Test BMW 216i Active Tourer: Netypické BMW, ale dobré MPV
BMW řady 2 Active Tourer (a také větší Grand Tourer, který jsme měli v testu téměř přesně před rokem) to nemá u příznivců německé automobilky jednoduché. Těžko budete totiž hledat skalního fanouška modro-bílé vrtule, který by o řadě 2 Active Tourer mluvil hezky. A ani automobilka si není jistá tím, že toto MPV neskončí po ukončení výroby této generace. Ale to ještě předbíháme, protože aktuálně se BMW řady 2 Active Tourer vyrábí, automobilka prodá celkem solidní počet kusů a v loňském roce model prošel navíc modernizací. Ta přinesla jen decentní změny – novinkou jsou příplatkové adaptivní LED světlomety, zvětšená maska chladiče a pozměněné nárazníky. I nadále tak zůstává design vozu pro BMW netypický, ale my osobně auto za ošklivé označit nemůžeme.
Objednat si pod kapotu BMW řady 2 Active Tourer je možné následující motorizace. Benzínové jednotky zastupuje tříválec o objemu 1,5 litru naladěný na 80 kW (216i), nebo 103 kW (218i) a dvoulitrový čtyřválec nabízející buď 141 kW (220i), nebo 170 kW (225i). Příznivci naftových motorů mohou vybírat z tříválce o objemu 1,5 litru, který má výkon 85 kW (216d), a čtyrválcového dvoulitru. Ten je k mání ve dvou verzích – 110 kW (218d) a 140 kW (220d). Poslední možností je plug-in hybridní model 225xe. Převodovky se v řadě 2 Active Tourer objevují rovnou čtyři – šestistupňový manuál (216i, 218i, 216d, 218d), šestistupňový automat (225xe), sedmistupňový automat (220i) a osmistupňový automat (225i, 218d xDrive, 220d). K mání je i pohon všech kol. Verze 218d a 220d jsou dostupné jak s pohonem přední nápravy, tak právě s pohonem obou náprav a model 225i je pak vždy čtyřkolkou.
Pod kapotou novinářského vozu byste čekali oprávněně jeden z těch výkonnějších motorů, ale opak je skutečností v tomto případě. Námi testované stříbrné BMW pohání základní benzínový tříválec označený jako 216i, který skrze šestistupňový manuál roztáčí přední kola. K dispozici tedy máme vůbec nejméně výkonu motorizaci, která má 109 koní a 190 Nm. Tříválcový motor rozpohybuje německé MPV z 0 na 100 km/h za relativně dlouhých 11,3 sekundy a maximální rychlost je pak 190 km/h. Benzínový motor se může pochlubit dobrou kultivovaností, ale vyhovovat bude spíše klidnějším řidičům, kteří stráví většinu času ve městě. Výkonu motoru opravdu nemá moc a navíc mu celkem trvá než zabere. Motor vám to nevynahradí ani nízkou spotřebou – týdenní testování jsme končili s průměrnou spotřebou 8,8 litru na 100 km, což není úplně málo.
Výhrady naopak nelze mít k šestistupňové manuální převodovce, která má přesné dráhy a správný mechanický chod. Příjemně jsou naladěné i brzdy a řízení sice není tak komunikativní jak bychom od BMW očekávali, ale na dnešní dobu a na poměry v kategorii MPV je vše v naprostém pořádku. Podvozek řady 2 Active Tourer rozhodně není svým naladěním typický pro BMW, jelikož se nedočkáte tvrdosti a dobrých schopností v zatáčkách, ale spíše měkčího a komfortního naladění. I když auto se v zatáčkách chová stále velmi jistě.
Interiér BMW řady 2 budou mít rádi milovníci „starých“ pořádků. Nenajdete tu totiž dva obří displeje, skrze které se vše ovládá, ale klasické budíky s palubním počítačem, klimatizaci, kterou si nastavíte pomocí otočných ovladačů a tlačítek, a dokonce i rádio má tlačítkové předvolby. No, dobře, pak tu je taky jeden malý displej. Není ale dotykový, ovládá se skrze otočný ovladač a vlastně toho moc neumí, protože tohle novinářské auto je překvapivě málo vybavené. Vše potřebné k životu tu ale najdete – klimatizaci, tempomat, automatické stěrače, automatická světla či vyhřívané sedačky. Rozhodně si nelze stěžovat na nedostatek prostoru a to ani v případě, že sedíte vzadu. Zavazadlový prostor pak má 468 litrů a po sklopení sedaček až 1 510 litrů. Odkládacích prostor je uvnitř vozu také dost, ale čekali bychom více variabilní interiér, kteří jiný výrobci MPV obvykle nabízejí. Naopak ale v BMW řady 2 dostanete pocit prémiovosti. Na cokoliv sáhnete, tak hned víte, že nesedíte v běžném voze, ale v prémiovém BMW. Vyložené chyby v interiéru tohoto BMW budete hledat těžko – horší je akorát výhled přes A sloupky a trochu podivné pak je, že vpředu na palubní desce máte ještě klasické USB a pro zadní cestující už automobilka přichystala USB C.
BMW řady 2 je hodně netypické BMW. Nemá totiž jízdní vlastnosti, které řidiči u mnichovské automobilky často vyhledávají. To ale neznamená, že jezdí špatně. Řídit ho je příjemné, ale prostě nesmíte čekat, že poté, co vyložíte ve školce děti, tak si cestou do práce zablbnete. I tak ale doporučujeme šáhnout po výkonnější motorizaci. Pokud jezdíte často dálky, tak bude idální volbou model 220d a jestliže naopak většinu času strávíte ve městě, tak zapřemýšlejte nad hybridní verzí 225xe. Vzhledově se fandům BMW tento model nelíbí, ale nás nijak nepohoršuje a řadíme ho mezi hezčí MPV. Na interiéru už je znát, že je řada 2 Active Tourer nějaký ten pátek ve výrobě, ale pokud nejste fanda moderních technologií, tak to vlastně ničemu nevadí. A co cenovka? Námi testovaná základní motorizace začíná na 624 000 Kč, ale doporučovaná naftová motorizace startuje už na tučnějších 920 400 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 499 ccm |
Výkon | 80 kW |
Točivý moment | 190 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.0 |
Mimo město | 5.0 |
Kombinace |
5.8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 190 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11.3 s |
Převodovka | |
manuální šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 354 mm |
Šířka | 1 800 mm |
Výška | 1 555 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem nádrže | 51 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 425 kg |