Test Škoda Octavia 2.0 TDI DSG (2017): Skvělá i se čtyřma očima
Představovat Škodu Octavia je asi zbytečné, že? Tohle auto zná naprosto každý. Pojďme tedy přeskočit obvyklou historii modelu na úvod a rovnou si řekněme, co se s faceliftem změnilo. Ještě předtím nám ale dovolte jednu větu k historii. Za zmínku totiž stojí, že první generace vydržela ve výrobě dlouhých 14 let a vyrobilo se 1,4 milonu kusů. Teď už se ale pusťme do hledání novinek na modernizované Octavii, která se poprvé ukázala v říjnu 2016.
Zcela jasně nejdiskutovanější změnou jsou nové přední dělené světlomety. Ve skutečnosti nevypadají vlastně vůbec špatně, ale škodovka si za vlnu kritiky může trochu sama – jako první zveřejnila sadu fotek, na kterých skutečně Octavia nevypadala nejlépe. Pro vzhled přídě je také rozhodující, zda je auto vybaveno další novinkou – Full LED světlomety, které vypadají stokrát lépe než základní halogenové světlomety. Nová jsou i zadní světla, která se liší podle toho, zda jste si připlatili za přední LED světla. Pokud ano, tak dostanete zaoblenější světlomety (ano, vpředu Octavia dostala hranatější design a vzadu se naopak zaoblila). Pokud si nepřiplatíte za přední Full LED světlomety, tak dostanete zadní světla podobná těm z předfaceliftového modelu. I základní varianta zadních světel však nově dostala technologii LED, což platí i o denním svícení pro přední halogenová světla. Z hlediska vzhledu je další důležitou změnou rozšíření rozchodu zadní nápravy. Slabší Octavie (do 110 kW včetně) s vlečnou nápravou dostaly navíc 2 cm a silnější modely a čtyřkolky dostaly navíc dokonce 3 cm.
Pod kapotou se toho s modernizací příliš nezměnilo. Za novinku tak lze snad považovat jen litrový tříválec TSI, který však už přišel dříve. V rámci modelové péče by časem měl dorazit nový motor 1.5 TSI. Pod kapotou námi testovaného exempláře se nachází dvoulitrový diesel nabízející 110 kW a 340 Nm. V našem případě spolupracuje naftový čtyřválec se šestistupňovým DSG a výkon je hnán na přední kola. Zrychlení z nuly na sto je otázkou 8,5 vteřin a maximální rychlost je 210 km/hod.
Jak už tyto hodnoty napovídají, tak s dvoulitrem TDI se jezdí velmi příjemně. Na běžné ježdění má dostatek výkonu a motor neztrací dech ani ve vyšších rychlostech na dálnici. Šestistupňový automat řadí bleskurychle. Cukání se dočkáte akorát při rozjezdech. Na dálnici bychom uvítali sedmistupňové DSG, které by udrželo nižší otáčky. Dieselový dvoulitr nelze než doporučit – má dostatek výkonu, je kultivovaný, reaguje pohotově, jde ochotně do otáček a navíc si řekne jen o zhruba 6 litrů na sto kilometrů. Kromě motoru a převodovky je velmi dobře naladěn i podvozek. V našem případě se o pohodlí starají adaptivní tlumiče, které umožňují si nastavit auto podle vašich požadavků. Nejvíce nám vyhovuje režim comfort, ve kterém se dočkáte i mírného pohupování. Jen nás mrzí, že adaptivní tlumiče si neporadí lépe například s kanálem. I v komfortním režimu má Octavia dostatek stability v zatáčkách a jestliže si nastavíte sportovní režim, tak se stabilita ještě zlepší. Zapomenout nesmíme zmínit ani přesné řízení, které ale nenabízí příliš zpětné vazby, a dobře fungující brzdy.
Hlavní novinkou v interiéru je 9,2palcový dotykový displej se skleněnou povrchovou úpravu. Ten nabízí mimo jiné online služby a vzdálený přístup k vozu, což již známe z Kodiaqu. Oproti Kodiaqu však dostala Octavia větší displej, nové prostředí a naopak přišla o otočný ovladač hlasitosti a další tlačítka okolo displeje. Je tak třeba si na ovládání trochu zvyknout, jelikož nově se vše dělá skrze menu a nikoliv volbou tlačítek okolo displeje. Nové prostředí více připomíná systém ovládání, který známe ze smartphonů. Kromě nového displeje se uvnitř Octavia dočkala i vyhřívaného volantu a několika nových asistentů. Zmiňme Trailer Assist, který vám pomůže zaparkovat s přívěsem, a nebo Blind Spot Detect, který sleduje prostor za vozidlem i po jeho stranách a hlídá tak mrtvý úhel. Důležité je říct, že všechny asistenty fungují spolehlivě, což se týká i adaptivního tempomatu nebo čtení dopravních značek. A zůstala samozřejmě i skvělá praktičnost. Octavia nabízí dostatek prostoru vpředu i vzadu. Zavazadlový prostor pak nabízí 590 litrů.
Škoda předvedla u Octavie ukázkový facelift. Kontroverzní příď se sice nemusí líbit každému, ale prodeje bestselleru to neohrozilo. A jinak škodovka vylepšila několik důležitých věcí tak, aby Octavia držela krok s konkurencí. I nadále se jedná o velmi příjemné auto na každodenní ježdění, na kterém se těžce hledají chyby. Líbí se nám dvoulitrový turbodiesel, podvozek a nové technologické vychytávky. Neméně důležitou změnou jsou Full LED světlomety, které svítí perfektně. Octavia se tak konečně dočkala pořádných světel – předchozí bi-xenony totiž nesvítily příliš dobře.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 968 ccm |
Max. výkon | 110 kW |
Max. točivý moment | 340 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.2 |
Mimo město | 4.1 |
Kombinace | 4.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 215 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.5 s |
Převodovka | |
šestistupňový automat | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 670 mm |
Šířka | 1 814 mm |
Výška | 1 461 mm |
Rozvor | 2 686 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 352 kg |