Test Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130: Ideální auto pro rodinu

Model Berlingo je pro automobilku Citroën opravdu důležitý. Pokud totiž sečteme dohromady osobní i úžitkové varianty, tak zjistíme, že francouzská automobilka prodala od roku 1996, kdy dorazila generace první, více než 3 miliony exemplářů. Na loňském autosalonu v Ženevě představil Citroën třetí generaci Berligna, kterou na první pohled poznáte zepředu podle zcela nové přídě a z boku zase podle plastů Airbump. Naopak zadní část se příliš nezměnila. Celkově osobní verze dobře zapadá do současného veselého a hravého designového jazyka Citroënu. Úžitková verze Berlingo VAN pak zůstala s designem více při zemi. My se však dnes budeme věnovat osobní verzi, která je nabízena ve dvou délkách – M (4 403 mm) a XL (4 753 mm). Pro obě karosářské verze jsou k dispozici tři výbavy – Live, Feel a Shine.
O pohon Berlinga se může starat benzínový tříválec 1.2 Puretech naladěný na 110 koní, nebo naftový čtyřválec 1.5 BlueHDi. Ten je k mání rovnou ve třech výkonových verzích – 75 koní (pouze pro kratší M), 100 koní a 130 koní. Dvě slabší dieselové verze jsou spojeny s pětistupňovým manuálem. Benzínový motor a nejsilnější nafta nabízí šestistupňovou převodovku. Poslední zmíněná motorizace je pak k dispozici jako jediná i s osmistupňovým automatem. Všechny verze pohánějí přední kola, absenci pohonu 4×4 částečně vynahrazuje příplatkový systém Grip Control.
Námi zkoušené Berlingo pohání nejsilnější naftový čtyřválec. K dispozici jsme tedy měli výkon 130 koní a točivý moment 300 Nm. Tento výkon Citroënu zaručuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy a maximální rychlost 186 km/h. Tyto hodnoty dělají z tohoto Berlinga nejrychlejší verzi ze všech. Naše testování potvrdilo, že výkonu má Berlingo s tímto motorem skutečně dostatek, díky čemuž se s ním jezdí příjemně. Naftový motor pod kapotou celkově dělá řidiči jen radost. Je totiž úsporný (jezdili jsme po městě za 6 l/100 km), jeho výkon je dobře dávkovatelný a jeho chod velmi kultivovaný. Pohodovou atmosféru na palubě Berlinga navozuje také komfortně naladěný podvozek, ke kterému máme ovšem jednu výhradu. Pokud jedete v nenaloženém autě, tak celé auto celkem odskakuje při přejetí jakékoliv větší nerovnosti. Když na nerovnost natrefíte v zatáčce, ve kterých je jinak Berlingo stabilní, tak je to opravdu nepříjemné. Řízení je přeposilované a bez zpětné vazby, ale v rodinném voze bez jakýchkoliv ambicí o zážitek za volantem to vlastně ničemu nevadí.
Interiér Berlinga je vzdušný, prostorný a praktický. Auto působí celkem bytelně, ale levných a snadno poškrabatelných plastů je v interiéru celkem dost. Uvnitř vozu je rozmístěno 28 schránek, které dohromady mají 186 litrů. Nejpraktičtější ze všech nám přijde 60litrový box nad zavazadlovým prostorem. Obří je i zavazadlový prostor, který v námi testované menší variantě nabídne 775 litrů a větší varianta nabídne dokonce 1 050 litrů. Pro obě varianty je k dispozici za příplatek třetí řada sedadel a sklopné opěradlo u sedadla spolujezdce, díky čemuž je v námi testovaném voze možné odvézt předmět o délce až 2,7 metru. Citroën myslí u každého modelu i na komfort, takže sedadla jsou velmi pohodlná a v druhé řadě najdeme tři samostatné a posuvné sedačky (neplatí pro nejnižší výbavový stupeň). Ideální polohu za volantem si bude řidič chvíli hledat a zvyknout si je třeba též na to, že posádka je v autě hodně utopená. Stěžovat si rozhodně nelze na výbavu vozu. Automobilka se chlubí tím, že pro Berlingo nabízí 19 podpůrných prvků řízení. Citroën Berlingo tak může nabídnout třeba adaptivní tempomat či systém pro sledování mrtvého úhlu. Nechybí samozřejmě ani multimediální systém s 8palcovou dotykovou obrazovkou. Systém není nejrychlejší a občas je trochu nepřehledný, ale patří ještě k tomu lepšímu, co v autech dnes najdeme. Pochvalu si systém zaslouží za podporu Android Auto a Apple CarPlay.
Nové Berlingo je v osobní verzi opravdu dobrý společník pro rodinu. Nabízí obrovský vnitřní prostor, je komfortní a s námi testovaným motorem je více než dostatečně svižné. Najít na něm závažnější chybu je nemožné. Někomu nemusí být sympatický jeho veselý vzhled, pak ovšem stačí zajít k Peugeotu, který nabízí umírněnější verzi Berlinga pod názvem Rifter. Sympaticky je nastavený i ceník nového Berlinga. Nejlevněji ho totiž koupíte za 359 900 Kč a v nejvyšší výbavě s nejvýkonnějším motorem vás pak přijde na stále solidních 514 900 Kč (verze M).
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 499 ccm |
Max. výkon | 96 kW |
Max. točivý moment | 300 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 4.8 |
Mimo město | 4.0-4.1 |
Kombinace | 4.3-4.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 186 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.5 s |
Převodovka | |
šestistupňový manuál | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 403 mm |
Šířka | 1 553 mm |
Výška | 1 844 mm |
Rozvor | 2 795 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 505 kg |