Test Honda Jazz 1.5 i-MMD: Takto má fungovat hybrid


Honda Jazz je nejmenší model, který má japonská automobilka u nás v nabídce. Čerstvou novinkou na českém trhu je čtvrtá generace tohoto praktického vozu, který je tak trochu hatchback i MPV. Nadále u Jazzu platí, že má specifický design, který se nemusí líbit každému. Nejnovější generace se však zakulatila a zatímco k designu předchozí generace jsem měl neutrální vztah, tak nový Jazz mi přijde po designové stránce opravdu povedený.
Honda se rozhodla z Jazzu udělat čistě hybridní model, takže pod kapotu malého MPV si nemůžete vybrat nic jiného než atmosférický čtyřválec a dva elektromotory. Hybridní systém Hondy funguje na jiném principu než ten nejznámější od Toyoty – o pohon Jazzu se primárně stará elektromotor a benzínový motor slouží především jako zdroj energie, která je vyráběna skrze elektrický generátor. Trakční elektromotor má výkon 80 kW a točivý moment 253 Nm. Spalovací motor pak ze sebe umí dostat 72 kW a 131 Nm. Celý hybridní systém se přitom obejde bez převodového ústrojí.
Hybridní pohon Hondy Jazz pracuje ve třech režimech, mezi kterými vůz automaticky přepíná. Tím prvním je čistě elektrický režim, ve kterém auto žene vpřed elektromotor, jenž čerpá energii výhradně z lithium-iontové baterie. Tento režim Honda využívá především při rozjezdech či při ustálené jízdě nízkou rychlostí. Soustavně v tomto režimu vydrží vůz jet několik jednotek kilometrů. Druhý režim, kterým Jazz disponuje, je hybridní. V tom má hlavní slovo opět elektromotor. Energii mu ovšem v tomto případě nedodává baterie, ale elektrický generátor, který je poháněn spalovacím motorem. Případná přebytečná energie se ukládá do baterie. Tento režim je aktivní při akceleraci či při rychlejší jízdě. Poslední režim, ve kterém vůz umí pracovat, je spalovací režim, jenž znamená přímý pohon vozu pomocí spalovacího motoru.
Teoreticky mi hybridní řešení, se kterým přišla Honda, dává smysl. A jak jsem zjistil při testování, tak Jazz funguje skvěle i v praxi. Vůbec nejlépe se Jazz cítí ve městě. Jízda v nižších rychlostech je neuvěřitelně tichá a plynulá, vzhledem k tomu, že auto nemá převodovku. Ve městě se o pohon stará téměř vždy elektromotor, takže si jako řidič užijete okamžitého a solidního zrychlení, které se hodí například ve chvíli, kdy potřebujete rychle vystřelit z křižovatky. Pokud vyrazíte mimo osídlenou oblast, tak nadále můžete počítat s plynulou jízdou, ale rozloučit se naopak musíte s tichem. Na okreskách a zejména na dálnici musí spalovací motor vyrábět hodně energie, takže často pracuje ve vysokých otáčkách, což způsobuje znatelný hluk uvnitř vozu. V dálničních rychlostech je pak také třeba počítat s podprůměrnou schopností zrychlovat. Honda Jazz zkrátka umí být ve městě hbité a dynamické auto a naopak mimo obec je to spíše kliďas. Ale je třeba říct, že jsem nikdy neměl pocit, že bych měl vyloženě nedostatek výkonu.
O zásobu elektřiny se auto stará samo, takže odpadává otravné nabíjení. I tak ovšem umí Jazz jezdit skutečně za málo. Ve městě není problém jezdit za 3,5 až 4 l na 100 km a mimo město se pak spotřeba pohybuje mezi 5,0 až 6,5 l na 100 km. Pokud by člověk jezdil vyloženě defenzivně, tak se může dostat ještě na nižší hodnoty. Vzhledem k tomu, že se nejedná o plug-in hybridy, tak je třeba zapomenout na elektrické značky, které řidiče opravňují k bezplatnému parkování na modrých zónách či k jízdě po dálnici bez známky. Hondě nechybí režim B, ve kterém vůz více rekuperuje po puštění plynového pedálu a tedy intenzivněji sám brzdí. Právě rekuperace při zpomalování a přebytečná energie spalovacího motoru jsou to, co dobíjí baterii.
Jazz však není pouze o nízké spotřebě, ale také o perfektních jízdních vlastnostech. Honda vždy dbala na to, aby její vozy jezdily dobře a jinak tomu není ani u tohoto malého MPV. Nový Jazz skvěle sedí, ochotně zatáčí, dobře tlumí nerovnosti a je mimořádně stabilní. Řízení je pak přesné a brzdy dobře naladěné. Řídit Jazz je prostě radost.
Velkou proměnou prošel také interiér. Nový Jazz se pyšní kvalitními materiály a zlepšenou ergonomií ovládání. Díky bohu prošel velkým updatem také multimediální systém s 9palcovou dotykovou obrazovkou, který konečně dobře funguje a podporuje také Apple CarPlay (dokonce i bezdrátovou verzi). Před řidičem je pak ještě 7palcový displej, který nahrazuje klasické ručičkové budíky. Líbí se mi, že vedle tohoto displeje je nejen ukazatel stavu paliva, ale také ukazatel stavu baterie, což u hybridů často chybí a já mám rád přehled o stavu baterie. Přestože jsem neměl auto v nejvyšší výbavě, tak jsem měl k dispozici adaptivní tempomat, LED světlomety či systém pro udržování v jízdním pruhu. Všechny tyto prvky totiž nabízí Honda už v základu. Velkou výhodou je vzdušnost a prostornost vozu. Právě tyto dvě vlastnosti Jazz nejvíce proslavily. Nechybí pochopitelně kouzelná flexibilní zadní sedadla Magic Seats, u kterých je možné zvednout sedák a vytvořit tak pěkný prostor pro převoz nákladu v kabině. Paradoxně zavazadlový prostor má v základu „jen“ 304 litrů. Perfektní je také výhled z vozu, a to mimo jiné díky proskleným A sloupkům. K interiéru mám jen dvě menší výtky. Vadí mi, že v režimu B nejde pustit tempomat a pak také to, že u řadící páky chybí indikátor zaraženého režimu.
Nová Honda Jazz se vážně povedla. Má perfektní hybridní techniku, díky které jezdí skutečně úsporně, dobré jízdní vlastnosti a propracovaný interiér po všech stránkách. Dojem z vozu nezkazí rozhodně ani cena. Nový Jazz totiž začíná na 499 900 Kč a nejvyšší výbava pak přijde na 569 900 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 80 kW |
Max. točivý moment | 253 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 2.4 |
Mimo město | 4.3 |
Kombinace | 3.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 175 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.4 s |
Převodovka | |
automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 044 mm |
Šířka | 1 694 mm |
Výška | 1 526 mm |
Rozvor | 2 517 mm |
Objem nádrže | 40 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 300 kg |