Test Lexus CT 200h: I po letech dává smysl

Lexus CT se začal na českém trhu prodávat v roce 2011. Od té doby prošlo auto několika modernizacemi. Ta poslední se odehrála minulý rok. Změn se dočkala přední světla a na výběr je z více barev a stylů čalounění a dekorů palubní desky. Větší maska se na CT ocitla již v rámci faceliftu v roce 2013. Na CT je důchodový věk samozřejmě znát. Zejména v momentě, kdy stojí vedle novějších modelů značky. Když jdete k němu samotnému, tak nevypadá vlastně vůbec špatně. Vzhled CT byl na začátku hodně kontroverzní, zub času ho ale nějak sám znormálněl.
O pohon se od startu výroby stará technika z Priusu, což je ostatně jediná možnost pro CT. Pod kapotou tedy máme bezínový čtyřválec o objemu 1,8 litru, který má 99 koní, a elektromotor o výkonu 82 koní. Automobilka uvádí jako celkový výkon soustavy hodnotu 136 koní. To není mnoho, takže zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 10,3 vteřin a maximální rychlost je 180 km/h. Výkon míří na přední kola skrze převodovku E-CVT, která je sice technicky odlišná od CVT, ale pro řidiče se chová stejně. Když v kopci na dálnici chcete udržet rychlost, nebo snad ještě zrychlit, převodovka motor vytočí do vysokých otáček a tam ho drží. Podobně se auto chová i při agresivnější akceleraci. Je to nezvyk, někomu ten zvuk motoru může znít utrápeně, ale funguje to.
Lepší ovšem je se co nejvíce vyvarovat většího zrychlení. Když totiž pojede ostře, tak ztratíte hlavní výhodu toho, že je CT hybrid. Pokud se smíříte s tím, že CT není žádný trhač asfaltu a pojedete v klidu, tak můžete bez problémů jezdit se spotřebou do 5 l na 100 km. Lexus vám k tomu pomáhá třeba tím, že místo otáčkoměru vidíte ukazatel, který vám radí jak moc můžete šlápnout na plyn s ohledem na spotřebu. Mimochodem, otáčkoměr auto umí zobrazit, ukáže ho ve sportovním režimu, ale ten nedává v CT příliš velký smysl.
Oceníte spíše režimy ECO a EV Mode. První zmínění vám otupí plyn a vy tak můžete jet ještě za méně. Druhý režim umožňuje jet čistě na elektřinu. V tomto režimu je Lexus schopen jet jen pár kilometrů. Akumulátor se totiž nenabíjí ze zásuvky, elektřinu si auto obstarává samo pomocí rekuperace. Odpadává vám tak starost s nabíjením. Na druhou stranu se pouze na elektřinu moc nesvezete. CT elektřinu používá zejména při rozjezdech či při popojíždění v koloně, což je chytré, protože to jsou situace, kdy spalovací motor žere nejvíce.
Hybridní systém funguje perfektně a pokud by vám kontrolka neukazovala, kdy jedete jen na elektřinu, tak nemáte téměř šanci poznat na co zrovna jedete. Výhodou také je, že systém od Toyoty se ukazuje jako opravu spolehlivý. Nemusíte se tedy obávat, že by hybridní auto vyžadovalo speciální péči. Servis je vlastně totožný jako u běžného benzínového auta. Baterie v autě má životnost více než 10 let a nová vyjde na něco málo přes 40 000 Kč.
Podvozek modelu CT nabízí slušný komfort i stabilitu v zatáčkách. Vzhledem ke klidnější povaze hybridního ústrojí bychom ale přece jen uvítali o něco větší komfort. Řízení je přesné a auto reaguje na povely volantem překvapivě rychle. Trochu zvyku vyžadují brzdy. Brzděním totiž rekuperujete a právě to způsobuje odlišnost od konvečních aut. Přestože Toyota má systém opravdu vyladěný, tak přechod od rekuperace ke skutečnému brzdění je znát. Ale není to nic hrozného. V některých hybridech je to vyloženě nepříjemné.
Inteiér se příliš během výroby nezměnil. Relativní novinkou je 10,3palcový displej multimediálního systému. Ten my ovšem ve výbavě nemáme. Na vnitřku je pochopitelně znát věk, ale všechny Lexusy jsou uvnitř trochu speficiké, takže zas tak velký šok to není, pokud znáte interiéry ostatních modelů. Uvnitř CT najdete zajímavý mix kvalitních materiálů a velkých plastových ploch. Dohromady je vše ale pečlivě smontované, takže při jízdě nevydává interiér žádné nepatřičné zvuky. Výbava CT není vůbec špatná. Můžete mít třeba LED světlomety, adaptivní tempomat, hlidání jizdního pruhu, čtení dopravních značek či navigaci. Nejnovější vozy jsou sice dál, ale nic zásadního ve výbavě nechybí. I postarší multimediální systém umí vše potřebné. Horší je to s prostorností, vpředu se ještě posadíte pohodlně, ale vzadu delší cestu jet nechcete. Zavazadlový prostor má jen 275 litrů, jelikož pod jeho podlahou jsou baterie.
Lexuc CT je sice postarší model. Má ale stále co nabídnout. Působí prestižně, jezdí příjemně a jeho spotřeba se pohybuje mezi 4 a 5 l na 100 km. Obloukem by se mu měli vyhnout řidiči, kteří mají rádi dynamickou jízdu. S hybridem se musí jezdit klidně a to platí i o CT. Na vnitřku je znát věk, ale žije se v něm příjemně – nikde nic nemlátí, vše funguje, výbava je dostatečná a ovládací prvky jsou na správném místě. Velkým plusem je i dobrá spolehlivost celého auta. Nejlevněji CT koupíte za 750 000 Kč, slušně vybavené auto za 910 000 Kč a nejvyšší výbava pak vyjde na 1 150 000 Kč. To není málo, ale je třeba myslet na to, že se pohybujeme v prémiovém segmentu a jedná se o hybrid.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 798 ccm |
Max. výkon soustavy | 100 kW |
Max. točivý moment motoru | 142 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
4.4 | |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.3 s |
Převodovka | |
E-CVT | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 355 mm |
Šířka | 1 765 mm |
Výška | 1 455 mm |
Rozvor | 2 600 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 410 kg |