První jízda Dacia Sandero: Revoluční generace
Pandemický rok 2020 změnil spoustu věcí a jednou z nich je i způsob konání mezinárodních prezentací v automobilovém průmyslu. Zatímco do letošního března automobilky obvykle dopravili novináře ze „všech koutů světa“ na jedno místa, tak obtížné cestování tento obvyklý scénář změnilo. Automobilkám nyní nezbývá nic jiného, než první vyrobené exempláře nových modelů vozit postupně do jednotlivých zemí, kde se s vozy seznamují vždy pouze novináři z dané země. Když k tomu přičtete, že v každé zemi se velmi rychle mění protiepidemiologická opatření, tak vám z toho vyjde, že uspořádat prezentaci nového modelu je pro automobilky v současné době nesmírně složité. I přesto se povedlo českému zastoupení Dacie uspořádat v Praze perfektní prezentaci nového Sandera, na které jsem měl možnost vyzkoušet hned několik verzí nového modelu a to včetně oplastovaného provedení Stepway.
Dacia svojí novou hvězdnou kariéru započala v Evropě modelem Logan, který začala rumunská automobilka pod křídly francouzského Renaultu prodávat v roce 2004. O čtyři roky později přišlo na trh první Sandero, o kterém je dnes řeč. V roce 2009 se pak poprvé v nabídce Dacie objevila verze Sandero Stepway. Druhá generace Sandera byla představena v roce 2012 a letos Dacia představila třetí generaci, kterou se nebojím označit za revoluční.
I když nová generace rumunského hatchback působí jako širší automobil, tak je to především optický klam. Co se týče čísel, tak se nová generace přiliš nezvětšila. Nové Sandero má na délku 4 088 mm (Stepway 4 099 mm), na šířku 1 848 mm a na výšku pak 1 499 mm (Stepway 1 535 mm). O znatelných 11,1 % byla vylepšena aerodynamika vozu. Nový design Sandera se mi osobně fakt líbí. Auto působí dospěle a dokázalo se zbavit naprosté většiny levných detailů. Oplastovaná verze Stepway pak autu dodává hodnotnější dojem a pokud bych si Sandero nepořizoval vyloženě za co nejméně peněz, tak bych sáhnul právě po tomto lifestylovém provedení.
Pod kapotou nového Sandera se objeví pouze nepřímovstřikové benzínové tříválce splňující emisní normu Euro 6D-Full, která vstoupí v platnost 1. ledna 2021. Základní pohonnou jednotkou je atmosférický litr o výkonu 65 koní, který spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. Druhou možností je litr s turbem, který má 90 koní a šestistupňovým manuál, či bezestupňový automat CVT. Poslední a nejvýkonnější motorizací je 100koňová verze litrového turbomotoru, která kromě benzínu spaluje i LPG a je spojena výhradně s manuální převodovkou. Pod kapotu Sandera Stepway automobilka dodává stejné motory, pouze nejslabší atmosférický litr se pro dobrodružnou variantu nenabízí.
Pochopitelně nechybí ani řada jízdních asistentů a moderních vychytávek – nové Sandero se může pochlubit takovými věcmi jako je systém automatického nouzového brzdění, systém hlídání mrtvého úhlu, asistent rozjezdu do kopce, parkovacím asistentem, bezklíčkovým odemykáním a startováním či LED světlomety, které se sami pustí při setmění. Mimochodem, dálková světla jsou nadále vždy halogenová.
Samotnou kapitolou je pak multimediální systém. V základu sice Sandero nemá žádný displej, dokonce i rádio se ovládá skrze palubní počítač mezi budíky, ale za to má držák na telefon a bezplatnou aplikaci Dacia Media Control, která vlastně udělá z vašeho telefonu multimediální systém. Pokud chcete, aby auto mělo svůj displej, tak máte dvě možnosti – Media Display, nebo Media Nav. Mezi těmito dvěma systémy je rozdíl především v tom, že první zmíněný nemá navigaci a má Apple CarPlay a Android Auto pouze po kabelu. A naopak Media Nav má navigaci a podporuje vůbec jako první multimediální systém v celé skupině Renault bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto. Za tento krok si Dacia zaslouží obrovskou poklonu. Propojení s telefonem považuji za vůbec tu nejdůležitější výbavu v dnešních vozech a je skvělé, že Dacia v tomto směru drží krok s mnohem dražší konkurencí.
Dacia do Prahy na první svezení přivezla hned několik motorizací a výbav. Přestože nám tedy automobilka přichystala hezký okruh zahrnující město, dálnici i okresky, tak jsem se rozhodl si okruh zkrátit a vyzkoušet si raději více aut. Jako první jsem si vybral 100koňové Sandero Stepway na LPG ve velmi solidní výbavě Comfort. Ihned jsem tak mohl vyzkoušet bezdrátové CarPlay, které funguje ukázkově. Stejně jako celý multimediální systém. Mimochodem, i když si koupíte vůz s multimediálním systémem, tak dostanete zabudovaný držák na telefon, poblíž kterého je navíc USB vstup na nabíjení telefonu. Velmi šikovné. I když já samozřejmě můžu nechat telefon v kapse. První dojem z interiéru je snad ještě lepší než z vnějšího designu. Když by na volantu nebylo logo Dacia, tak by se mi nechtělo věřit, že sedím v Dacii. Nové Sandero má skutečně pěkný interiér, který je sice především z tvrdých plastů, ale zpracování je perfektní a vzhledově se také povedl. Dobrá je navíc i ergonomie ovládání.
Jízda s novým Sanderem Stepway je velmi příjemná – auto se chová dospěle, stabilně a předvídavě. To je mimochodem nejvíce zásluha alianční platformy CMF-B, kterou používá také Renault Captur či Nissan Juke. Litrový motor má v mém případě již zmíněných 100 koní. Když na to šlápnu, tak se ozve příjemný jadrný tříválcový zvuk. Motor spolupracuje ve zkoušeném Stepway s manuální převodovkou, se kterou se dobře pracuje.
Protože mě velmi zajímá automatická bezestupňová převodovka, tak druhé auto, které si beru ke krátké projížďce, je opět Stepway, ale tentokrát má výkon 90 koní a jen dva pedály. Automat CVT, který v Evropě není zas až tolik populární, funguje hezky a s klidem bych ho doporučil, pokud se vám nechce řadit. Pouze při ustálené městské rychlosti po rovině mě překvapilo, že převodovka poměrně často mění otáčky motoru a to i když jsem pro to neviděl žádný důvod. Mimochodem, pokud si vyberete automat, tak kromě klasického D režimu dostanete také L režim, ve kterém převodovka udržuje motor ve vyšších otáčkách. Jako poslední jsem vyzkoušel „obyčejné“ Sandero bez multimediálního systému v nižší výbavě Essential, kde se například zrcátka nastavují manuálně, s čímž se přiznám, že jsem chvíli bojoval. Je zajímavé, jak velký rozdíl mezi jednotlivými výbavy je – poslední zkoušené auto byl návrat o několik let dozadu. Opravdu netypické je ovládání rádia skrze palubní počítač, ale zvyknout se na to určitě dá. Pro nenáročného řidiče, který chce nové auto, tak i méně vybavené Sandero je super, protože sice nemá řadu zajímavých vychytávek, ale stále moc pěkně jezdí.
Zcela upřímně říkám, že mě nová Dacia Sandero nadchla. A jediné, co by moje nadšení mohlo zkazit, je cena, kterou zatím bohužel neznáme. Pokud ovšem cena bude dobrá, tak se stane z nového Sandera velký hit! Je to totiž dobře udělané auto, které hezky vypadá, příjemně jezdí a má pěkný interiér, který může být solidně vybaven.