Test Lexus NX 300h: Alternativa, která je lepší než mainstream
Když chcete středně velké SUV od prémiové značky, tak můžete zamířit do autosalonu Audi, BMW i Mercedesu. Existuje však ještě alternativa v podobě Lexusu NX. A jak se v tomto testu dočtete, NX není auto pouze pro ty, kteří se chtějí za každou cenu odlišit. Lexus je pro německé automobilky seriózní konkurent, který je v lecčems dokonce překonává.
Nejdříve si ale ujasněme původ současného NX. Představeno bylo v roce 2014 a ke konci minulého roku japonská automobilka ukázala modernizované provedení. Nečekejte ovšem žádné divoké změny. Lexus si hrál s detaily. A my se musíme přiznat k tomu, že současné vozy Lexus se nám opravdu hodně líbí. Čím novější Lexus, tím je více exotický, ale pro nás zároveň hezčí.
Aktuální český ceník prozrazuje, že NX je na našem trhu k mání pouze v hybridní verzi. O její pohon se stará 2,5litrový benzínový čtyřválec a dva elektromotory. Kombinovaný výkon pohonného ústrojí je 197 koní. K dispozici máte pohon všech kol. Auto se ovšem chová spíše jako předokolka, jelikož o pohon zadních kol se stará pouze 68koňový elektromotor. Pohonné ústrojí spolupracuje s převodovkou E-CVT, což je elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem. Její projev je velmi podobný klasické bezestupňové převodovce.
K dispozici máte již zmínených 197 koní, což je tak akorát. Vlastně dostatek, jelikož stačí ujet pár kilometrů svižnějším tempem a zjistíte, že na sportovní jízdu opravdu není toto auto určeno. NX je o kultivovaném a klidném cestování. A když už někam spěcháte, tak rychleji se dá jet, ale převodovka E-CVT v takových chvílích motor vytáčí do vysokých otáček, což způsobuje nepříjemný hluk uvnitř vozu. Dokud na to ale opravdu nešlápnete, tak o motoru vůbec nevíte. Elektromotory se starají o pohon zejména při rozjezdech a při popojíždění v koloně.
Během našeho testování jim ale fungování ztěžovaly kruté mrazy. I díky tomu jsme jezdili průměrně za 9 litrů na 100 kilometrů, což je upřímně dost. Věříme ale, že třeba teď na jaře by spotřeba byla lepší. Zvyknout si je třeba na brzdy, jelikož NX během brzdění rekuperuje energii, takže je ovládání brzd trochu odlišné od aut s konvenčním pohonem. Lexus má systém dobře zmáknutý, ale přesto je to trochu o zvyku. Celkově je třeba smeknout před tím, jak skvěle hybridní pohon funguje. O nabíjení se nemusíte starat, Lexus si energii obstarává sám. Vy tak jen tankujete benzín jako u klasického auta.
Přijde nám, že interiér u Lexusu musí navrhovat někdo úplně jiný než exteriér. Vnitřek i vnějšek je od konkurence odlišný, ale každý úplně jinak. Jestliže zvenku vypadá auto supermoderně, tak uvnitř to tak není. V interiéru totiž třeba nalezneme analogové hodiny nebo částečně analogové budíky. Vnitřek zároveň působí trochu americky, což je způsobeno tím, že Lexusu se v USA daří. Myslíme teď třeba mohutný kus plastu, ze kterého je středový panel. Na druhou stranu, materiály a zpracování je na prvotřídní úrovni. Skvělé jsou také přední sedačkya dostatek je i prostoru.
V NX se jezdí opravdu příjemně. Máte špatnou náladu? Pak stačí nasednout do Lexusu a vyrazit na cestu. Auto vás dokonale uklidní díky tomu, že vás oddělí od okolí a pohltí svým luxusem. Zavazadlový prostor nám vždycky velikostně stačil a stránky výrobce uvádí, že má 475 litrů. Velké diskuze vyvolává multimediální systém, který má krásné rozlišení a ovládání zcela odlišné od konkurence. Systém se totiž ovládá skrze touchpad, který je podobný tomu jako u notebooku. Věřím, že když si na ovládání člověk zvykne, tak si ho oblíbí. Samozřemostí je bohátá výbava. Zmiňme třeba velmi dobře naladěný adaptivní tepomat.
Lexus NX není jen alternativa, když se chcete odlišit. SUV od japonské automobilky je rovnoceným konkurentem pro německé vozy. A třeba v pocitu luxusu nebo vzhledu je dokonce překonává. Hybridní pohon funguje spolehlivě a pokud se pohybujete po městě, vám může ušetřit i peníze. NX je auto určené výhradně na silnici, do terénu bychom s ním nejezdili, takže pokud chcete jezdit v lehčím terénu, tak bychom šáhli po jiném voze. Jako jediné negativum vidíme pár podivností uvnitř vozu. Nejlevněji pořídíte NX za 1 050 000 Kč. Za tuto cenu však dostanete pouze předokolku. NX s 4×4 stojí nejméně 1 190 000 Kč. Případně můžete mít tento Lexus na operativní leasing za 12 999 Kč bez DPH na měsíc.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 494 ccm |
Max. výkon | 145 kW |
Max. točivý moment | 210 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | neudává se |
Mimo město | neudává se |
Kombinace |
5.1–5.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.3 s |
Převodovka | |
elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 630 mm |
Šířka | 1 845 mm |
Výška | 1 645 mm |
Rozvor | 2 660 mm |
Typ baterie | nikl-metal hydridový |
Pohotovostní hmotnost | 1 785 kg |