Test BMW 530i xDrive Touring: Takhle má vypadat luxusní kombi
BMW řady 5 má za sebou dlouhou a úspěšnou historii. V současné době se vyrábí již sedmá generace, která je k mání ve dvou verzích – sedan a kombi (Touring). Právě druhou zmíněnou verzí se dnes budeme zabývat, jelikož se nám dostala do rukou na test. Německá automobilka se vyvarovala kontroverního designu a zvenku tak řada 5 vypadá přesně tak, jak by podle nás měla. Oproti minulé generaci samozřejmě auto ve všech směrech povyrostlo. Například na délku tak už má verze kombi 4 942 milimetrů.
Nabídka motorů je opravdu bohatá. Na výběr je ze tří benzínových (520i, 530i a 540i) a šesti naftových motorů (518d, 520d, 525d, 530d, 540d a M550d). Nechybí samozřejmě ani ostrá varianta M5. Standardně je většina verzí vybavena pohonem zadních kol. Pro verze 530i, 540i, 520d a 530d je pohon všech kol xDrive za příplatek a dvě nejvýkonnější naftové verze (540d a M550d) jsou pouze ve čtyřkolce. Kromě 520d mají všechny motorizace už v základu osmistupňový automat.
My jsme na vyzkoušení dostali verzi 530i, která nemá pod kapotou šestiválec, jak byste podle označení mohli očekávat, ale pouze čtyřválcový motor. Na obranu BMW je třeba říct, že toto je v dnešním automobilovém světě naprosto běžné. Automobilky totiž vycházejí z toho, že menší motory mají stejně (či dokonce více) výkonu jako starší větší motory, a tak jim dávají stejné označení, protože to lépe dobře. Náš čtyřválec má slušných 252 koní a 350 Nm. Tento výkon slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximální rychlost 250 km/h.
Benzínový motor je kultivovaný a tichý, ale chybí mu oproti většímu šestiválci nenucené podání výkonu, zvuk a charisma. Když tedy dáte plyn na podlahu, tak se dočkáte velmi dobrého zrychlení, které ovšem nedoprovází váš úsměv na tváři, jenž umí vykouzlit šestiválec. Slabší projev bychom čtyřválci odpustili v případě, že by jezdil za výrazně méně paliva než šestiválec. Tak tomu ale bohužel není. Čtyřválec je celkem žíznivý a týdenní testování jsme končili s průměrnou spotřebou 11.6 l na 100 km. Motor spolupracuje s osmistupňovou převodovkou, která řadí rychle a hladce. Bezchybně funguje taktéž pohon všech kol, který zajíšťuje skvělou trakci za každé situace. Silnou stránkou BMW řady 5 jsou jizdní vlastnosti. Přestože je auto velké a poměrně težké, tak velmi dobře drží na vozovce a perfektně zatáčí. Řízení reaguje na vaše povely okamžitě a brzdy jsou dobře dávkovatelné. Lehce se vám tak může stát, že se na pěkné okresce necháte unést, protože řídit tohle BMW je zábava. A špatné to není ani s komfortem – auto je sice tužší, ale nerovnosti tlumí dobře.
Z interiéru BMW řady 5 budou mít velkou radost všichni řidiči, kteří nemají v oblibě supermoderní interiéry. BMW sice má dva velké displeje, ale stále si drží tradiční prvky, na které jsme u mnichovské automobilky zvyklí. Samozřejmostí jsou perfektní materiály, dobrá pozice za volantem a bezchybná ergonomie ovládání. Přestože toto BMW může být vybaveno řadou asistentů, tak z něho stále máte pocit, že ho řídíte vy, což je dnes už pomalu zázrak. Velkou pochvalu si zaslouží multimediální systém, který patří k těm nejlepším. Má řadu chytrých vychytávek – například si můžete nastavit, že když je méně než 5 °C, tak se vám automaticky pustí vyhřívání sedaček. Stejně tak to lze nastavit i pro odvětrávání. Líbí se nám i zobrazení provozu na mapě podobně jako to mají Google mapy.
Druhý displej, který nahradil budíky, nemá tak široké možnosti nastavení jako konkurence, což je vlastně fajn. Stejně si u ostatních vozů vyzkoušíme všechny možné režimy a pak tam po zbytek týdne necháme virtuální otáčkoměr a rychloměr. Šikovným detailem je to, že u palivoměru se vám ukazuje dojezd, takže ho nemusíte lovit v palubním počítači. Mrzí nás naopak to, že displej neumí zobrazit aktuální rychlost v číslech, respektive to umí pouze ve sportovním režimu. Zajímavou vychytávkou je klíč s dotykovou obrazovkou. Ta má sice nízké rozlišení a prostředí se seká jako levný chytrý telefon, ale to, že vám klíč ukazuje, zda je auto zamčeno a má zavřená okna, považujeme za opravdu praktické. Již tradičně nepatří řada 5 mezi nejprostornější ve třídě, ale nedostatkem prostoru rozhodně trpět nebudete. Zavazadlový prostor pak má dostatečných 570 litrů. Pokud si chcete dát do kufru jen nějakou drobnost, tak se může hodit výklopné zadní sklo.
BMW 530i xDrive Touring je velké luxusní kombi, které nabízí skvělé jizdní vlastnosti, moderní (ale neotravné) vychytávky a slušný komfort ve všech ohledech. Benzínový dvoulitr není špatný, ale má celkem vysokou spotřebu a vzhledem k tomu, že je v nabídce benzínový i naftový šestiválec, tak bychom určili zvolili variantu 540i či 530d. A co cena? Nejlevněji koupíte BMW řady 5 Touring za 1 362 400 Kč. To je ovšem verze 518d. Námi testovaná verze 530i xDrive začíná na 1 583 400 kč a testované auto stojí více než 2 100 000 Kč. A je stále za co připlácet – auto nemá například adaptivní tempomat či natáčení kol zadní nápravy.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 998 ccm |
Max. výkon | 185 kW |
Max. točivý moment | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.6-8.2 |
Mimo město | 6.0-5.5 |
Kombinace | 7.0-6.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.3 s |
Převodovka | |
osmistupňový automat | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 942 mm |
Šířka | 1 868 mm |
Výška | 1 464 mm |
Rozvor | 2 975 mm |
Objem nádrže | 68 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 770 kg |