chodem je dostatečně výkonný a Superbu dodává slušnou dynamiku. Zrychlení z nuly na sto umí Superb za rovných 8 vteřin a maximálně jede 237 km/hod. Pokud jezdíte často na hory či z jiného důvodu potřebujete pohon všech kol, tak i ten lze v Superbu mít. Spotřeba testované předokolky se pohybuje v reálném kombinovaném provozu při svižnějším tempu mezi 6 až 7 litry na 100 km, což si myslím, že je velmi dobrý výsledek. Vzhled auta mě překvapil a oslovil. Podobnost s menší Octavii je sice velká, ale řekla bych, že únosná. Celkově Superb působí sladěně a například přední světla se mi skutečně líbí.
Superb jsem měla ve výbavě Style, ovšem ani ta v základu zdaleka neobsahuje vše, co měl testovaný exemplář. A musím říct, že právě výbava dělá ze Superba zajímavé auto. Superb totiž není zajímavý tím, že je to Superb, ale tím, co vše umí. Když bych měla vypisovat celou výbavu testovaného auta, tak by byl celý test jen výpis výbavy. Opravdu. Tohle auto má spoustu vychytávek a tedy se zmíním o těch, které mě nejvíce zaujaly. Ať už pozitivně či negativně. Naprosto famózně funguje asistent mrtvého úhlu, který vás na auto v mrtvém bodě nejen upozorní, ale dokonce vám nedovolí do pruhu vjet. Spolehlivý je i asistent jízdy v pruzích, který obecně příliš nemusím, ale v Superbu se mi líbil. Stejně jako předchozí asistent je aktivní, tedy kromě upozornění na vyjetí z pruhu Vás v pruhu také udrží. Bezchybně funguje čtení dopravních značek, což není u všech aut obvyklé. Superb měl i adaptivní tempomat, který ovšem není ve spojení s manuální převodovkou tolik úžitečný. Ve spojení s automatem by to bylo mnohem lepší.
Mladoboleslavská limuzína měla dokonce i adaptivní podvozek, který disponuje režimy Normal, Comfort, Sport a Invidual. Spolu s nastavením podvozku se změní i mnoho dalších věcí. Kromě motoru a řízení se změní například i klimatizace či adaptivní bi-xenonové světlomety. Nejvíce času jsem jezdila na režim Comfort, který zaručuje dokonalý komfort srovnatelný s Mercedesem E. Pokud ale přepnete auto do režimu Sport, tak není problém jet velmi dynamicky, auto na silnici drží jako přibité. Skvělé je také řízení, pouze bych si představovala, že by auto mohlo mít větší rejd. Parkování je i přes velikost auta pohodlné. Nejen, že máte všude senzory a vzadu kameru, Superb dokáže sám zaparkovat či vyparkovat. Dělá to s naprostou přesností a nebojí se zajíždět na těsno, takže když ve vedlejším autě sedí řidič, tak na vás pravděpodobně bude koukat velmi nedůvěřivě.
Jedna z mála věcí, ke kterým mám výhradu, jsou bi-xenonové světlomety. Nemohu si pomoct, ale nesvítí prostě příliš dobře. A adaptivní automatická dálková světla blikají jako vánoční stromeček, ale do dálky s nimi příliš neuvidíte, jelikož svítí vždy na místo, kde zrovna nic vidět nepotřebujete a jejich reakce na protijedoucí auta je poměrně pomalá. Pokud si přes individuální režim nastavíte sportovní režim světel, tak se alespoň dostatečně rychle natáčí do zatáček, ale automatická dálková světla doporučuji vypnout a pouštět si je ručně. Bohužel s tím, že by světla měla svítit více nic neuděláte. Pokud vybíráte mezi Superbem a Passatem, tak právě svítivost je jedna z výhod Passatu. Ten má totiž za příplatek LED světla.
Naopak velkým překvapením je zpracování celého interiéru, který navíc vypadá skvěle. Vše je na správném místě a vše funguje jednoduše, ale dobře. Uvnitř jsem našla akorát dvě věci, které se mi nelíbily. Pačky pro blinkr a světla působí levným dojmem a stejně tak působí levně plast na dveřích u ovládání okna. Jinak ale je interiér prémiový a komfort sedadel je přímo ukázkový. Pocit luxusu pak ještě vylepšuje ambientní osvětlení. V předních sedadlech vám nebude vadit sedět celé dny a na zadních sedadlech vás Superb doslova šokuje místem pro nohy. Naprosto obří je kufr, který má 625 litrů. Na délku je tak velký, že pokud vám něco malého zapadne úplně dozadu, tak budete mít problém to vyndat. Pokud k autu přicházíte s nákupem v náručí, tak si kufr lehce otevřete kopnutím pod nárazník. Superb je celkově opravdu praktické auto. Přijedete někam a začne pršet? Nevadí, Superb má deštníky v předních dveřích. Potřebujete baterku? Není problém, v kufru jí vozíte stále. A samozřejmě nechybí ani legendární škrabka ve víčku nádrže.
Zapomenout nesmím zmínit také informační systém s 8palcovou dotykovou obrazovkou. Většinou si na informační systémy v autech stěžuji, ale v Superbu je systém skvěle odladěný a má rychlou odezvu. Příjemná je i podpora Apple CarPlay a Android Auto. Ve výbavě nechyběl ani DVB-T tuner, který umožňuje sledovat televizi, takže čekaní v autě vám už nikdy nebude vadit. Obraz se pochopitelně zobrazuje pouze pokud auto stojí či popojíždí krokem. Klimatizace byla třízónová a vyhřívané byly přední i zadní sedačky. Vzadu naleznete i zásuvku na 220V. O vynikající výstup hudby se staraly kvalitní reproduktory Canton. Klíček z kabelky jsem nemusela nikdy vyndat, jelikož auto bylo vybaveno bezklíčkovým odemykáním a startováním.
Na závěr musím znovu říct, že mě Superb opravdu velmi překvapil. Čekala jsem auto, které bude vlastně všechno dělat dobře, ale nebude nijak zajímavé. Po týdnu se mi však Superb vůbec nechtěl vracet. Řidit ho je neuvěřitelná pohoda a schopnosti adaptivního podvozku vás nikdy nepřestanou bavit. Jedná se o komfortní auto, jehož komfort je na úrovni Mercedesu E. Je také v reálném životě neuvěřitelně praktické a nabízí bohatou výbavu. Až skoro lze říct, že pokud nepožadujete prémiovou značku, tak je zbytečné si kupovat Audi, Mercedes či BMW. Tak dobrý Superb je. Mezi nedostatky auta patří pouze horší bi-xenonové světlomety či menší rejd. Základní cena Superbu je velmi nízká. Je však potřeba počítat s tím, že vybavené auto podobné testovanému s nejvýkonnějším dieselem výjde na více než milion korun. Stále je to ale výrazně méně než dáte za konkurenty od prémiových značek, které kromě prestiže prakticky nic více nenabízí.
Škoda Superb 2.0 TDI | |
Typ motoru: |
vznětový, přeplňovaný turbodmychadlem, přímé vysokotlaké vstřikování paliva common-rail |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
140/3500–4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400/1750–3250 |
Maximální rychlost (km/h): |
237 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): |
8,0 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,9/ 3,6 / 4,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
625 |
Objem nádrže (l): |
66 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1505 |
Nosnost (kg): |
620 |
Základní cena (kč): |
614 900 (1,4 TSI/110 kW ACT, Active) |
Cena s testovaným motorem (kč): |
766 900 (2,0 TDI/140 kW, Ambition) |
Autor testu: Michaela