Test MINI Cooper S Clubman ALL4: Když potřebujete (trochu) praktické auto

Aktuální generace MINI Clubman byla představena v roce 2015. Britské kombi narostlo oproti předchozí generaci ve všech směrech a navíc ještě dostalo plnohodnotné zadní dveře na obou stranách. Clubman je k mání na českém trhu celkem v 8 verzích. My jsme vyzkoušeli verzi Cooper S ALL4 – druhý nejvýkonnější benzínový motor s 8stupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Trochu netradiční kombinace, která ovšem není vůbec k zahození.
Pod kapotou testovaného vozu máme dvoulitrový benzínový čtyřválec nabízející 192 koní a 280 Nm. Díky tomuto výkonu zvládne Clubman Cooper S ALL4 zrychlit z 0 na 100 km/h za rovných 7 vteřin. Maximální rychlost je pak 225 km/hod. S poměrně težkým Clubmenem má dvoulitrový čtyřválec více práce než s 3dvéřovým hatchbackem, stále však tento motor zaručuje velmi slušné zrychlení a i v Clubmanu umí vykouzlit úsměv na tváři.
Motor má ve vyšších otáčkách krásný zvuk, který způsobuje, že motor chcete neustále vytáčet. Dokáže ale jet také tiše, takže cesta k moři nebude znamenat pro vaši manželku migrénu. V zatáčkách též pocítíte vyšší hmotnost, ale Clubman zůstal naštěstí v zatáčkách hravý až až. Výhodu má Clubman naopak v pohonu všech kol, který mu umožňuje lepší přenos výkon na silnici a jistější chování. Na práci 8stupňového automatu si nelze stěžovat – funguje přesně podle našich představ.
MINI je kromě jizdních vlastností také o vzhledu a stylu. Design vychází z povedeného hatchbacku, takže je Clubman fešák. Příď je vlastně pouze přifouknutá, naopak záď je ale odlišná. Dominantou zádě jsou bezesporu dvoukřídlé dveře do zavazadlového prostoru, které vypadají fakt cool a otevírání pomocí dálkového ovladače je dobrá frajeřinka. Je ale třeba říct, že jestliže je MINI obvykle navržené tak, aby bylo stylové a současně i dobře funkční, tak u dveří se to moc nepovedlo. Otevírání a zavírání dveří je zdlouhavé a navíc se ušpiníte.
Interiér nových MINI je konečně kvalitní a precizní. Novinkou je rychloměr přímo před vámi, což je sice změna proti tradici, ale je to o dost praktičtější. Snad všechno uvnitř je kulaté nebo to má alespoň zaoblené hrany. Vnitřek je nejen stylový a pěkný na pohled, ale též dobře použitelný. Vše je na správném místě a pokud znáte BMW, tak se budete cítit jako doma. Logika ovládání je totiž hodně podobná. Na MINI to není nejhorší ani s pratičností – tohle zkrátka už není auto jen pro dva. Zavazadlový prostor má přijatelných 360 litrů. Jen je škoda, že přední sedačky jsou sice pohodlné, ale docela úzké. Dnes by to již nešlo bez bohaté výbavy, takže se Clubman může pochlubit skvělými LED světlomety, adaptivním tepomatem (funguje ovšem jen do 140 km/h) a nebo perfektním multimediálním systémem. Ten lze nově ovládat nejen otočným ovladačem, ale i dotykem.
MINI Clubman je řešením pro všechny, kteří chtějí MINI, ale potřebují (trochu) praktické auto. Musíte kvůli tomu samozřejmě obětovat část jizdních vlastností, ale ta část je až překvapivě malá. I tohle MINI je opravdu zábavné. Námi testovaná motorizace dává Clubmanu tak akorát výkonu i pro rychlejší ježdění. MINI však jezdí ostatně skvěle v každé verzi – ať už máte základní tříválec nebo nadupanou verzi JCW. Ještě než si pro Clubmana poběžíte do autosalonu, tak byste měli vědět, že ho nepořídíte za méně než 610 000 Kč. A to se samozřejmě bavíme o nejlevnější verzi Cooper s benzínovým tříválcem a bez hraček jako je adaptivní tempomat nebo LED světlomety.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 998 ccm |
Max. výkon | 141 kW |
Max. točivý moment | 280 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 9.0 – 8.8 |
Mimo město | 5.8 – 5.7 |
Kombinace | 7.0 – 6.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 225 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.0 s |
Převodovka | |
osmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 253 mm |
Šířka | 1 800 mm |
Výška | 1 441 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem nádrže | 48 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 525 kg |