GripTV

Main Menu

  • Start
  • TV
  • Novinky
  • Testy
  • Videa
  • Rozhovory
  • Sport

logo

  • Start
  • TV
  • Novinky
  • Testy
  • Videa
  • Rozhovory
  • Sport
  • Test Renault Trafic 2.0 dCi 120: Když potřebujete opravdu hodně místa

  • Test Opel Corsa-e: Běžný hatchback, akorát na elektřinu

Auto-motoNovinkyTesty
Home›Auto-moto›Test Dacia Duster 1.6 16V 4×4 (2011): V terénu ještě schopnější, než se zdá (video)

Test Dacia Duster 1.6 16V 4×4 (2011): V terénu ještě schopnější, než se zdá (video)

By Dominik Vlk
20.1.2016
3102
0
Share:

Dacia DusterZveřejnil(a) Grip-tv dne 19. leden 2016

Když jsem se dozvěděl, že na novou Dacii Duster se čeká i půl roku, upřímně mě to překvapilo. Že se dlouho čeká na škodovku se ví, ale na Dacii… Zkusil jsem tedy zjistit, proč to tak je.

Zapůjčili jsme si v Auto ESA benzínovou verzi s motorem 1,6 a výkonem 77 kW a rokem výroby 2011, tedy ještě před faceliftem, který přinesl několik nových prvků výbavy (například navigaci a nový modernější vzhled přístrojové desky) a také nový motor 1,2 TCe s výkonem 92 kW. Testovaný exemplář měl samozřejmě pohon 4×4.

Ve městě se auto necítí úplně ve svém živlu. Sice dobře a s přehledem přejíždí zpomalovací prahy, kostky ho vůbec nerozhodí, když je potřeba vyjet na obrubník, není to žádný problém. Navíc máte skvělý přehled o dění okolo sebe, protože sedíte opravdu vysoko. Ale v interiéru už začne občas něco drnčet, díky zkráceným prvním dvěma rychlostem (v terénu nahrazují redukci) neustále řadíte a spotřeba roste do závratných výšin. Časem sice zjistíte, že se můžete klidně rozjíždět na dvojku a ušetřit si jedno přeřazení, ale ani to není velká záchrana. Když jsem u toho řazení – je nečekaně přesné. Stále to není ta „německá“ přesnost, ale řadí se příjemně, řekl bych že lépe, než v Renaultech té doby.

Tak ve městě nic moc. Vyjedete mimo město. Na dálnici. Tady zjistíte, že máte šest rychlostí, ale na nejvyšší auto točí více než 3500 otáček při 130 km/h. Dálniční křižník to tedy také nebude. Na okreskách je už ale situace jiná, auto i s tímto motorem celkem příjemně táhne na čtvrtý převodový stupeň, který vám umožní bezpečné předjetí. Vše se vlastně najednou uklidní a vy vidíte, že se auto dostává do svého živlu.

Pak sjedete ze silnice na polní cestu, nebo ještě lépe – do pole. Upřímně – kdyby takovou „terénní vložku“ dělali prodejci při předváděcích jízdách, tak se na nové auto čeká rok. Ze začátku jsem s sebou bral Ladu Nivu s navijákem. Časem jsem zjistil, že to je absolutně zbytečné. Kde Niva dře diferenciálem, má Duster ještě trochu místa (i když má o 1 cm nižší světlou výšku). Lesní cesty zvládá snad lépe, než jízdu ve městě, na rozbahněné polní cestě zapnete pevný pohon 4×4 a prostě jedete, bahno nebahno, kámen nekámen. Auto bylo obuto na silničních pneumatikách a i tak vše zvládalo s přehledem.

Jasně, interiér vypadá historicky. Rádio vypadá jak nějaký nejlevnější afermaket. Ale hraje výborně. Anténa je asi metr dlouhý kus drátu. Ale příjem má skvělý. Roletka v kufru je kus látky, který si musíte ručně nastavit, kde ho chcete mít, nikam se nenavíjí. A ani to není problém, prostě tam jen při stažení přebývá kus látky. Kufr je ale dobře přístupný i bez stažení této plachty, takže to stejně nebudete moc často využívat. Vadit vám může klakson na levé páčce místo na volantu a celkově málo „bytelný“ dojem, viz třeba plechový zvuk při zamknutí dveří. Tady je to „levné auto z Rumunska“ prostě znát.

Závěr? Tohle auto v terénu prostě umí. Dostanete se tam, kam si už ani netroufáte. Ale Duster to zvládne. S náhonem jen na přední kola vám stále zůstává skvělá světlá výška, s náhodem na všechny čtyři ale máte jistotu, že nezapadnete. Na druhou stranu, pokud zapadnete, bude to už takový terén, že vám jen tak někdo nepomůže…

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA. Stránku s nabídkou testovaného Dustera naleznete zde. Všechny Dustery, které má společnost Auto ESA v nabídce, si můžete prohlédnout zde.

Technické údaje 
Motor
Zdvihový objem 1598 ccm
Max. výkon 77 kW při 5750 ot./min
Max. točivý moment 148 Nm při 3750 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město 10.4
Mimo město 7
Kombinace 8
Výkony
Max. rychlost 160/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 12.8 s
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka 4 315 mm
Šířka 1 822 mm
Výška 1 695 mm
Rozvor 2 673 mm
Objem zavazadelníku 408/1 570 l
Provozní hmotnost 1 250 kg

Autor článku a fotek: Tomáš Devera

Tags4x4Auto EsaDaciaDustertest
Previous Article

Video: Ruský policista zastavil sanitku s kojencem, ...

Next Article

RMC: Meeke ovládl první shakedown v sezoně ...

0
Shares
  • 0
  • +

Dominik Vlk

Do redakce GripTV.cz nastoupil v srpnu 2013, předtím měl vlastní stránky. Od roku 2015 je šéfredaktorem.

Related articles More from author

  • Auto-motoNovinkyTesty

    Test Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 HSE (2010): Vzali jsme ho do Alp. Jak si vedl?

    18.4.2016
    By Dominik Vlk
  • Grip VideoRally

    Rally Monte Carlo 2013: Shakedown – VIDEO

    15.1.2013
    By honzasebe
  • Auto-motoNovinkyTesty

    Dámský test Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW: Prémiové značky by se měly bát!

    6.12.2015
    By Dominik Vlk
  • Auto-motoNovinkyOstatníTesty

    Dámský test Citroënu C4 Cactus: Levnější auto, za kterým se otočí tolik lidí, nenajdete!

    2.8.2015
    By Dominik Vlk
  • AutonovinkyGrip FotoGrip Stig

    V kruhu vyjimečných – Audi R8 a Porsche Panamera Turbo

    8.1.2013
    By GripStig
  • Auto-motoNovinkyOstatníTesty

    Dámský test Mercedes-Benz B 200 CDI: Rodinná jistota na čtyřech kolech

    28.10.2015
    By Dominik Vlk

Doporučujeme

  • Auto-motoAutonovinkyNovinkyVeterániZajímavosti

    Na prodej je zcela nová Lancia Delta HF Integrale Evo II, stojí 5,3 milionu Kč

  • AutonovinkyNovinky

    České Mitsubishi uvádí na trh výkonnější L200 a prodlouženou záruku

  • Auto-motoAutonovinkyFunGrip TVGrip VideoGrip VtipNovinkyOstatníZ jiného světa

    Video: Prezident Zeman v parodii na reklamu Volva

Sleduj nás na Facebooku

KONTAKT NA GRIPTV

redakce@griptv.cz

GripTV s.r.o.
Jasná I 1513/10
Praha 4 – Braník
147 00