Test MINI Cooper SE: Nejzábavnější elektromobil na trhu
Třetí generace třídvéřového MINI s označením F56 byla představena v závěru roku 2013. Zcela poprvé tehdy byla představena také pětidvéřová varianta, která nese kódové označení F55. V roce 2018 byl představen decentní facelift. Ten nejjednodušeji poznáte podle nových zadních světlometů, jejichž tvar připomíná britskou vlajku. Nové jsou také přední světlomety a další detaily. Jistými změnami prošla i technika vozu. Na elektrickou variantu si však zákazníci museli počkat až do loňského roku. A právě této bezemisní verzi se dnes budu věnovat.
Historicky první sériově vyráběný elektromobil značky MINI nese název Cooper SE. Z názvu britského elektromobilu vyplývá, že se jedná o elektrickou variantu benzínového Cooperu S. Vzhledově však varianta vychází spíše ze slabšího Cooperu. I když například (falešné) nasávání vzduchu na kapotě je naopak prvek, kterým disponuje pouze silnější varianta. Pak jsou tu však také věci (například maska), kterými se pyšní pouze elektrická verze. Moje konkrétní auto se odlišuje také řadou žlutých detailů. Ty ovšem v takové míře nemusí mít každé elektrické MINI, pokud se vám nelíbí. Netradiční jsou 17palcová kola Corona Spoke (ano, fakt se tak jmenují), která ale za mě elektrickému MINI sluší. Opět platí, že v nabídce jsou i decentnější kola. MINI Cooper SE však není zcela volně konfigurovatelný, jelikož automobilka nabízí čtyři varianty (S, M, L, XL) s danými prvky výbavy a vybírat lze vlastně jen barvu a kola. A to ještě pro každou variantu jsou k dispozici jen určité barvy a kola.
Pod kapotou elektrického MINI je vždy elektromotor s výkonem 184 koní a točivým momentem 270 Nm. Tento výkon zajišťuje, že zrychlení z 0 na 100 km/hod zabere tomuto MINI 7,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na 150 km/hod. Ve městě, kde tohle auto dává největší smysl, je ještě zajímavější hodnota zrychlení z 0 na 60 km/hod, která je jen 3,9 sekundy. Automobilka udává dojezd až 232 km, který zajišťuje baterie ve tvaru T o kapacitě 32,6 kWh (využitelných je 28,9 kWh). V reálném provozu se bohužel dojezd pohybuje jen okolo 150 až 180 kilometrů. Automobilka říká, že nabití z běžné domácí zásuvky zabere 15 hodin. Tento čas lze výrazně zkrátit nabitím vozu na nabíjecí stanici, na které se může čas zkrátit až na pouhých 35 minut (nabití do 80 %). MINI má dva stupně rekuperace. Po „nastartování“ je nastaven vždy silnější režim, který umožňuje do velké míry jízdu jen za pomocí plynového pedálu. Je potřeba si na to zvyknout, ale funguje to docela hezky. Když si ale chcete užít jízdu v zatáčkách, tak je dobré zvolit nižší režim rekuperace. A společně s tím přepnout vůz do sportovního režimu.
Pokud jste si mysleli, že s příchodem elektromobilů zmizí zajímavě jezdící hatchbacky, tak MINI Cooper SE je důkazem, že to tak nebude. Pokud víte, jak jezdí benzinový Cooper S, tak s elektrickou variantou je na silnici stejná zábava a hezký zvuk výfuku vám v tomto případě vynahradí okamžitý nástup výkonu. Elektromotor zajišťuje nejen okamžitý nástup, ale také dostatek výkonu na pořádné zrychlení. Podvozek je zábavný, stabilní a obratný a jeho jedinou nevýhodou je tvrdost. Řízení je tužší, přesné a rychlé. Za volantem tohoto elektromobilu se řidič skutečně baví. Nebojím se ho proto označit za nejzábavnější elektromobil na trhu. Zcela jistě najdete elektromobil, který bude rychlejší v přímce, ale opravdu těžko budete hledat vůz, jenž bude obratnější a zábavnější v zatáčkách.
Interiér elektrického MINI je téměř identický s tím, který mají vozy s konvenčním pohonem. Novinkou je u MINI displej před řidičem, který nahradil analogové budíky. Displej však nemá úplně nejjemnější rozlišení a nedá se příliš personalizovat. Naopak středový displej multimediálního systému má špičkové rozlišení, přehledné prostředí a lze ho ovládat dotykem i otočným ovladačem. Provedení L, ve kterém je testovaný vůz, nabízí velmi pěknou výbavu. Nenašel jsem nic, co by mi ve voze chybělo. Z výbavy nejvíce oceňuji již zmíněný multimediální systém s podporou bezdrátového Apple CarPlay, audio systém Harman/Kardon, adaptivní LED světlomety a bezklíčkové odemykání a startování. Stěžovat si nelze ani na zpracování, použité materiály a rozložení ovládacích prvků. A navíc se i 7 let od premiéry jedná stále o mimořádně stylový a moderní interiér. Jak už bývá u MINI zvykem, nejedná se pochopitelně o nejprostornější vůz. Na předních sedadlech však má třetí generace již více než dostatek místa. Ty zadní jsou pak použitelná na kratší vzdálenost v momentě, kdy se trochu uskromní přední cestující. Zavazadlový prostor má 211 litrů.
MINI Cooper SE nabízí výkonný elektromotor, vynikající jízdní vlastnosti, nádherný design a velmi pěkný interiér. Jedinou větší výhradu mám k dojezdu. Na druhou stranu většina elektromobilů je stále určena do města a přiznám se, že bych raději měl o něco menší dojezd a za volantem se dobře bavil, než nudný elektromobil s o něco větším dojezdem, který stejně moc často ve městě nevyužiji. Problém nemám ani s cenou elektrického MINI. Benzínová varianta Cooper S totiž začíná na 683 800 Kč a elektrická Cooper SE vyjde minimálně na 885 300 Kč. To už není tak drastický rozdíl.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Max. výkon | 135 kW |
Max. točivý moment | 270 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | – |
Výkony | |
Max. rychlost | 150 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.3 s |
Homologovaný dojezd | |
232 km | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3 845 mm |
Šířka | 1 727 mm |
Výška | 1 432 mm |
Rozvor | 2 495 mm |
Kapacita baterie | 32,6 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 1 365 kg |