Test Toyota Proace Verso Nomad Wanderer: 2v1
Toyota Proace má na sobě sice logo japonské automobilky a pořídíte jí v showroomu Toyoty, ale technicky je to francouzský vůz z koncernu PSA. Jak jste možná poznali, Proace i osobní verze Proace Verso je prakticky stejné auto jako Peugeot Expert Furgon/Traveller, Citroën Jumpy/Spacetourer a Opel Vivaro/Vivaro Life. Zajímavostí je, že Toyota nemá v nabídce nejkratší verzi a pak také to, že na vůz nabízí zaručeně nejdelší záruku ze všech zmíněných značek (5 roků nebo 1 000 000 km).
Pod kapotou Toyoty Proace Verso, která je nabízena ve variantách L1 a L2, se nachází výhradně naftové čtyřválce od PSA. Základní pohonnou jednotku tvoří motor 1.5 D‐4D naladěný na 120 koní, který je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Druhou možností je motor 2.0 D‐4D, který má 144 či 177 koní. Slabší verze může mít šestistupňový manuál i osmistupňový automat a silnější verze je pak vždy spojena s automatem.
Do redakční garáže zamířila na test delší varianta L2 s nejsilnějším motorem, automatickou převodovkou a především v kempingové verzi Nomad Wanderer. Ještě než se dostanu k největší zajímavosti tohoto vozu, kterým je bezpochyby vestavba Sitka M od firmy Visu, tak se zaměřím na samotný Proace.
Nejsilnější dvoulitrová nafta propůjčuje osobní dodávce uspokojivou dynamiku, kterou potvrzují následující čísla – zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 10,1 sekundy a maximální rychlost je 185 km/h. Výhodou testované motorizace je také kultivovaný chod motoru a rozumná spotřeba okolo 7 až 9 l na 100 km. Osmistupňová automatická převodovka pak řadí hladce, poměrně rychle a logicky. Jízdní vlastnosti do jisté míry odpovídají rozměrům vozu, ale musím říct, že se mi s jakoukoliv verzí této francouzské dodávky jezdí příjemně – i Proace Verso je stabilní a komfortní.
Pracoviště řidiče nabízí vysoký posez, umístění volantu jako ve správné dodávce a dostatek prostoru až na jednu výjimkou, kterou je pravé koleno, jenž vám bude neustále narážet do tvrdé palubní desky. Rozložení ovládacích prvků bude povědomé těm, kteří jsou zvyklí na vozy z francouzského koncernu PSA, ale i všichni ostatní si rychle zvyknou, protože ovládání vozu je logické. Francouzský je také multimediální systém, který má 7 palcovou dotykovou obrazovku, slušné reakce a celkem přehledné prostředí. I když by podle ceníku automobilky měl systém umět i Apple CarPlay (a Android Auto), tak se mi můj iPhone s vozem propojit nepodařilo.
Řidičovo sedadlo je komfortní a výhradu mám pouze k pofidérní loketní opěrce. Ostatní sedadla nabízí komfort podle zvolené specifikace. Testovaná Toyota má vpředu vedle sedačky řidiče lavici pro další dva cestující, která nabízí o poznání méně komfortu. Další tři pasažéři pak mohou sedět v druhé řadě, takže toto Proace Verso odveze až šest lidí včetně řidiče, což je ještě o tři méně, než umí celkově nabídnout Proace Verso. Kolik lidí konkrétní Toyota odveze pochopitelně záleží na konfiguraci. Stejně tak na konfiguraci záleží i výbava vozu, která může být až nečekaně bohatá. Proace Verso umí nabídnout xenonové světlomety, bezklíčkové odemykání a startování, čtení dopravních značek, parkovací kameru či adaptivní tempomat. K poslednímu zmíněnému prvku se však váže jedna specifičnost – adaptivní tempomat v této Toyotě sice má radar, takže pozná, když auto před vámi začne zpomalovat, ale bohužel umí akorát ubrat plyn a už neumí sám brzdit, takže pokud auto před vámi začne výrazněji zpomalovat, tak je třeba šlápnout na brzdu. Jak tedy obvykle mám adaptivní tempomat při jízdě na dálnici rád, tak tato „hloupější“ varianta mi nevyhovuje.
A teď k tomu nejzajímavějšímu – k vestavbě Sitka M. Ta zabírá nákladový prostor a nijak nesnižuje kapacitu vozu. Jejím základem je ocelová konstrukce, překližka a matrace z několika dílů. Výhodou je, že celou vestavbu lze z vozu demontovat a následně plně využívat nákladový prostor, který je skutečně obří. To je právě výhoda od běžného obytného vozu, který většinu roku stojí. Naopak Proace Verso Nomad Wanderer lze používat jako normální auto pro rodinu/podnikání a v létě ho proměnit na domov na kolech. Daní za tuto univerzálnost je pochopitelně komfort, který zdaleka nedosahuje kvalit běžného obytného vozu. I když to úplně nejdůležitější je v pořádku – v Toyotě se dobře spí.
Horší už je to se zbytkem věcí, které potřebujete ke kempování. Postel sice lze proměnit na stůl se dvěma lavicemi, ale vzhledem k nízké výšce uvnitř vozu to není příliš pohodlné posezení a podobně problematické je i vaření, které je sice teoreticky možné díky vestavbě, ale prakticky to moc nejde. Mimochodem, je škoda, že testovaný vůz nemá vzhůru výklopné zadní dveře, které by tak po otevření sloužily jako stříška. Přístup do vozu je však díky dvěma bočním posuvným dveřím perfektní. Jako ochrana před deštěm či sluncem slouží markýza, která se zasouvá do lišty umístěné na voze. Problém není ani s uložením oblečení, kempingového vybavení a dalších věcí na dovolenou, které je možné ukrýt do vaků uvnitř nástavby (úložné prostory mají podle Visu celkový objem 300 l). I když je uvnitř vozu pochopitelně větší teplo než v běžném stanu, tak může přijít vhod nezávislé topení. Problém však je, že topení hřeje pouze několik desítek minut a rozhodně nezvládne vytápět interiér vozu celou noc.
Závěrečné hodnocení Toyoty Proace Verso Nomad Wanderer bych rozdělil na dvě části. V první bych zhodnotil samostatnou osobní dodávku, která má skvělý poměr výkon a ceny a s klidem jí můžu doporučit – oceňuji zejména dobré jízdní vlastnosti, dobrý a úsporný naftový motor, příjemnou automatickou převodovku a dlouhou záruku. Výhrady mám v zásadě jen dvě – vadí mi nedostatek místa pro pravou nohu řidiče a polofunkční adaptivní tempomat. Druhá část hodnocení se pochopitelně týká kempingového vybavení. Pokud od vestavby chcete především komfortní místo pro spánek, který nemusíte každý večer stavět a ráno zase rozebírat, tak je to ideální řešení, ale rozhodně se nejedná o obytný vůz v pravém slova smyslu. Výhodou této cesty je, že je mnohem levnější než běžný obytný vůz.
Jak už jsem naznačil, samotná Toyota Proace Verso má dobrou cenovku – osobní dodávka začíná na 624 000 Kč bez DPH a vím, že se u prodejce dá obvykle vyjednat ještě slušná sleva. Vestavba Visu Sitka M pak stojí 77 900 Kč bez DPH, ale je možné ušetřit tím, že si pořídíte vestavbu Visu ve verzi Sitka Sport za 39 900 Kč bez DPH, která nabízí méně vychytávek, ale stále nabízí možnost pohodlného přespání ve vašem voze. Mimochodem, přestavba Visu není určena výhradně pro Toyotu Proace, ale je k dispozici pro více než 25 modelů.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 997 ccm |
Max. výkon | 130 kW |
Max. točivý moment | 400 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7.7 |
Mimo město | 6.4 |
Kombinace | 5.7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 185 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.1 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5 309 mm |
Šířka | 1 920 mm |
Výška | 1 910 mm |
Rozvor | 3 275 mm |
Objem nádrže | 69 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 780 kg |