Test Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI DSG 4×4: Nejlepší škodovka


Škoda v rámci loňského faceliftu Superbu představila zcela poprvé také provedení Scout. To se mimochodem vůbec poprvé objevilo před 14 lety u druhé generace Octavie Combi. Pokud jste někdy na silnici potkali oplastovaný Superb druhé generace a říkáte si, že Superb Scout přeci už existoval, tak vás musím vyvést z omylu. To nebyl plnohodnotný Scout, ale pouze paket Outdoor, který bylo možné přikoupit k jakémukoliv vozu. Superb Combi Outdoor tak klidně mohl mít pouze pohon předních kol a standardní podvozek, ale zároveň bylo možné nakonfigurovat tehdy Superba Outdoor tak, že to vlastně byl Scout, protože se pro Superb nabízel pohon všech kol i zvýšený podvozek.
Každopádně nejnovější oplastovaný Superb Combi je plnohodnotný Scout – nabízen je výhradně s pohonem všech kol a o 15 mm zvýšeným podvozkem. Vzhledově se Scout od běžného Superbu odlišuje jinou maskou chladiče, novým předním a zadním nárazníkem, zpětnými zrcátky s hliníkovým designem a plastovými kryty zabraňují poškození podběhů, prahů a spodních částí dveří. A nechybí pochopitelně ani chromovaný střešní nosič, chromované lišty kolem bočních oken a plakety s nápisem Scout na blatnících. Poznávacím znamením může být také oranžová barva Tangerine, která je vyhrazena pouze pro model Scout. Součástí standardní výbavy je dále paket pro špatné cesty, který zahrnuje například kryt pohonného ústrojí. Ve volbách jízdních režimů pak přibyl režim Offroad, který je určen pro jízdu mimo asfalt.
Superb Scout je dodáván výhradně s nejvýkonnějším naftovým a benzínovým motorem modelové řady. Pro příznivce dieselu je tedy přichystán motor 2.0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) s maximálním točivým momentem 400 Nm, který je kombinován s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Příznivce benzínu pak osloví motor 2.0 TSI o výkonu 200 kW (272 k) s maximálním točivým momentem 350 Nm, který je také standardně dodáván s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Já jsem si na test vybral naftovou motorizaci, která propůjčuje Superbu Scout solidní dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/hod je otázkou 8,1 sekundy a maximální rychlost je 223 km/hod. Pokud nejste vyloženě příznivce rychlé jízdy, tak je dieselový dvoulitr pod kapotu rodinného Superbu nejlepší volbou. Již zmíněnou dobrou dynamiku doplňuje kultivovaný chod motoru a rozumná spotřeba okolo 7 l na 100 km. Sedmistupňová automatická převodovka DSG řadí hladce a bleskurychle. Občas ovšem motor zbytečně dusí v příliš nízkých otáčkách a pro podřazení je třeba na plyn šlápnout téměř až na podlahu. Vyřešit tento problém lze tím, že se převodovka přepne do sportovního režimu, ve kterém DSG nechává motor ve vyšších otáčkách a ochotněji podřazuje.
Na přání je pro Superb Scout k dispozici i adaptivní podvozek, kterým je vybaven mnou testovaný kousek. Příplatkový podvozek umožňuje měnit pomocí jízdních režimů jeho tuhost. Funguje to parádně a zvyšuje to univerzálnost Superbu Scout, jelikož z něj můžete udělat pohupující se limuzínu i sportovně „tvrdé“ kombi. V jakémkoliv nastavení platí, že podvozek Superbu Scout je stabilní a předvídatelný. Řízení je pak přesné a brzdy se dobře dávkují. Pohon všech kol se připojuje automaticky a zajišťuje bezproblémovou trakci za zhoršených podmínek i při jízdě po nezpevněné cestě k vaší chatě. Právě pro tyto účely je Superb Scout nejvhodnější. Do skutečného terénu bych se s ním nepouštěl.
Interiér Superbu Scout se od běžných verzí odlišuje dřevěným dekorem, který se poprvé objevil v Kodiaqu Scout, nápisy Scout a specifickými sedadly, jenž jsou velmi pohodlná. Jinak je to ten už dobře známý modernizovaný Superb, který nabízí řadu moderních prvků, ale stále se ještě jedná o „normální“ auto. A to se mi na něm moc líbí. Přestože má tento Superb adaptivní tempomat, který umí sám brzdit nejen podle auta před vámi, ale také do zatáček či podle značek, sektorové Matrix-LED světlomety či asistent pro jízdu v koloně, tak má stále klimatizaci s vlastním ovládacím panelem a starší verzi multimediálního systému, která funguje naprosto parádně a podporuje Apple CarPlay (i když jen drátové). Vypíhnout z výbavy pak chci ještě skvěle udělaný virtuální kokpit, který má širokou škálu nastavení a jemné rozlišení. Samozřejmostí je neskutečné množství prostoru na všech sedadlech a obří zavazadlový prostor o objemu 660 litrů, který je mimochodem největší ve třídě.
Musím přiznat, že Škoda Superb Combi Scout se mi velmi líbí. Zvýšené kombíky mám rád a považuji je za lepší volbu než SUV. A když k tomu přičtu to, že i běžný Superb je prostě skvělé auto, tak se nebojím označit tohoto Scouta za nejlepší škodovku současnosti. Moje nadšení pro tento allroad od škodovky nepřekazí ani částka 1 061 900 Kč, kterou minimálně za tento vůz v naftové motorizaci utratíte.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 968 ccm |
Max. výkon | 140 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.7 |
Mimo město | 4.5 |
Kombinace | 4.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 223 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.1 s |
Převodovka | |
automatická sedmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 862 mm |
Šířka | 1 864 mm |
Výška | 1 496 mm |
Rozvor | 2 837 mm |
Objem nádrže | 66 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 752 – 1 926 kg |