Test Lexus RX 450h: Luxus jak má být


Lexus představil první RX v roce 1995. Stal se tak jedním ze zakladatelů segmentu prémiových SUV. Aktuálně prodávaná čtvrtá generace japonského SUV se prodává od roku 2015 a nelze se proto divit, že Lexus v loňském roce přistoupil k modernizaci vozu. Tu zvenku poznáte zejména podle přepracované přídě vozu. Změn se však dočkal například i zadní nárazník, či zadní světlomety. Decentní změny v případě RX jsou zcela dostatečné, jelikož i původní provedení z roku 2015 dnes vypadá stále skvěle. RX je v nabídce rovnou ve dvou délkách. Já mám v testu kratší pětimístné RX (4 890 mm) a automobilka nabízí ještě sedmimístné RX L (5 000 mm). Kromě odlišné délky poznáte kratší provedení od delšího podle zadního stěrače. Model RX má stěrač schovaný nahoře pod zadním spoilerem a větší RX L má zadní stěrač na obvyklém a viditelném místě.
Lexus RX i RX L je k mání pouze s hybridním ústrojím, které se skládá z benzínového šestiválce a dvou elektromotorů. Samotný šestiválec má 263 koní, přední elektromotor 167 koní a zadní pak 68 koní. Mimochodem, právě díky zadnímu elektromotoru je RX čtyřkolkou. Maximální systémový výkon je podle automobilky 313 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 7,7 sekund a maximální rychlost je omezena na 200 km/h. Lexus RX je vybaven Nikl-metal hydridovým akumulátor, jehož nabití si vůz obstarává zcela sám. Čistě na elektřinu ujede RX maximálně pár kilometrů po městě. Elektromotory jsou v RX od toho, aby pomáhaly benzínovému motoru, či ho zastoupily například při jízdě v koloně. Přechod mezi jednotlivými druhy pohonu je naprosto plynulý a rychlý. Lexus má pravděpodobně nejvyspělejší hybridní systém na světě a jezdit s ním je radost.
I výkonu má auto dost. Jen je potřeba počítat s faktem, že hybridní koně nejsou tak agresivní jako ty čistě benzínové. RX zrychluje velmi solidně, ale nedočkáte se silného zatlačení do sedačky. Obrovskou výhodou je za mě to, že Lexus RX vás vybízí k pohodové jízdě. Může za to naladění podvozku, na kterém je mimochodem také několik změn. Výsledkem je ještě komfortnější, jistější a tišší jízda. Bát se nemusíte ani zatáček. RX sice není žádný okreskový hot-hatch, ale stabilní je v zatáčkách velmi solidně. Fajn pocit má řidič i z řízení, které jde zlehka a je přesné a rychlé. Velkou pochvalu si pak zaslouží brzdy, které se výborně dávkují a téměř vůbec nepoznáte, že bržděním také rekuperujete. I když si osobně myslím, že spotřeba u Lexusu RX za 2 miliony korun není to nejdůležitější a kupce bude zajímat především to jak skvěle RX jezdí a že má nízké emise, tak je třeba říct, že hybridní systém palivo skutečně šetří. S takto velkým SUV, které má přes 300 koní, lze v pohodě po městě jezdit za 8 litrů na 100 kilometrů. Paradoxně mimo město se spotřeba o zhruba 2 litry zvedne, ale tak už to u hybridů bývá. Moje průměrná spotřeba po týdenním testování byla 9,3 litru na 100 kilometrů. Podle mě opravdu vynikající hodnota.
Interiér RX se poměrně výrazně odlišuje od evropské konkurence. Ale tak už to u Lexusu je vždy. Na první pohled působí interiér RX méně moderně než například vnitřek nového Mercedesu GLE nebo BMW X5. Jenže se s vámi vsadím, že je to právě interiér RX, který vás za srdce chytne nejvíce. Je totiž plný zajímavých detailů, prvotřídních materiálů a hlavně je uvnitř naprosté ticho. Překousnout je ovšem nutné pár levně vypadající tlačítek, na které jsem si ale já osobně už v japonských vozech zvyknul. Největší novinkou uvnitř RX je přepracovaný multimediální systém, který konečně podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Kromě toho systém podporuje ovládání dotykem a nový je i druhý způsob ovládání – trackpadem. I nadále si multimediální systém zachovává prostředí, na které si člověk musí chvíli zvyknout, ale modernizovaný způsob ovládání přece jen používání o něco zlehčuje. Za velký posun se pak nebojím označit zmíněnou konektivitu s chytrými telefony, která je dnes naprosto klíčová.
Lexus zapracoval i na ostatních technologiích ve voze, RX nově používá nejnovější verzi sady Lexus Safety System+. V porování se zmíněným Mercedesem GLE či BMW X5 japonské SUV trochu zaostává, díky čemuž zůstává více autem, které řídíte vy. A za mě to nejzajímavější nabízí i Lexus – dobře naladěný adaptivní tempomat a funkční aktivní vedení v jízdním pruhu. Obě vychytávky ovšem fungují jen když vy chcete, což mi vyhovuje. Lexus naopak vyhrává v oblasti komfortu. V RX je úžasné ticho, naprosto nic nevydává nepatřičný zvuk a sedačky jsou exkluzivní. Líbí se mi smysl pro detail, který v Lexusu mají. Co tím myslím? Například okna před dojetím k rámu zpomalí, aby celý proces byl tak tichý jak jen to jde. Třešničkou na dortu je pak audio Mark Levinson. Řidič si za volantem najde příjemnou pozici. Neuvěřitelně příjemný je na dotek volant. A stěžovat si rozhodně nemohou ani ostatní lidé ve vozidle. Ať už sedí na jakémkoliv místě. Zavazadlový prostor pak má 539 litrů.
Modernizovaný Lexus RX450h je úžasné auto. Má perfektní hybridní systém a nabízí prvotřídní komfort. Určitě najdete lepší prémiové SUV při porovnávání parametrů, ale projeďte se s Luxusem a už nebudete chtít jiné auto. Lexus si vás dokonale získá. A na kolik vás propadnutí v Lexus RX 450h bude stát? Nejméně 1 530 480 Kč, ale moje testované vozidlo ve výbavě F Sport, které má o něco ostřejší design či odlišné budíky uvnitř, stojí 2 392 000 Kč. Za mě je to ovšem naprosto dokonalá konfigurace. Přesně takto bych svoje RX chtěl já. Verze F Sport, bílá barva a červený interiér.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 3 456 ccm |
Max. výkon soustavy | 230 kW |
Max. točivý moment spalovacího motoru | 335 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinovaná | 5.8-5.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 200 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.7 s |
Převodovka | |
e-CVT | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 890 mm |
Šířka | 1 895 mm |
Výška | 1 585 mm |
Rozvor | 2 790 mm |
Objem nádrže | 65 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 100 kg |