Test Volkswagen Polo GTI: Nejlepší hot-hatch na každý den

Volkswagen Polo GTI měl v předchozí generaci nejdříve čtyřválec 1.4 TSI naladěný na 132 kW. V rámci modernizace však sportovní model dostal větší osmnáctistovku s výkonem 141 kW a vítanou novinkou byl i návrat manuální převodovky. Možná byste čekali, že nové Polo GTI má litrový tříválec, ale Volkswagen narval do sportovního Pola dvoulitr, který známe z většího Golfu GTI.
Motor 2.0 TSI je v Polu GTI podladěný na 200 koní a 320 Nm. Zřejmě, aby auto ještě více nekonkurovalo většímu Golfu, ale Polu tento výkon zcela stačí. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6,7 vteřin a maximální rychlost je 237 km/h. Dynamiku nabízí dvoulitr více než solidní. Když Polo GTI pořádně přišlápnete, jede jako střelený! Mohutný zátah doprovází skvěle naladěný zvuk. Výfuk navíc při ostřejší jízdě pěkně střílí. Není to ale žádné nezřízené buracení, ze kterého vás za chvíli začne bolet hlava, ale decentní a vkusný zvukový doprovod. Příkladné jsou i reakce motoru a dávkování výkonu.
Zábavu na okreskách nezkazí ani převodovka DSG, která je ve sportovním režimu vážně rychlá. Ještě více nám ovšem vyhovuje si řadit pádly pod volantem. K dispozici je i manuál, ale automat nám k Polu GTI skvěle sedí. Tohle auto totiž nění ultimátní sportovní náčiní, ale vůz, který nabídne skvělé svezení i každodenní praktičnost. Jeho univerzálnost je fenomenální. Když se nechcete bavit, stačí vypnout sportovní režim a máte běžné Polo, které není ničím otravné.
Podvozek, který je o 15 mm snížený oproti běžné verzi, nabízí fantastickou stabilitu v zatáčkách. Celé auto se chová hodně předvídatelně a nepere se s vámi, takže jet s ním rychle umí po chvilce za volantem skoro každý. Zvětšila se i tuhost podvozku, ale komfort je více než dostatečný. Řízení je bez větší zpětné vazby, ale je německy přesné a zatáčky s ním můžete vybírat s milimetrovou přesností. Polo GTI sice nemá samosvor, k dispozici máte ale systém XDS, který na 200 koní dostačuje. Spotřeba se v režimu „občas si užiju schopnosti GTI“ pohybuje okolo 9,5 l na 100 km.
Vzhledově se sportovní verze od běžných liší jen v detailech. Všimnout si tedy můžete třeba červené linky vpředu, spoileru či dvojité koncovky výfuku. Pokud hledáte divadlo na pohled, tak vás nejspíš Polo GTI moc nesloví. Za nás je Polo opravdu hezký hatchback, kterému to ve sportovním kabátku sluší ještě více. V základu dostanete 17palcová kola, my máme na autě o palec větší. Základní je naopak bílá barva a podle nás je to dobrá volba.
Vnitřek Pola GTI vás přivítá červeným obložením palubní desky, károvanými sedačky či sportovním volantem z Golfu GTI. Je to Volkswagen, takže je interiér z vynikajících materiálů, nikde nic nemlatí a všechny ovládací prvky jsou na správném místě. Leckteré automobilky by se v tomto mohli od Volkswagenu stále ještě učit. Nová generace Pola povyrostla, poprvé má auto přes čtyři metry a uvnitř je to znát. Klidně si dokážeme představit, že tohle je jediné auto v rodině. Prostorově je na tom Polo fakt dobře. A to dokonce i na zadních sedačkách, ty přední jsou mimochodem optimálně udělané – nabízí oporu v zatáčkách a na delších cestách jsou pohodlné. Zavazadlový prostor má pak 305 litrů. Bohatá výbava už není výsadou luxusních aut pár let. I tak Polo překvapí tím, co vše v něm můžete mít. Sice si za to musíte připlatit, ale bez problémů můžete mít adaptivní tempomat, virtuální kokpit, prémiový audio systém či skvělý multimediální systém s navigací. Další velkou výhodou Volkswagenu je, že jeho moderní hračky fungují parádně.
Nebudeme vám lhát, z nového Pola GTI jsme v redakci nadšení. Už klasické provedení se nám líbilo, ale s pořádným motorem, schopným podvozkem a decentním sportovním stylingem je to ještě mnohem lepší. Polo GTI rozhodně není ten nejzábavnější či nejultimátnější hot-hatch na trhu, ale je skvělý v tom, že jezdí opravdu solidně a zároveň funguje bez jakýchkoliv kompromisů na každodenní ježdění. Nezkazí to ani cenovka, respektive ta základní, která je 534 900 Kč. Za tuto cenu dostanete manuální převodovku a vlastně vše potřebné. Testované auto přesto stojí více než 700 000 Kč. Stejně jako u ostatních Volkswagenů, tak i u Pola se za více výbavy bohužel hodně připlácí.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Max. výkon | 147 kW |
Max. točivý moment | 320 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.7 |
Mimo město | 4.9 |
Kombinace | 5.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 237 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.7 s |
Převodovka | |
DSG | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 067 mm |
Šířka | 1 751 mm |
Výška | 1 438 mm |
Rozvor | 2 549 mm |
Objem nádrže | 40 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 280 kg |