Test Opel Astra 1.2 Turbo: Auto, které funguje


Současná generace Opelu Astra se vyrábí od roku 2015 a patří tedy ještě k vozům, které nemají francouzskou techniku koncernu PSA, jenž je novým vlastníkem Opelu. V loňském roce představila automobilka Opel modernizaci modelu Astra, který se vyrábí ve dvou obvyklých karosářských variantách – hatchback a kombi (Opel ho nazývá Sports Tourer). Rozpoznat modernizované provedení je poměrně složité. Viditelných změn je totiž jako šafránu a pokud nebudete mít starou a novou Astru vedle sebe, tak téměř nemáte šanci poznat, zda se jedná o faceliftovanou verzi, či nikoliv. Každopádně vám prozradím, že „nejvýraznější“ novinkou je upravený přední nárazník. Automobilka se zaměřila také na aerodynamiku, takže testovaná Astra hatchback se může pochlubit součinitelem aerodynamického odporu Cx 0,26 (kombi Cx 0,25). Ve své třídě díky těmto hodnotám patří Astra mezi nejlepší.
Jestliže design se prakticky nezměnil, tak naopak pod kapotou se odehrály velké změny – nově jsou všechny motory tříválcové. I když by se podle jejich objemů mohlo zdát, že jsou to motory PSA, tak se jedná o agregáty z vlastní produkce Opelu. Benzínové jednotky zastupují tříválce o objemu 1,2 litru a 1,4 litru. Menší motor je nabízen ve třech výkonových variantách – 110, 130 a 145 koní. Všechny verze tohoto motoru jsou spojeny s manuální šestistupňovou převodovkou. Větší 1,4litrový tříválec pak má 145 koní a je spojen výhradně s automatem CVT se sedmi virtuálními stupni, který pochází od GM. Opel udržel v nabídce i naftový motor – konkrétně tříválec 1.5 CDTI, který se chlubí výkonem 105, či 122 koní. Obě výkonové verze spolupracují s šestistupňovým manuálem. Pro silnější diesel je však v nabídce také devítistupňový automat.
Já jsem modernizovanou Astru vyzkoušel s prostředním 1,2litrovým benzínovým tříválcem. K dispozici jsem tak měl pod pravou nohou skrze plynový pedál výkon 130 koní a točivý moment 225 Nm. Tento výkon dostačuje na zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy a maximální rychlost 215 km/h. Přiznám se, že když jsem za volant Astry usedal, tak jsem se docela obával toho, že mě bude tříválec štvát. Jenže to jsem se šeredně mýlil. Tento benzínový tříválec je totiž skvělý – je tichý, nepřenáší do vozu příliš mnoho vibrací, má dostatek výkonu, chuť se vytáčet, příjemný průběh výkonu a je skutečně úsporný (jezdil jsem průměrně za 5,3 l na 100 km). Motoru tak mohu vytknout jedinou věc – při rozjedu je ho třeba trochu více vytočit, aby se nedusil. Jakékoliv výhrady nemohu mít ani k šestistupňové manuální převodovce, se kterou je radost pracovat. Vyhovuje mi i naladění podvozku, na kterém Opel v rámci modernizaci také pracoval. Nová Astra je velmi komfortní a stabilní, ale navíc je ještě zábavná, takže ze zakroucené okresky po cestě budete mít jedině radost. Bez jakéhokoliv zaváhání zvládne Astra i rychlejší dálniční přesuny. Problém jsem pak neměl ani s dávkováním brzd, které jsou dostatečné účinné.
Interiér vypadá naprosto stejně jako před modernizací. Novinkou je indukční nabíjení mobilního telefonu či audiosystém Bose. Já jsem ale vlastně rád, že Opel nic neměnil, jelikož interiér Astry je prostě skvělý. Má dokonalé rozložení ovládacích prvků (na důležité věci nechybí fyzické tlačítko), dobře fungující multimediální systém s podporou Apple CarPlay (jen je trochu škoda, že USB vstup je schovaný v loketní opěrce) a famózní kapličku přístrojů kombinující displej a klasické ručičky, která řidiči poskytuje na dnešní dobu neuvěřitelné množství informací o vozidle. Za volantem jsem si našel ideální pozici a radost mi dělala také ergonomická sedadla. Jízdu v noci mi zase ulehčovaly fantasticky svítící adaptivní LED Matrix světlomety. Astra je celkem velký hatchback s chytře udělaným interiérem, takže problém není pochopitelně ani s prostorností v žádném směru. Zavazadlový prostor pak má objem solidních 370 litrů.
Modernizovaná Astra si mě získala. Je to sice normální a obyčejné auto, ale funguje ve všech ohledech parádně. Má reprezentativní vzhled, skvělý motor, dobře naladěný podvozek, který dělá řidiči radost, a praktický interiér, který není za každou cenu super moderní a udržuje si fyzická tlačítka. Základní cena Astry je momentálně 389 990 Kč. Testovaná motorizace 1.2 Turbo (130 koní) ve výbavě Elegance pak stojí 449 990 Kč, ale abyste dostali identické auto jako jsem měl já v testu, tak byste museli zaplatit ještě o něco více, protože červená Astra disponuje prvky z výbavy na přání.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 199 ccm |
Max. výkon | 96 kW |
Max. točivý moment | 225 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.3-5.2 |
Mimo město | 3.9-3.8 |
Kombinace | 4.4-4.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 215 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.5 s |
Převodovka | |
manuální šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 370 mm |
Šířka | 1 871 mm |
Výška | 1 485 mm |
Rozvor | 2 662 mm |
Objem nádrže | 48 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 205 kg |