Test Škoda Octavia Combi RS 230: Jak jezdí nejostřejší škodovka v nabídce?

Po novém Superbu, který jsme si velmi oblíbili, se nám do rukou dostala další škodovka. Tentokrát jsme na týden usedli za volant nejostřejšího modelu domací automobilky na trhu – Octavie RS 230. Oproti standardnímu RS má dvoulitrový čtyřválec v RS 230 o 10 koní více, tedy 230 koní. Ještě podstatnějším vylepšením je samosvorný diferenciál VAQ. Nesmíme zapomenout ani na vylepšený výfuk, který ve spojení s automatem (pro RS 230 je v nabídce i manuál) úžasně „střílí“ při přeřazení, což si ostatně můžete poslechnout na videu níže.
Škoda Octavia RS 230 soundKdyž Octavii RS 230 přišlápnete, tak vám úsměv na tváři udělá výfukový systém, ale i další věci. Více již brzy v testu na griptv.cz!
Zveřejnil(a) Grip-tv dne 23. leden 2016
Škoda nám na testování zapůjčila červený exemplář ve variantě combi s převodovkou DSG. Než jsme s RS 230 jezdili, tak jsme si říkali, že nejostřejší Octavii bychom chtěli jedině ve verzi liftback. Po testování jsme došli přesně k opačnému názoru. Verze combi padne k naladění auta mnohem více než liftback. RS 230 poznáte od „obyčejného“ RS spolehlivě pouze podle černého V ve znáčcích vRS a dle 19palcových kol, které vypadají fantasticky. Černé doplňky či další výbavu si můžete objednat i do slabšího RS, takže dle těchto věcí jednoznačně nelze verze rozeznat. Je trochu škoda, že automobilka si ještě více nepohrála s detaily. RS 230 vypadá sice dravě, ale dokážeme si představit, že by vzhled mohl být ještě více agresivní.
Základní cena RS 230 je o 75 tisíc korun vyšší než základní cena standardního benzínového RS. Tento příplatek však není pouze za vyšší výkon, samosvorný diferenciál či vylepšený výfuk. V základu dostanete i mnohem více výbavy. Už z pohledu do ceníku se zdá být tedy jasné, že pokud chcete výkonnou benzínovou Octavii, tak je lepší šáhnout rovnou po modelu RS 230, který je také o 0,1 vteřiny rychlejší ve zrychlení z nuly na sto a maximálka je též o pár km/hod vyšší.
Příjemným překvapením je i interiér. Obyčejné verze Octavie působí až příliš levně a plastově. Díky pár odlišným prvkům v RS máte ovšem najednou pocit luxusu. Zásluhu na tom mají hlavně sportovní sedačky, které jsou pohodlné a v zatáčkách dobře drží tělo, či sportovní volant. Bezchybně fungoval i multimediální systém s navigací, který je podobný tomu, který naleznete v novém Superbu. Kvalitní audio výstup zajišťovali reproduktory Canton. Parkování nám zpříjemňovala parkovací kamera. V zimě na ní toho bohužel moc neuvidíte. Kamera je umístěna na víku kufru a tedy je často znečištěna.
Rozhodující u sportovní verze je samozřejmě pocit z jízdy, takže nastartujme a pojďme se podívat, jak RS 230 jezdí. Podvozek auto neuvěřitelně drží, i když není přehnaně tvrdý a dokázali bychom si dokonce představit, že bude o něco tvrdší. V zatáčkách je na silnici vždy přenášen maximální výkon a to díky samosvornému diferenciálu. Řízení nemá sice žádnou zpětnou vazbu, připomíná nám PlayStation, je alespoň naprosto přesné. Výkon je dobře dávkovatelný a mohutné zrychlení je návykové. Brzdy jsou též slušně dávkovatelné a účinné. Jízda vás bude opravdu bavit díky výfuku, který při každém přeřazení „střílí“. Často se tak přistihnete, že naschvál podřazujete pádly na volantu, abyste si střílení výfuku užili častěji. Testovaný exemplář měl šestistupňové DSG, které nám k autu padne. Nejedná se totiž o okruhový speciál, ale o rychlé a poměrně zábavné auto, které stále neztratilo praktičnost a pohodlnost Octavie. Z tohoto důvodu bychom tedy do RS 230 brali automat. Naopak nám chyběla možnost úplně vypnout ESP, což dost omezovalo zábavu nejen na sněhu.
Na výběr máte ze čtyř jizdních režimů – normal, sport, eco a invidual. Rozdíly mezi režimy nejsou až tak velké, jelikož podvozek auta není adaptabilní, což je trochu škoda. V režimu eco nás zaujalo nastavení automatické převodovky, která prakticky kdykoliv, když nešlapete na plyn, vyřadí na neutrál. Druhým překvapením je, že plyn v ekologickém režimu není otupen natolik, že by se s tím nedalo jezdit. Výrazného snížení spotřeby se ale nedočkáte. Pokud se budete opravdu snažit, tak se v režimu eco dostanete pod deset litrů na sto kilometrů. Jestliže budete jezdit svižně na normal a sport, což budete, tak budete jezdit za dvanáct. Pokud budete jezdit opravdu ostře, tak půjde spotřeba samozřejmě nahoru. S poměrně vysokou spotřebou je spojen také jeden problém. RS 230 má pouze 50 litrovou nádrž, takže budete velmi často čerpat.
Jinak je ale opravdu málo věcí, které vás na RS 230 budou štvát. Obávali jsme se svítivosti bi-xenonových světel, které nás v novém Superbu zklamali. V Octavii však svítí lépe, ale přesto je nehodnotíme jako nejlepší. Mezi nevýhody RS 230 pak patří i cena, která sice začíná na 733 900 Kč za liftback a 768 900 Kč za combi, což se ještě nezdá jako nejhorší. I přes bohatou základní výbavu v autě ovšem chybí dost věcí, které lidé, když už si kupují nejvyšší verzi Octavie, chtějí. Takže ve výsledku se cena vyšplhá téměř na milion korun, což je i cena námi testovaného auta. Na druhou stranu v takovém autě vám již prakticky nic nebude chybět. Pokud bychom měli být detailisté, tak v naší RS 230 chyběl adaptabilní tempomat a systém na upozornění řidiče na vozidlo v prostoru slepého úhlu zpětných zrcátek.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Max. výkon | 169 kW |
Max. točivý moment | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8,4 |
Mimo město | 5,5 |
Kombinace | 6,5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 245/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická |