Test Mazda3 Sedan Skyactiv-G122: Skvělý sedan
Nová Mazda3 (ano, skutečně to japonská automobilka píše bez mezery) je nabízena ve dvou karosářských verzích. Kromě v Evropě oblíbeného hatchbacku nabízí také sedan. Obě verze mají mimořádně povedený design. Mazda postavila decentně a moderně vypadající automobil, který vypadá jako koncept. Abyste plnohodnotně mohli docenit krásu Mazdy3, tak je třeba si auto prohlédnout naživo. Na fotkách zdaleka nevypadá tak dobře jako ve skutečnosti.
O Mazdě je mezi automobilovými fanoušky dobře známo, že jde proti proudu. V nabídce této japonské automobilky totiž v žádném případě nenajdete maloobjemové turbomotory. V ceníku Mazdy3 tedy najdete jen dvoulitrový čtyřválec a to rovnou ve třech verzích – Skyactiv-G122 (90 kW), Skyactiv-G150 (110 kW) a Skyactiv-X180 (132 kW).
V námi testovaném voze máme nejslabší atmosférickou verzi dvoulitrového motoru, která má výkon 122 koní a točivý moment 213 Nm. Tento výkon stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a maximální rychlost je 202 km/hod. To nejsou nijak oslnivé hodnoty, ale tato Mazda3 je skvělým důkazem toho, že abyste se za volantem bavili, tak nepotřebuje příliš moc výkonu. K úsměvu za volantem této Mazdy naprosto stačí to, že se motor nádherně sbírá už od volnoběhu a jeho nadšení s otáčkami ještě výrazně roste. Zatlačení do sedaček se dočkáte zhruba od 4 tisíc otáček a pak zátah pokračuje až do omezovače. A to vše za doprovodu jemného a příjemného zvuku motoru.
V dnešním světě aut se jedná o naprosto nevídanou záležitost a nás si Mazda tímto projevem pokaždé naprosto získá. A navíc motor je také velmi kultivovaný a má rozumnou spotřebu (5 až 6 l mimo město a okolo 8 l ve městě). Mimochodem, i když se jedná o atmosférický motor, tak se rozhodně nejedná o technicky nezajímavý motor. Mezi technické vymoženosti tohoto agregátu patří třeba i mild-hybridní systém. Bezchybnou práci odvádí i šestistupňový automat, který řadí hladce, rychle a logicky.
Mazda3 ovšem nemá jen skvělý motor, ale také bezvadně naladěný podvozek. Ve městě (a samozřejmě i na hrbolatých cestách mimo město) Mazda udržuje řidiče v komfortu a na okresce nabídne perfektní stabilitu a hravost v zatáčkách. Všechno doplňuje přesné a komunikativní řízení a dobře dávkovatelné brzdy.
Interiér vozu má moderní a minimalistický design. Všechny ovládací prvky jsou přesně tam, kde je řidič očekává. Žádná zbytečná tlačítka a ani žádné laciné plasty. Tento interiér se může v klidu porovnávat s těmi od prémiových značek. Za velmi povedený považujeme multimediální systémem. Ovládá se skrze otočný ovladač, který je podobný tomu z BMW. Multimediální systém má nejen vzhledově povedené prostředí, ale také se skvěle ovládá. A nechybí ani podpora Apple CarPlay a Android Auto. Displej má řidič i v kapličce přístrojů. Oproti konkurenci nenabízí například zobrazení navigace a funguje tak především jako palubní počítač.
Řidič si za volantem najde skvělou pozici, sedadla jsou pohodlná a problém není ani s prostorností na předních sedačkách. Na těch zadních už větší jedinci mohou být trochu problém. Zavazadlový prostor sedanu má 450 litrů. Není ale úplně nejlépe přístupný, vzhledem k tomu, že se jedná o sedan. Nabušená je Mazda3 i co se týče výbavy. Už v základu nabídne LED světlomety, adaptivní tempomat či head-up displej. A námi testované auto se může pochlubit i adaptivními LED světlomety nebo BOSE audiosystémem.
Nová Mazda3 je fantastické auto. Má zajímavý atmosférický motor, skvělý podvozek, nádherný interiér a vynikající výbavu. Chyby se na tomto autě hledají opravdu těžko. Při psaní tohoto souhrnu nás napadá akorát to, že auto si nepamatuje jednotlivé nastavení vozu po opětovném nastartování. Pokud si tedy vypnete head-up displej, tak po dalším nastartování se opět zapne. Základní cena Mazdy3 je stanovena 555 900 Kč pro obě karosářské verze. To sice není málo, ale jak jsme psali o několik řádků výše, auto toho má už v základní výbavě opravdu hodně.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 998 ccm |
Výkon | 90 kW |
Točivý moment | 213 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.0 |
Mimo město | 4.6 |
Kombinace |
5.5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 202 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.8 s |
Převodovka | |
automatická šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 660 mm |
Šířka | 1 795 mm |
Výška | 1 440 mm |
Rozvor | 2 725 mm |
Objem nádrže | 51 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 383 kg |