Start Africa Eco Race 2020: Monako plné závodních strojů
Je ráno 4. ledna 2020. Pro závodníky Africa Eco Race velký den. Dnes se totiž koná slavnostní start v Monaku. Lednové ráno je na Azurovém pobřeží mnohem snesitelnější než u nás. Už kolem osmé je totiž deset stupňů a na nebi ani mráček. V improvizovaném depu už většina týmů balí své vybavení, ale najdou se i tací, kteří ještě řeší se svými závodními stroji nějaké problémy. Celkově je ale dopoledne před startem takový klid před bouří. S fotografem Alešem tedy využíváme volný čas a chystáme pro vás článek, který vyšel včera.
Po obědě se už přesouváme do Monaka. Bereme to po dálnici, protože pobřeží je zacpané. Do přístavu, kde je start Africa Eco Race, tedy musíme projet několika monackými tunely. A v těch se vyznat není vůbec jednoduché. Navigace se v nich samozřejmě po pár metrech ztratí a my se tak několikrát ocitáme na tom samém místě. Asi na pátý pokus se nám daří najít správný výjezd a objevujeme se na startu Africa Eco Race. V přístavu už stojí naprostá většina závodních strojů a organizátoři chystají vše na večer, kdy je slavnostní start.
K vidění je na startu více než sedmdesát motorek, několik desítek aut a bugyn a patnáct kamionů. Největší pozornost mají samozřejmě kamiony, ale mě osobně baví pohled i na různorodost aut. Na startovní čáru se totiž chystají úplné speciály, ale třeba také jen lehce upravená Toyota LandCruiser.
Už hodinu před startem se na místě shromažďuje poměrně velké množství lidí. Přesně v devatenáct hodin pak začíná samotný start. Jako první startují motorky. Upřímně, pro diváka je to ta nejnudnější kategorie na startu. Většina motorkářů projede start krokem a bez jakéhokoliv divadla, které bych na startu takovéhoto závodu očekával. Největší pozdvižení tak určitě mezi diváky rozpoutá závodnice na motorce Julie Vanneken, která se po opuštění oplocené části startu ochotně fotí s diváky snad deset minut. Mezitím kolem projede několik dalších mužských závodníků bez jakéhokoliv zájmu fanoušků.
Za zmínku také stojí, že okolí přístavu v Monaku není uzavřené. Je to tak malý stát, že si nemohou dovolit uzavřít část svého města kvůli startu Africa Eco Race. Když tedy zrovna nestartuje žádný závodník, tak okolo nás projíždí běžná doprava, kterou řídí několik monackých policistů a organizátoři závodu. Místní policisté mají mezi závodníky respekt. Ze slavnostního startu totiž někteří vyrážejí bez helmy, ale hned co si všimnou policistů, tak zastavují a helmu si nasazují. Zklamáním pro mě ale je, že někteří motocyklisté se na startovní start nepřevlékli do kombinézy a projíždí kolem nás v džínách. Tohle totiž není ostrý start. Ten je až po vylodění v Africe. Závodníci po projetí startu míří zpět do několik desítek kilometrů vzdáleného depa ve francouzském Mentonu.
Po motorkářích následují buginy a auta. Mezi těmi už se konečně najdou někteří, kteří přišlápnou pořádně plyn a okoření tím slavnostní start. Každý závodník, který tak učiní, se dočká potlesku od diváků. Nejimpozatnější je pochopitelně start kamionů. Ty se ale nedováží dělat na startu v malinkatém Monaku nějakou show. Tedy až na jednoho ruského závodníka, který svůj kamion pořádně přišlápne v místě kam už policisté nevidí. Ale rozhodně ho museli slyšet. Krátce po jednadvacáté hodině už jsou všichni závodníci pryč a pořadatelé okamžitě začínají vše rozebírat.
Závodníky nyní čeká poslední noc ve francouzském Mentonu. Spánku jim ale nebude dopřáno mnoho. Už v šest ráno totiž musí být v italské Savoně, která je vzdálena asi 130 kilometrů, a být přichystáni k nalodění na trajekt do Afriky. První ostrou etapu jedou závodníci hned 7. ledna po vylodění v marockém Tanderu.