Test Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD: Moderní, ale stále bytelná
Před pár lety vypadaly všechny Toyoty naprosto nudně a prodeje značky byly dobré především díky vynikající spolehlivosti. Pak se ovšem v Toyotě probudili a rozhodli se, že budou dělat moderní a hezká auta. Nejnovější patá generace modelu RAV4 je toho skvělým důkazem. Novinka je totiž designově naprosto odlišná od minulé generace. A to je rozhodně dobře. Na fotkách může design nové RAV4 působit příliš hranatě, ale když si auto prohlédněte naživo, tak zjistíte, že ty hrany vypadají sakra dobře. I když se rozměrově novinka příliš neliší od minulého vydání, tak pocitově se jedná o mnohem robustnější auto.
Pod kapotou nové Toyoty RAV4 pracují výhradně benzínové motory a elektřina. Naftu v ceníku opravdu nehledejte. Pokud chcete manuální převodovku, tak máte jedinou možnost – 173koňový dvoulitr s pohonem předních kol. Stejná motorizace je k dispozici s pohonem předních kol či pohonem 4×4 i s automatickou převodovkou. Pravděpodobně nejúspěšnější bude ale hybridní verze. Ta má pod kapotou 2,5litrový čtyřválec s přímým i nepřímým vstřikováním, který pracuje v Atkinsonově cyklu, elektromotor a převodovku e-CVT. K mání je i hybridní verze s pohonem všech kol, ta pak má ještě jeden elektromotor vzadu, což znamená, že výkon RAV4 Hybrid se líší podle toho, zda se jedná o předokolku, nebo o čtyřkolku. U první zmíněné verze udává automobilka maximální systémový výkon 218 koní a u druhé pak o 4 koně více.
K nám do redakční garáže se dostavila na test hybridní verze s pohonem všech kol. Tento model zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Na nedostatek výkonu si tedy nelze stěžovat. Jízda s hybridním vozem vyžaduje trochu zvyku a hlavně musíte chtít jet úsporně. Pak totiž hybrid skutečně začně dávat smysl. Pokud zbytečně nešlapete na plyn, jedete plynule a vyvarujete se rychlé jízdy, tak s takto velkým SUV můžete jezdit za 5 až 6 litrů na 100 kilometrů. Při městských přesunech se za určitých okolnostích můžete dostat ještě na mnohem nižší spotřebu.
Protože se nejedná o plug-in hybrid, tak o elektřinu se auto stará samo. Vy tankujete pouze benzín. Znamená to ovšem, že čistě na elektřinu auto ujede maximálně pár kilometrů po městě. V RAV4 Hybrid jsou elektromotory především jako pomocník benzínového motoru a to v situacích jako jsou kolony či rozjezdy. Jízda na elektřinu je velmi tichá, pokud naopak potřebujete od benzínového motoru, aby zabral, tak se dočkáte vytočení motoru do vysokých otáček a vysavačovitého zvuku, který způsobuje bezestupňová převodovka e-CVT.
Oproti minulé generaci nedošlo pouze ke zlepšení designu, ale také k vylepšení jizdních vlastností. Nová Toyota RAV4 se tak řídí příjemněji, je pohodlnější a zároveň stabilnější v zatáčkách. Rychleji také reaguje na povely volantem. Nejlépe se i nadále cítí RAV4 při pohodové jízdě, ale pokud to přeženete s nájezdovou rychlostí do zatáčky, tak už se nemusíte bát, že by to podvozek nezvládl. Toyota je dlouholetý propagátor hybridního pohonu a celý systém má velmi propracovaný. Není se tak třeba ničeho bát – přechod mezi elektromotorem a benzínovým motorem je naprosto plynulý a brzdy se dobře dávkují, což bývá často problém u hybridů.
Zcela nový je i interiér Toyoty RAV 4. Kromě toho, že je vzhledově mnohem hezčí a je z lepších materiálů, tak je také mnohem útulnější. V autě se tak cítíte mnohem lépe než ve starší RAV4. Velmi se nám líbí přehledné budíky, které kombinují klasické ručičky a displej. Vylepšení se dočkal i multimediální systém s dotykovou obrazovkou. Bohužel se stále nevyrovná evropské konkurenci a velký nedostatek je také chybějící podpora Android Auta a Apple Carplay. Výbava vozu je ale jinak velmi dobrá – RAV4 si vás hýčká hračkami jako je adaptivní tempomat, bezklíčkové odemykání a startování, čtení dopravních značek, JBL audiosystém a podobně. Prostě vším, co dnes najdeme v moderních vozech. Stěžovat si nelze ani na praktičnost či nepohodlnost vozu. Zavazadlový prostor má 580 litrů.
Nová Toyota RAV4 se japonské automobilce skutečně povedla. Stále z ní máte pocit, že vám vydrží navždy, ale konečně také vypadá moderně, má dobré jizdní vlastnosti a kvalitní interiér. Pokud bychom se rozhodovali mezi konvenční a hybridní verzí, tak v případě Toyoty bychom jasně šáhli po hybridu. Nevadila by nám ani o pár koní slabší verze bez zadního elektomotoru a pohonu všech kol. Pozor je ovšem třeba dát na to, že hybrid s pohonem předních kol může táhnout přívěs o hmotnosti maximálně 800 kilogramů a čtyřkolka až 1 650 kilogramů. Je škoda, že Praha změnila podmínky pro neomezené parkování na modrých zónách pro hybridní vozy a nové podmínky už RAV4 nesplňuje, takže na tento velmi příjemný benefit musíme v tomto případě zapomenout. A na kolik nová RAV přijde? Benzínová verze začíná na 719 900 Kč a hybridní pak na 864 900 Kč. Jak už bývá u Japonců zvykem, vybírá se z pevně navolených výbav. My bychom šáhli po výbavě Selection, která v případě hybridní předokolky stojí 999 900 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 487 ccm |
Výkon hybridního systému | 163 kW |
Točivý moment spalovacího motoru | 221 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
4.4-4.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.1 s |
Převodovka | |
e-CVT |
|
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 600 mm |
Šířka | 1 855 mm |
Výška | 1 685 mm |
Rozvor | 2 690 mm |
Objem nádrže | 55 l |
Pohotovostní hmotnost | – |