Test BMW X4 xDrive30i: SUV kupé, které skvěle funguje

BMW X4 je stále relativně nový model. První generace byla totiž představena až v roce 2014. Přesto už stačilo BMW v loňském roce představit nový model, který se může pochlubit tím, že je větší, prostornější, lehčí, rychlejší a úspornější. Krátký životní cyklus první X4 byl způsoben tím, že auto bylo představeno relativně pozdě po příchodu tehdejší X3, ze které toto SUV kupé vychází. I tak zvládlo BMW prodat téměř 200 tisíc aut. Novou generaci poznáte nejlépe zezadu, podle zcela nových zadních světel. Zepředu jsou změny menší, ale dobře je novinka poznat podle masivnějších ledvinek. Celkově si podle nás X4 vzhledově polepšila.
Výběr motorizací je následující. Benzínové jednotky zastupuje čtyřválec ve verzích xDrive20i (135 kW) a xDrive30i (185 kW) a šestiválec M40i (260 kW). Pro příznivce nafty si BMW přichystalo čtyřválec ve verzích xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW) a šestiválec ve verzích xDrive30d (195 kW) a M40d (240 kW). Přestože X4 má už dvě přiostřené verze, tak mnichovská automobilka chystá i plnotučnou ostrou verzi X4 M, kterou představí na autosalonu v Ženevě. Všechny motorizace mají pohon všech kol a osmistupňový automat. Zákazníci mají na výběr z několika variant vozů. Kromě sériového provedení jsou k dispozici tyto verze: Advantage, xLine, M Sport a M Sport X, ve které je auto na fotkách.
K nám do redakce na týdenní testování dorazila verze xDrive30i, takže námi testovaná X4 měla pod kapotou benzínový dvoulitrový čtyřválec, který má výkon 185 kW a točivý moment 350 Nm. Tento výkon stačí 1,8 tuny těžkému SUV na zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlost je 240 km/h. Benzínový čtyřválec tedy poskytuje modelu X4 slušný výkon, ale řekne si za to o 11 až 12 l na 100 km, což není na dvoulitr málo. A navíc čtyřválec je sice kultivovaný, výkonný a ochotně zrychluje, ale nemá ten krásný zvuk a projev jako šestiválec. Proto bychom si připlatili a pod kapotu si vybrali šesitválec, když to ještě jde.
K jizdním vlastnostem nelze mít výhrady. Doby, kdy mnichovská SUV kupé bylá tvrdé a jizdně podprůměrné, jsou dávno pryč. Nová X4 je sice tuhá, ale nerovnosti tlumí více než dobře a přilnavost v zatáčkách má skvělou. S charakterním šestiválcem tohle auto musí být na zakroucené okresce skvělé. Samozřejmostí jsou pro X4 bezproblémové dálniční přesuny – auto je ve vysokých rychlostech stabilní, jisté a tiché. Neztratí se přitom ani mimo vozovku, jelikož světlá výška 204 mm zajišťuje naprosto dostatečný průchod terénem. Automobilka se dokonce chlubí, že X4 zvládne projet vodou, která je hluboká až půl metru. Motor spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, kteá řadí rychle, hladce a bez cukání.
Vnitřek minulé X4 byl vzhledobě docela mizerný. Vycházel totiž z tehdejší postarší X3, která se navíc nesnažila být tak moc luxusní. Nová X4 sice vychází také z aktuální X3. Jedná se ovšem už o nový model, jehož interiér je navíc opravdu povedený. Kromě skvělé ergonomie, kterou se mohla pochlubit už minulá X4, má ta současná vnitřek i luxusní a pohledný. Mnichovské automobilce se podařilo vymyslet perfektní mix moderních technologií a tradičních prvků BMW. Dostanete tak dva obří displeje i nejmodernější jizdní asistenty, ale zároveň klasickou koncepci interiéru a pocit, že auto ovládáte vy. Vypíchnout chceme tři konkrétní hračky – skvělý multimediální displej, dobře fungující adaptivní vedení v pruhu a klíč s dotykovým displejem. Uvnitř nám tak vadí jediná věc. A to sice to, že displej nahrazující budíky umí zobrazit rychlost v číslech pouze ve sportovním režimu. Příjemným překvapením je prostornost vozu. Nejen vpředu, ale i vzadu se posadíte bez problémů a kufr má objem slušných 525 l.
Nové BMW X4 je povedené SUV kupé, ke kterému nelze mít příliš výhrad. Zvenku se jedná o pohledné a stylové auto, které přitahuje pozornost. Má skvělé jizdní vlastnosti, které mohou být ještě lepší v případě, že si zvolíte benzínový šestiválec. Vnitřek vozu je moderní, prostorný a bez ergonomických přešlapů. Základní cenovka 1 335 100 Kč za slabší dvoulitrový benzín je lakává, ale vybavené auto s námi testovaným motorem stojí dost přes 2 000 000 Kč a to už není málo.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 998 ccm |
Max. výkon | 185 kW |
Max. točivý moment | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.4-8.5 |
Mimo město | 6.4-6.7 |
Kombinace | 7.1-7.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 240 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6.3 s |
Převodovka | |
osmistupňový automat | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 752 mm |
Šířka | 1 918 mm |
Výška | 1 621 mm |
Rozvor | 2 864 mm |
Objem nádrže | 65 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 795 kg |