Test Citroën C4 Cactus Origins: Komfort a styl na prvním místě
Citroën C4 Cactus rozhodně není žádnou žhavou novinkou, ale přesto jsme si ho vzali znovu na test. Důvod? Citroën letos představil některé své modely, mezi kterými je právě i C4 Cactus, ve speciální edici Origins a to k příležitosti oslav sta let od založení automobilky. Čím se speciální provedení odlišuje? Bronzovými detaily, které najdeme na celém voze, nálepky na předních dveřích označující provedení Origins a černými zpětnými zrcátky. Oslavujicí verze má také vždy bílý lak a černá 17palcová kola.
Nic zásadního tedy nedostanete, ale na druhou stranu je třeba říct, že barevně je auto pěkně sladěné a podle nás se jedná o nejhezčí barevnou kombinaci pro Cactus. Ten už, mimochodem, automobilka neoznačuje od loňského faceliftu za crossover, ale za hatchback. S modernizací zmizela také velká část vzduchových kapslí Airbump, dorazila přepracovaná přední maska a nová zadní světla.
Pod kapotu C4 Cactus Origins si lze podle aktuálního ceníku vybrat jedinou motorizaci. A to sice benzínový tříválec 1.2 PureTech, který má výkon 110 koní a točivý moment 205 Nm. Na poměry tříválců má francouzská jednotka poměrně kultivovaný chod, ve vyšších otáčkách má dokonce příjemný jadrný zvuk a netrpí na skokový nával výkonu. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 10,3 sekundy a maximální rychlost je 196 km/h. Spotřeba se v reálném provozu pohybuje kolem 6 litrů na 100 kilometrů. Motor je v případě verze Origins vždy spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, která má celkem přesné dráhy.
Za opravdu povedený se nebojíme u Cactusu označit podvozek. Ten je totiž vybaven tlumiči s hydraulickými dorazy, které poskytují perfektní komfort, ale zároveň se nemusíte obávat ani rychlejšího průjezdu zatáčkou. Dočkáte se sice většího náklonu, ale dráhu drží Cactus statečně. Překvapivě rychle reaguje i řízení a vcelku dobře jsou dávkovatelné i brzdy.
Interiér je ve stylu francouzské extravagance. Verze Origins má specifické čalounění či koberečky. Ve voze samozřejmě najdete i levné plasty, ale celkový dojem z interéru je skvělý a to zejména díky dobrému dílenskému zpracování. Milovat pak budete sedadla, která jsou mimořádně pohodlná. Za velmi odvážný lze považovat displej nahrazující budíky. Ten totiž zobrazuje jen zlomek obvyklých informací. Zvyknout si tak musíte na to, že Cactus nemá otáčkoměr, ručičkový tachometr, neukazuje teplotu vody či palubní počítač (na obranu vozu je třeba dodat, že palubní počítač se zobrazuje na středovém displeji multimediálního systému). Marně byste uvnitř Cactusu hledali i panel klimatizace. Ta se totiž, ostatně jako skoro vše, ovládá skrze dotykovou obrazovku multimediálního systému, jehož prostředí je přehledné, použitelně rychlé a nechybí podpora Apple CarPlay a Andorid Auto.
Trochu nešikovné jsou dotykové volby po straně displeje. Mnohem lepší by byla klasická tlačítka. Vzhledem k tomu, že Cactus nemá jakýkoliv další displej, tak na středovém displeji vám musí ukázat vše. A to je občas nepraktické. Například se blížíte ke složité křižovatce, kde potřebujete vidět navigace, ale v tu chvíli vjede nějaké auto těsně před vás a přes celý displej, kde potřebujete vidět navigaci, se zobrazí upozornění přednárazového asistenta, že jste příliš blízko vozidla před vámi.
Překvapuje vás takový asistent v Cactusu? Pak vězte, že zdaleka není jediný. Citroën na výbavu velmi dbá a v poměrně levném Cactusu tak máte nejen přednárazový asistent, ale i hlídání jizdního pruhu, čtení dopravních značek či parkovací kameru. Pochopitelně některé pvky jsou za příplatek. Na rozdíl od novějších modelů automobilky chybí v Cactusu například bezdrátové dobíjení telefonu. Za francouzskou podivnost lze označit nemožnost stahovat zadní okna, špatně použitelnou loketní opěrku či vysokou hranu zavazadlového prostoru. Ten jinak má více než dostatečných 348 litrů. Prostoru je dostatek i v kabině. Vpředu se omezovat nemusíte vůbec a vzadu se také docela pohodlně usadíte.
Citroën C4 Cactus je auto, které vás pravděpodobně zaujme svým zajímavým designem, ale po nasednutí si na něj budete muset chvíli zvyknout. Až si ale na něj zvyknete, tak na něj nedáte dopustit, protože je prostě úžasně pohodlný. Speciální edice Origins sice nepřináší žádné zásadní unikátnosti, ale je vkusně navrhnutá, takže je Cactus v této verzi skutečně krasavec. Obávat se nemusíte ani cenovky – C4 Cactus Origins totiž stojí 374 900 Kč. V ceníku sice najdeme pár skvělých prvků výbavy, za které je třeba připlatit, ale ani po jejich přidání se cenovka nijak dramaticky nezvýší.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Výkon | 81 kW |
Točivý moment | 205 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
– |
Výkony | |
Max. rychlost | 196 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.3 s |
Převodovka | |
manuální šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 170 mm |
Šířka | 1 714 mm |
Výška | 1 480 mm |
Rozvor | 2 595 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 140 kg |