Test Jaguar F-Type P450: Unikátní stroj


Stylový Jaguar F-Type se vyrábí již 7 let, během kterých se dočkal rovnou dvou modernizací. Ta první přišla v roce 2017 a byla celkem decentní. To naopak loňský facelift byl poměrně rozsáhlý. Britský sporťák, nabízený ve variantách kupé a kabriolet, dostal zcela novou příď, která působí mnohem drsněji a přísněji. Stále se nějak nemohu rozhodnout, zda je nový výraz hezčí, či nikoliv, ale rozhodně stále platí, že F-Type je extrémně krásné auto, za kterým se na ulici otočí téměř každý. Pokud mám říct jeden detail, který na voze miluju, tak je to čtveřice výfuků, jenž míří mírně nahoru. To je děsně cool!
Kromě nové přídě a několika dalších menších designových úprav se velké změny odehrály pod kapotou. Základní pohonnou jednotkou je nadále dvoulitrový čtyřválec naladěný na 300 koní. Pryč jsou ovšem všechny verze třílitrového šestiválce, který z emisních důvodů Jaguar nahradil osmiválcem. Ano, čtete správně. Kromě čtyřválce jsou tedy v nabídce dvě verze pětilitrového osmiválce – slabší, která nahrazuje šestiválce, má 450 koní a vrcholná verze pak má 575 koní. Co se týče hnané nápravy, tak základní čtyřválec má vždy pohon zadních kol a téměř 600koňový osmiválec má zase vždy pohon všech kol. Prostřední motorizace je v nabídce jako zadokolka i jako čtyřkolka. Všechny motorizace pak spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou Quickshift.
Pod krásnou modrou karoserii testovaného F-Typu je podle mě ta vůbec nejlepší verze. A to sice pětilitrový osmiválec s kompresorem o výkonu 450 koní a točivém momentu 580 Nm, jehož síla je hnána pouze na zadní kola. Zrychlení z 0 na 100 km/hod zabere této variantě 4,6 sekundy a maximální rychlost je pak 285 km/hod. Osmiválec pod kapotou F-Typu je naprostý klenot – má okamžitý nástup, bezprostřední odezvu a výkon krásně graduje se stoupajícími otáčky. Jakýkoliv Jaguar s kompresorovým osmiválcem byl symbolem pro neskutečný kravál z výfuků. Ten bohužel částečně zmizel. Respektive zůstal pouze ve vyšších otáčkách. V nižších otáčkách je auto až moc tiché. Když už se ovšem zvuku dočkáte, tak je stále skvělý a marně hledám v paměti auto, jehož zvuk by mě více bavil. F-Type ale není pouze o zrychlení a zvuku, ale také o perfektních jízdních vlastnostech. Je neuvěřitelné s jakou chutí se tohle auto vrhá do zatáček, jak skvěle drží stopu a jak úžasně se řídí. I když má pod kapotou osmiválec, tak vůbec nepůsobí těžkopádně a na povely volantem reaguje okamžitě. V zatáčkách pomáhá autu přenést výkon na silnici elektronický aktivní zadní diferenciál, který podle potřeby dělí točivý moment mezi zadní kola. Osmistupňová automatická převodovka řadí bleskurychle a pokud řadíte ve vyšších otáčkách, tak se navíc při přeřazení dočkáte úžasného prásknutí z výfuků.
Jaguar F-Type má ovšem ještě jednu tvář. Když totiž zavřete klapky výfuků a vypnete sportovní režim, tak se z šelmy stane luxusní kupé, se kterým je radost cestovat stovky a stovky kilometrů. V klidovém režimu je osmiválec nesmírně tichý, ale zároveň vám velmi jemným brumláním dává najevo, že je stále připraven vystřelit vpřed. Ten pocit, kdy cítíte, že auto má v záloze opravdu dostatek výkonu, je úžasný. Osmistupňová převodovka pak umožňuje motoru běžet v nízkých otáčkách i na dálnici. A podvozek sice zůstane poměrně tuhý také v normálním režimu, ale nerovnosti filtruje velmi slušně.
Pár novinek se v rámci loňské modernizace F-Typu objevilo také v interiéru, který je dvoumístný. Analogové budíky před řidičem byly nahrazeny displejem, který má několik režimů zobrazení. Mně se osobně nejvíce líbí to s velkým otáčkoměrem uprostřed. Uvnitř vozu pochopitelně nechybí ani multimediální systém s dotykovým displejem, který podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Automobilku musím pochválit, že prostředí multimediálního systému je přehledné, ale mohlo by být o něco rychlejší. Všechny ovládací prvky uvnitř vozu jsou na obvyklém místě a řidič tak nemusí nic složitě hledat. Stěžovat si nelze ani na použité materiály a zpracování. F-Type jednoznačně působí prémiově. Za extrémně dobrou volbu považuji hnědo-černou kombinaci interiéru.
Řidič si za volantem najde ideální pozici pro ostrou jízdu i pro dlouhý dálniční přesun. Celkově je interiér velmi použitelný pro každodenní ježdění – nechybí odkládací prostory a ve voze je ve všech směrech dostatek prostoru. Zavazadlový prostor má objem dostatečných 336 litrů. Samozřejmostí je i bohatá výbava – zmíním například LED světlomety, vyhřívané přední sklo, sedačky i volant či bezklíčkové odemykání a startování.
Jaguar F-Type patří mezi nejzajímavější řidičské vozy, které si můžete koupit, což platí bez výhrad nadále i po poslední modernizaci. Ta přinesla nový vzhled přídě, více technologií do kabiny vozu a nový 450koňový osmiválec, který nahradil šestiválce. Zůstaly naopak precizní jízdní vlastnosti, které podle nastavení vozu oceníte buď při ostré jízdě, nebo při klidném přesunu na druhý konec Evropy. Základní cenovka F-Typu je 1 893 408 Kč. Za tyto peníze dostanete čtyřválcový model. Testovaný osmiválec začíná na 2 650 142 Kč, což je mimochodem dobrá nabídka. Vrcholné provedení s 575 koňmi pak startuje na 3 522 673 Kč. Cenové rozpětí od základní motorizace po tu nejvyšší je tedy opravdu velké.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 5 000 ccm |
Max. výkon | 331 kW |
Max. točivý moment | 580 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 15.2 |
Mimo město | 8.0 |
Kombinace | 10.6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 285 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 4.6 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 470 mm |
Šířka | 1 923 mm |
Výška | 1 311 mm |
Rozvor | 2 622 mm |
Objem nádrže | 48 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 735 kg |