Test Citroën C5 Aircross Hybrid: Pohodář do zásuvky


Francouzské SUV Citroën C5 Aircross bylo nejdříve uvedeno v roce 2017 na čínský trh a o rok později dorazilo také na evropský trh. V Loňském roce automobilka přišla s plug-in hybridní verzí modelu C5 Aircross, která nyní dorazila do redakční garáže na test. Tento elektrifikovaný model zvenku poznáte podle modrých detailů, loga H na předních blatnících, nápisu Hybrid na víku kufru a dvou víček od „nádrží“. Žádné velké zvláštnosti se tedy nekonají. I nadále se jedná o vesele vypadající SUV, s pěknými detaily a francouzským šmrncem.
Pod kapotou C5 Aircross Hybrid pracuje čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru, který má výkon 133 kW a točivý moment 300 Nm. Spalovacímu motoru pomáhá elektromotor o výkonu 81 kW a točivém momentu 320 Nm, který je integrován do osmistupňové automatické převodovky. Maximální výkon celé hybridní soustavy je 165 kW a 360 Nm. Tento výkon míří v případě C5 Aircross Hybrid pouze na přední kola. Jedná se totiž o slabší variantu hybridního pohonu koncernu PSA (dnes už Stellantis), která je u nás k mání také v Peugeotu 3008 a Opelu Grandland a na některých trzích i v DS 7 Crossback. Na rozdíl od těchto třech zmíněných vozů ovšem Citroën nenabízí výkonnější 300koňovou variantu s pohonem 4×4.
I tak se jedná o nejvýkonnější C5 Aircross v ceníku. A papírová dynamika vozu rozhodně není špatná – zrychlení z 0 na 100 km/hod je otázkou 8,9 sekund a maximální rychlost je 225 km/hod. U plug-in hybridu jsou však důležitější jiná čísla, mezi která patří kapacita baterie či dojezd na elektřinu. Citroën C5 Aircross se pyšní akumulátor o kapacitě 13,2 kWh (využitelných je 11,8 kWh) a dojezdem čistě na elektřinu až 56 km. Nabití baterie pak z klasické zásuvky zabere zhruba 7 hodin, ale C5 Aircross podporuje až 7,4 kW nabíjení, při jehož využití se doba nabití zkrátí na 2 hodiny. Automobilka slibuje kombinovanou spotřebu 1,3 l na 100 km, které věřím, že lze dosáhnout, ale musíte vyrazit na kratší městskou trasu, během které pojedete převážně na elektřinu.
Jako většina plug-in hybridů má C5 Aircross tři režimy – elektrický, hybridní a sportovní. Vaším cílem je co nejvíce času strávit v tom první, ve kterém jezdíte za levno a ekologicky. V reálném pražském provozu najede hybridní Citroën na elektřinu v zimním počasí okolo 30 km. Elektromotor má pro provoz ve městě dostatek výkonu a čistě na elektřinu umí jet C5 Aircross až 135 km/h, takže ani kratší úsek po dálnici není problém. Po vybití, nebo když potřebujete maximální výkon, se nastartuje benzínový čtyřválec, který má příjemný zvuk a dostatek sil pro rozpohypování rodinného SUV. Říct, za kolik vlastně plug-in hybridní C5 Aircross jezdí, je složité jako u každého PHEV vozu. Exterémně totiž záleží na tom, jak s vozem jezdíte a jak moc ho nabíjíte. Trochu mě však zklamalo, že jízda v hybridním režimu (tedy s vybitou baterií) po městě znamenala v mém případě i spotřebu přes 9 na 100 km. Mimo město jsem s vybitou baterií dosáhl spotřeby okolo 7 l na 100 km.
Hybridní systém spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou, která řadí hladce a příjemně. Výhodou slabší varianty francouzského hybridního systému je, že když dáte plný plyn, tak auto nepůsobí tak rozhozeně – výkon přichází najednou a konstantě a nikoliv v několika vlnách. Na nějaké závodění či ostřejší jízdu však zapomeňte. Výkon 225 koní je tu především pro bezpečné předjíždění či pro rychlé opuštění křižovatky. Citroën C5 Aircross je komfortní SUV se zajímavými tlumiči s hydraulickými dorazy, které má nejraději klidnou a pohodovou jízdu. A při té také nejefektivněji pracuje hybridní systém. Podvozek velmi dobře tlumí městské nástrahy na silnici, ale ostré nerovnosti ve vyšší rychlosti nepříjemně rozvlní celé auto. Citroën C5 Aircross je dobře ovladatelný, ale rychlejší nájezdy do zatáček znamenají citelný náklon karoserie. Řízení pak jde velmi zlehka, což ale celkem sedí k celkovému naladění vozu. Problém jsem neměl ani s citlivostí brzd, která bývá u hybridů často problematická.
Interiér C5 Aircross Hybrid je velmi podobný tomu, který naleznete v konvenční verzi. Jedinou odlišností jsou funkce spojené s hybridním pohonem – odlišnou grafiku tedy má digitální kokpit a na palubní desku přibylo tlačítko, po jehož stisknutí se zobrazí informace o hybridním systému a možnosti nastavení. Přijde mi ale, že by Citroën mohl dávat o fungování hybridního systému více informací a vadí mi například to, že když se baterie vybije pro čistě elektrickou jízdu, tak auto ukazuje dojezd 0 km a to i když to nemusí být pravda a auto může být zrovna schopno ujet třeba 2 km na elektřinu v hybridním režimu. Škoda také je, že auto nepřepočítá dojezd čistě na elektřinu poté, co vypnete topení, které žere nezanedbatelnou část baterie. Naopak se mi líbí velmi pohodlná sedadla, použité materiály (až na ty na dveřích) a multimediální systém s menším displejem bez zbytečných okrajů s teplotou klimatizace, které se objevují v řadě aut z koncernu PSA. Co se týče prostornosti, tak hybridní ústrojí nijak nezmenšilo prostor pro posádku a ani pro zavazadla, jelikož platforma EMP2 počítá od začátku s možností elektrifikace. Jedinou nevýhodou je tak menší nádrž o objemu pouze 43 litrů. Na obranu Citroënu je třeba říct, že zmenšená nádrž není v případě plug-in hybridů nic výjimečného.
Čím dál důležitější součástí moderních vozů je výbava, na kterou zákazníci koukají více a více. A C5 Aircross toho umí nabídnout opravdu hodně – nechybí propojení s telefonem skrze Apple CarPlay a Android Auto, řada jízdních a bezpečnostních asistentů, masážní sedadla, bezdrátové nabíjení pro telefony či zabudovaná kamera.
Citroën C5 Aircross je komfortní, praktické a pro rodinu stvořené SUV, které je obohaceno v případě varianty Hybrid o elektrifikovaný pohon. To umožňuje bezemisní, tichou a energetickou jízdu po městě při zachování praktičnosti konvenčního vozu. Překážkou ovšem může být cena, jelikož 180koňový čtyřválec bez elektrického pomocníka přijde ve výbavě Shine na 765 000 Kč (akční cena) a hybridní varianta stojí ve stejné výbavě 975 000 Kč (také akční cena), což znamená rozdíl 210 000 Kč. Bezpochyby dostanete v případě hybridu pokrokovější vůz s mnoha benefity, ale ten kdo kouká především na cenu prostě vezme konvenční verzi. Pro úplnost dodejme, že základní cena hybridní verze je 895 000 Kč (i v tomto případě se jedná o akční cenovku).
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Výkon celé soustavy | 165 kW |
Točivý moment celé soustavy | 360 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | 1.3 |
Kombinace |
– |
Výkony | |
Max. rychlost | 225 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8.9 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 500 mm |
Šířka | 1 969 mm |
Výška | 1 689 mm |
Rozvor | 2 730 mm |
Objem nádrže | 43 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 845 kg |