Test Nissan X-Trail 2.0 dCi 177 Xtronic All Mode 4×4-i (2017): Chlapské SUV se staronovým motorem

Nissan X-Trail se poprvé ukázal v roce 2000 na pařížském autosalonu. Od roku 2013 se vyrábí již třetí generace tohoto japonského SUV. Poslední generaci X-Trailu bylo často vytýkáno, že nejsilnějším dieselem pod kapotou byla jedna-šestka dCi, což si řekněme upřímně, že na takto velké auto je docela bída. Nissan ovšem tuto kritiku vyslyšel a nově do X-Trailu začal dávat staronový dvoulitr dCi. Tento motor se poprvé objevil již před jedenácti lety, pak ovšem z nabídky zmizel kvůli emisím. Dvoulitr ale nyní prošel úpravami, díky kterým splňuje Euro 6, a mohl se tak vrátit zpět. Neváhali jsme a X-Trail s motorem 2.0 dCi vyzkoušeli.
Naftový dvoulitr nabízí 177 koní a 380 Nm. V X-Trailu je tento motor nabízen ve třech verzích. Buď můžete mít předokolku s CVT, nebo verzi s 4×4, u které si můžete ještě vybrat mezi šestistupňovým manuálem a bezestupňovým automatem. Nám se do rukou na test dostala verze s pohonem všech kol a převodovkou CVT, které Nissan říká Xtronic. Námi testovaný model dokáže zrychlit z nuly na sto za za rovných deset vteřin a maximálně se dokáže rozjet na 196 km/hod.
Ihned po nastartování vás překvapí nekultivovanost naftového motoru. I když bychom to měli považovat za nedostatek, tak nám to k X-Trailu sedí. Jedná se totiž o chlapské SUV. Teď trochu odbočíme od motoru, ale prohlédněte si X-Trail na fotkách. To auto nevypadá zženštěle a má nadčasové tvary. Žádné módní výstřelky. Je to prostě velká krabice, která se za to nestydí. A přesně proto nám nevadí, že naftový dvoulitr je fakt hlučný. V našem případě spolupracuje s již zmíněnou převodovkou CVT, která nám obvykle leze na nervy, ale v Nissanu je skvěle naladěná. Z většiny bezestupňových převodovek máme dojem, že trápí motor, ale v X-Trailu to tak není. Jízda je tak příjemná – máte na běžné ježdění dostatek výkonu a převodovka vás nijak neotravuje.
Jen kdyby ta spotřeba byla o něco nižší. Za týden jsme ujeli necelých 400 kilometrů. Většinu sice po městě, ale i tak nám přijde 9,8 litru na sto hodně. Třeba takový Kodiaq umí po městě jezdit za zhruba 7 litrů. A to jsme navíc nejezdili divoce. Ono to ani s X-Trailem příliš nelze. V zatáčkách se hodně naklání. Znovu ale musíme říct, že to nepovažujeme za nedostatek, jelikož se to k tomu autu prostě hodí. Ano, tento Nissan má hlučný motor, docela vysokou spotřebu a v zatáčkách se naklání, ale nám se líbí. Rádi mu tyto všechny „nedostatky“ odpustíme, jelikož nás baví jako celek. A zapomenout nesmíme zmínit, že auto se sice v zatáčkách naklání, ale nabízí skvělý komfort, což se u rodinného SUV opravdu hodí. Zcela k zahození není X-Trail ani v terénu, ve kterém dokáže s grácii projet více než jeho konkurenti.
Pojďme se podívat na interiér X-Trailu, kde opět nehledejme žádné módní výstřelky. Téměř vše je z hezkých materiálů, nikde nic nemlátí a vnitřek působí neuvěřitelně bytelně. Pokud máte děti, tak bychom se určitě nebáli, že by mohli interiér tohoto Nissanu poškodit. Dotykový displej a jeho systém už něco pamatuje, ale navigace funguje a telefon též připojíte. Ovládání není složité. A co víc potřebujete? Zvyknout si je třeba na to, že displej mezi budíky na vás „mluví“ anglicky a naopak větší dotykový displej uprostřed palubní desky komunikuje v češtině. Sedačky jsou pohodlné a i v druhé řadě sedadel je dostatek místa. Nechybí ani řada odkládacích prostor. Zavazadlový prostor nabízí slušných 550 litrů a víko kufru je elektrické – škoda jen, že se otevírá/zavírá tak pomalu. Pozor však na to, že X-Trail může být i v 7místné verzi a pak má zavazadový prostor jen 445 litrů. Přítomna je samozřejmě i armáda asistentů – nechybí tak například asistent pro jízdu v pruzích a nebo asistent, který monitoruje mrtvý úhel.
Závěr našeho testu vás možná trochu překvapí. X-Trailu jsme totiž několik věcí vytkli. Jenže auto na nás udělalo skvělý celkový dojem. Líbí se nám, že Nissan udělal SUV, které podle nás bude vypadat dobře i za několik let. A chlap se v něm nemusí stydět jezdit. Jeho nekultivovaný dvoulitr, naladění podvozku a vlastně i celého zbytku auta z něj dělá odlišné auto, které bychom si klidně koupili. Líbit se bude více mužům než ženám. Jestliže nám opravdu něco vadí, tak je to vyšší spotřeba. Zvolili bychom si na X-Trail také odvážnější barvu – například v červené a nebo jantarové vypadá skvěle. A vlastně jsme zapomněli ještě na jednu věc. V žádném autě se nám to snad ještě nestalo, ale v X-Trailu jsme při manévrování na parkovišti téměř pokaždé omylem zatroubili. Umístění klaksonu na volantu je prostě trochu nešikovné.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 995 ccm |
Max. výkon | 130 kW |
Max. točivý moment | 380 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.4 |
Mimo město | 5.8 |
Kombinace | 6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 196 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.0 s |
Převodovka | |
bezestupňový automat | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 640 mm |
Šířka | 1 830 mm |
Výška | 1 715 mm |
Rozvor | 2 705 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 720 kg |