Test Škoda Scala 1.5 TSI: Nejhezčí škodovka!
Škoda se rozhodla zaříznout novodobý Rapid a nahradit ho modelem Scala. Oproti Rapidu je novinka na první pohled hodnotnějším a dospělejším vozem a existuje také pouze v jedné karosářské verzi. Silueta vozu je podobná jako měl Rapid Spaceback, ale škodovka si s designem Scaly skutečně vyhrála a nový český hatchback je tak opravdu pěkné auto. Zajímavým detailem jsou propracované přední i zadní LED světlomety. Jsou samozřejmě příplatkové, ale mají fakt pěknou grafiku a u těch zadních nechybí ani dynamické blinkry. Jedná se také o první evropskou škodovku, která má na zádi místo loga nápis Škoda.
Pod kapotou Škody Scala může být benzínový tříválec 1.0 TSI (70 či 85 kW), benzínový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), či naftový čtyřválec 1.6 TDI (85 kW). Automatická převodovka je k dispozici pro všechny motory, kromě slabší verze 1.0 TSI. Tento motor má také jako jediný pětistupňový manuál. Všechny ostatní jednotky mají šestikvalt. V nabídce jsou aktuálně dvě výbavy – Ambition a Style. Kromě nejslabšího motoru, který lze mít pouze v nižší výbavě Ambition, lze mít všechny motory v obou výbavách. Jak už ale bývá u škodovky zvykem, tak velká část výbavy je za příplatek i u vyššího Style.
My jsme na testování vyfasovali od české automobilky nejsilnější motorizaci s automatickou převodovkou. Tedy čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW a točivém momentu 250 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Scale s tímto motorem 8,2 sekundy a maximální rychlost je 219 km/h. Motor 1.5 TSI se může pochlubit ukázkovou kultivovaností, dobře dávkovatelným výkonem a technickou vychytávkou v podobě vypínání poloviny válců. To se děje automaticky a v momentě, kdy po autě nepožadujete příliš výkonu. Řidič tento fakt téměř nepozná. Pouze pokud se hodně zaposloucháte, tak si v dvouválcovém režimu, o jehož aktivaci se dozvíte z palubního počítače, všimnete trochu hrubšího zvuku. Přepnutí mezi dvouválcovým a čtyřválcovým režimem je okamžité a žadné prodlevy se rozhodně obávat nemusíte. V rámci úspory paliva také vozidlo spouští v ekologickém módu režim „plachtění“, což znamená, že po puštění plynu vyřadí rychlost a když opět šlápnete na plyn, tak zařadí zpět.
Automatická převodovka DSG řadí rychle, logicky a bez většího cukání. Mírného cuknutí se pouze dočkáte při rozjezdech či popojíždění v koloně. Majitelé vozů s motorem 1.5 TSI a manuální převodovkou z koncernu Volkswagen si často stěžují na cukání a škubání v momentě, kdy je motor studený. Tento problém se však netýká vozů s automatickou převodovkou, což můžeme potvrdit, jelikož jsme si ničeho podobného za celou dobu testování nevšimli. Pro škodovky je typické, že mají velmi dobře naladěný podvozek. Obvykle jsou totiž velmi stabilní, dobře se řídí a zároveň jsou celkem komfortní. Přestože někteří novináři tvrdí, že Scala v tomto ohledu není 100%, tak nám naladění podvozku přišlo naprosto v pořádku. Povedlo se i naladění řízení, které je rychlé a přesné, a dobře dávkovatelné jsou i brzdy.
Pokud budeme považovat Scalu za nástupce Rapidu Spaceback, tak můžeme říct, že Scala má také mnohem hezčí a lépe zpracovaný interiér. Lepší je to i s prostorností a Scala může být naprosto v klidu jediné auto v rodině. Odpovídá tomu i zavazadlový prostor o objemu 467 litrů. Scala drží několik zajímavých prvenství v rámci automobilky. Jedná se totiž o první škodovku s volně stojícím displejem multimediálního systému a zcela nový je i panel klimatizace. Ani jedna novinka ovšem není bez kontroverze. Nový multimediálné systém sice podporuje úplně poprvé u škodovky i bezdrátové CarPlay a má přepracované prostředí, ale na poměry české automobilky je netypicky zasekaný a neodladěný. Problém jsme měli s puštěním hudby z telefonu přes Bluetooth, kdy se celý systém často zasekl a bez chyb nefungovalo ani CarPlay. Při delší cestě s aktivní navigací v CarPlay se nám stávalo, že auto začalo dávat telefonu špatnou polohu. I když totiž jedete podle navigace, která se zrcadlí z telefonu, tak ve většině vozidel aktuální polohu dodává telefonu auto. Narazit můžete na problém také v případě, že chcete mobil s multimediálním systémem propojit kabelem. Škodovka totiž vybavila Scalu pouze výstupy USB C, které ještě nejsou zdaleka tak rozšířené jak automobilka věřila v době vývoje.
Na druhou stranu je třeba říct, že kritika se týká konkrétně systému Bolero s 8palcovou obrazovkou a základní Swing či vrcholný Amundsen na tom můžou být jinak (USB C výstup mají všechny verze). Nový panel klimatizace pak od některých schytává kritiku za to, že neumožňuje tlačítky kompletní nastavení klimatizace. Složitější nastavení je třeba dělat skrze multimediální systém. Pro někoho to může být velký nedostatek, ale my se ve většině případů spoleháme na automatický režim a měníme pouze teplotu, což lze nastavit přímo na panelu klimatizace. Naopak nám ale trochu vadilo to, nelze tak měnit výšku loketní opěrky.
Možná to teď vypadá, že Scala nemá příliš dobrý interiér, ale kromě těchto pár věcí je všechno jak má být. Jenom se obvykle škodovka nedopouští vůbec žádných přešlapů a Scala jich pár má, tak na ně klademe větší důraz. Všechno ale může automobilka jednoduše opravit v dalším modelovém roce. K dispozici jinak máte spoustu dobře fungujících asistentů jako je adaptivní tempomat, vedení v jizdním pruhu či hlídání mrtvého úhlu. Bohatá je i komfortní výbava, takže ve Scale můžete mít virtuální kokpit s jemným rozlišením, bezklíčové odemykání a startování, místo pro bezdrátové dobíjení telefonu, LED světlomety a mnoho dalšího.
Škoda Scala se podle nás mimořádně povedla a bude se jednat o prodejně velmi úspěšný vůz. Hodně nás baví její svěží a moderní design, jednoduchý a dobře zpracovaný interiér se spoustou výbavy a ostudu vozu nedělájí ani jizdní vlastnosti, které jsou typicky pro škodovku na vysoké úrovni. Mrzí nás pouze to, že škodovka se uvnitř vozu dopustila pár přešlápů, ale všechno jsou to věci, které může jednoduše v dalším modelové roce opravit. Až na to USB C, které ale naopak opraví sám čas, jelikož zanedlouho se bude jednat o naprosto běžný konektor. O něco sebevědoměji než u Rapidu je nastavena cenovka pro nový model. Základní cena Scaly je 369 900 Kč (1.0 TSI 70 kW, Ambition) a námi testovaná motorizace ve výbavě Style stojí bez příplatků 484 900 Kč s manuální převodovkou a 524 900 Kč s převodovkou DSG.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 250 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 6.4 |
Mimo město | 4.2 |
Kombinace |
5.0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 219 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.2 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 362 mm |
Šířka | 1 793 mm |
Výška | 1 471 mm |
Rozvor | 2 649 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 190 kg |