The Most Historic Grand Prix
Autodrom Most hostil první ročník závodů historických vozů různých kategorií. Od kategorie Grand Prix s motorem vpředu vyrobených mezi lety 1930 – 1960, přes vozy Grand Prix s motorem vzadu, Formula Junior Cars, cestovní vozy série Triumph Competition and British HTGT, HAIGO a FAS AČR Czech Trophy.
HAIGO ADAC Historic Cup – Formelfahrzeuge
Začalo to hned v sobotu ráno. Na gridu se seřadily formule seriálu HAIGO, konkrétně Easter a Mondial, které byly v 70. a 80. letech využívány jezdci z východního bloku. Objem motorů je 1300ccm a 1600ccm.
Po 12 kolech je hotovo, to byla rychlost! Jako první dojel do cíle Nils-Holger Wilms s číslem 61 a formulí M90. Vyhlášení vítězů, předání cen a začíná další závod.
HAIGO ADAC Historic Cup – Tourenwagen
Na řadu přicází cestovní vozy HAIGO. Závodit bude Zástava 1100, Lada Samara, žigulík, Škoda 110R Coupé a další.
Vrátil jsem se do dětství. Mezi prvními krouží Lada Samara, Lada 2105 a Škoda Favorit. Je až neuvěřitelné, že tyto auta dokáží závodit, ale vím, že ty pravé legendy nás teprve čekají.
Vyhrál Rocco Berger s číslem 56 a vozem Lada Samara.
The Arbuthnot Latham race for pre 1961 Grand Prix Cars
Před dalším závodem přichází Grid Walk. Návštevníci mají možnost zajít se podívat přímo do depa a obdivovat vozy Grand Prix z bezprostřední blízkosti. Jezdci čekají ve svých vozech, ve stínu v depu. Po patnácti minutách kochání objíždí jedno kolo, aby se seřadili na startovním roštu.
Je 5 minut do závodu, všichni jsou vyzvaní k opuštění gridu a závod může začít. Ještě nastartovat klikou, světla a start. Mnohé z těchto vozů mají listová péra místo vinutých pružin. Když vidím co jezdci s těmito auty dokáží, tak se neubraním myšlence, že tohle je to pravé umění.
Dva jezdci kvůli poruše závod nedokončili, ale nic se neděje, v neděli mají další šanci. Guillermo Fierro s číslem 31 a vozem Maserati 250F, s řadovým šestiválcem, vyhrává.
FIA Lurani Trophy for Formula Junior Cars
Naprostým protipólem je formula Junior. Jedná se o jednosedadlové formule, které byly poskládané ze sériových komponent. Většinou s motorem vpředu o obsahu 1000 ccm nebo 1100 ccm. Zásadní změny oproti sériovým komponentám byly zakázané. Jedna z možných změn byla úprava převodovky, ale musel být použitý sériový blok.
Je horko, takže deštník v roli slunečníku je skoro nezbytnost.
Závod startuje a stejně jako vozy GP se závod jede na časový limit 25 minut. Z výsledkové listiny se dozvídám, že Junior cars nejely zase o tolik pomaleji, pouze o 20-30 km/h než právě vozy GP, něco okolo 136 km/h.
Jeden z účastníků, Nicholas Daunt, si nechal postavit vůz Taraschi FJ s číslem 60 v americe a dnes s ním poprvé závodí, ale o něm a jeho autě budeme psát příště.
První dojel James Murray s číslem 168 a vozem Lola Mk 5A.
FAS AČR Czech Trophy
Tím, že další závod startuje z pit lane, grid girls nejsou potřeba, i když jsou již nastoupené.
FAS AČR Czech Trophy je směs různých typů aut a kubatur a právě proto se jede na pravidelnost. Měří se 4. a 8. kolo.
Vyhrává Adam Klus s číslem 55 a legendárním vozem HSS March.
The Supagard race for pre 1966 Grand Prix Cars
Chystá se další závod. Tentokrát jsou to vozy Grand Prix vyrobených v letech 1957 – 1966. Jsou nižsí a motor je vzadu.
Nádherné stroje. Tempo závodu se zrychluje a průjezdy jsou agresivnější.
Zvítězil Peter Horsman s číslem 22 a vozem Lotus 18/21 P1.
Triumph Competition & British HTGT
Poslední závod dne je ve jménu britských dvousedadlových vozů značek jako Triumph, Morgan, Jaguar a MG vyrobených mezi 1945 – 1981. A britský přístup je patrný na každém kroku.
Musim říct, že jsem to nečekal, ale hned v prvním kole mě tento závod naprosto pohltil. Skutečně se závodilo a jelo se na krev.
Mohl za to hlavně německý závodník Yannick Szczygiel s číslem 72, který vyhrál s vozem Triumph TR4. Všimněte si jeho nášivky na kombinéze “Sex, breakfast of champions”, odkaz na legendárního Jamese Hunta.
A ne jenom tímhle jsou si podobni. Agresivní způsob jízdy na hraně udělal z tohohle závodu naprosto skvělou podívanou.
Yannick nakonec vyhrál oba dny.
Sobota je u konce. V neděli se všechny závody opakují, hlavně pro ty, kteří nemohli odstartovat nebo museli kvůli technické závadě odstoupit.
Ovšem jedna postatná změna se udála, počasí. Vozy GP do roku 1961 závodily v takovém dešti, že nebylo vidět na krok. Po cestě se valilo několik centimetrů vody. Závod se nezastavuje, jede se dál. Tyto staré legendy mají jednu obrovskou výhodu. Nemusí se přezouvat na mokré pneumatiky, ono by se to ani nedalo stihnout v klasickém časovém limitu jak jsme zvyklí dnes, protože nemají centrální matici.
Víkend byl nabitý skvělou a přátelskou atmosférou plnou usměvavých lidí i když obsahoval napínavé okamžiky, hlavně pro techniky. Prasklé těsnění pod hlavou motoru, nefungující převodovka a jiné. To vše patří k závodům legend.
Určitě si nenechám ujít příští ročník, a co vy?
Kompletní výsledky z kvalifikace a obou závodních dní jsou k dispozici na webu autodromu http://www.autodrom-most.cz/get/link.php?id=1197 .