Test Volkswagen Passat 2.0 TSI DSG: Přesně jak má správný Volkswagen být
V druhé polovině loňského roku představil Volkswagen facelift vozu Passat. Modelu, který se prodává téměř 50 let, vyrobilo se více než 30 milionů kusů a je nabízen ve dvou karosářských variantách (sedan a kombi). Rozpoznat modernizovaný Passat zvenku není příliš jednoduché. Nejviditelnějším rozpoznávacím znamením je velký nápis „P A S S A T“ na zádi. Opravdoví znalci Passatu osmé generace pak ještě mohou rozpoznat novou grafiku předních a zadních světlometů či otočné středy kol, které zajišťují, že logo Volkswagenu je vždy ve správné pozici. Musím se přiznat, že velmi rád sleduji, jak moc si automobilky vyhrají s grafikou světel a německý Volkswagen toto opravdu umí – Passat má více variant světel a propracovanost se liší podle toho o jak dobrá světla se jedná. Rozšířila se paleta kol a laků. Novinkou je třeba krásná modrá Lapiz Blue, která je na testovaném voze. Pěkně vyhlížející vnějšek zkoušeného Pasaatu pak umocňuje paket R-Line, který vozu dodává dynamický a sportovní šmrnc.
Pod kapotou modré limuzíny je pro Passat celkem netradičně dvoulitrový benzinový čtyřválec TSI. A to ve verzi s výkonem 190 koní a točivým momentem 320 Nm. Tento výkon stačí na zrychlení z 0 na 100 km/hod za 7,3 sekundy a maximální rychlost 238 km/hod. Agregát žene výkon na přední kola skrze sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Benzínový dvoulitr se může pochlubit velmi tichým chodem, dostatečným výkonem pro běžné ježdění a spotřebou mezi 7 a 8 litry na 100 km.
Automatická převodovka řadí rychle, hladce a chytře. Zvyknout si je pouze třeba na to, že v klasickém režimu D motor nechává v co nejnižších otáčkách a tím trochu tlumí výkon vozu. Stačí však posunout volič převodovky do režimu S a vše je rázem v pořádku. Podvozek je komfortní, ale zároveň velmi stabilní. Řízení pak nenáročné a přesné, ale bez větší zpětné vazby. Celkově bych jízdu s novým Passatem nazval jako uklidňující a pohodovou. Je to prostě auto, do kterého sednete a můžete jet klidně tisíc kilometrů a nic vás nebude štvát.
V podobném duchu se nese i kabina vozu, která se pyšní decentním designem, logickým a praktickým uspořádáním a opravdu velkým přebytkem prostoru v každém směru. Za volantem si řidič najde také ideální pozici, nechybí řada odkládacích prostor a zavazadlový prostor má objem 586 litrů. I uvnitř vozu automobilka přistoupila jen k menším změnám. Zmizely analogové hodiny z prostředku palubní desky, kde se nově nachází podsvícený nápis Passat a tlačítko varovných blinkrů.
Další novinkou je multimediální systém s 9,2palcovou dotykovou obrazovkou, který má přehledné prostředí, hezkou grafiku a rozlišení, je připojen k internetu a podporuje bezdrátové Apple CarPlay. Bohužel ale displej vypadá, jak kdyby ho Volkswagen do auta dal dodatečně a v konkrétním testovaném autě se navíc systém často zasekával. Líbí se mi naopak, že pro propojení s vozem už je k dispozici nové USB C a místo pro bezdrátové nabíjení telefonu pod displejem multimediálního systému je dostatečně rozměrné pro dnes populární velké telefony s přezdívkou „pádlo“. Nový je pak i druhý displej – 11,7palcový digitální kokpit, ke kterému nemám žádný výhrady a mohu ho jen chválit za přehledné prostředí, vysoké rozlišení a širokou škálu možností nastavení.
Inovací prošly dále asistenční systémy, kterým Volkswagen nyní souhrnně říká IQ.Drive. Velkou pochvalu si zaslouží podle mě především adaptivní tempomat, který reaguje v provozu téměř stejně rychle jako sám řidič, umí si sám přibrzdit do zatáčky nebo zrychlovat či zpomalovat podle dopravního značení. Vylepšením prošel také asistent vedení v jízdního pruhu či čtení dopravních značek. Zajímavostí je volant s kapacitními senzory, díky kterém Passat lépe pozná, zda držíte volant. A jak u Volkswagenu platí dlouhodobě, systémy fungují velmi spolehlivě a jsou skutečně užitečné. Jako nadšenec světlometů pak oceňují svítivost LED světlometů s Matrix technikou a 44 samostatnými segmenty.
Nový Volkswagen Passat prošel jen decentní úpravou, ale i tak je to skvělé auto do každé situace. Exteriér upřímně ani žádnou péči nepotřeboval, i předfaceliftové vozy stále vypadají dobře, ale na druhou stranu musím říct, že nový modrý lak, nová grafika světlometů a R-line paket vozu opravdu sluší. Benzínový čtyřválec s automatickou převodovkou DSG je pak dobrá volba. Tak dobrá, že bych ani nechtěl naftový dvoulitr, který se pod kapotou Passatu objevuje nejčastěji. Interiér je decentní, praktický a nabízí řadu promakaných jízdních asistentů. Škoda, že palubní deska nedostala nové zajímavější tvary s lépe zabudovaným displejem multimediálního systému. Ten je jinak perfektní. Až na to, že se v testovaném voze často zasekával, ale to předpokládám je jen problém konkrétního auta. Těžko se hledají důvody, proč si Passat nekoupit. Pokud tedy chcete sedan této velikosti, bez obav jděte do Passatu. Cenově tento Volkswagen vychází nejméně na 766 900 Kč, ale vybavené kousky s lepšími motory stojí kolem milionu.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Max. výkon | 140 kW |
Max. točivý moment | 320 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8.3 |
Mimo město | 5.2 |
Kombinace | 6.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 238 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7.3 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 775 mm |
Šířka | 1 832 mm |
Výška | 1 442 mm |
Rozvor | 2 786 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 455 kg |