Test Renault Clio E-Tech: Povedená premiéra
Renault už od roku 2012 vyrábí velmi úspěšný elektromobil Zoe. Od stejného roku dělá francouzská automobilka také městské elektrické vozítko Twizy. S hybridy (a plug-in hybridy) však Renault dlouho čekal a nakonec se vozy kombinující benzín i elektřinu objevily v nabídce až v loňském roce. Automobilka přišla najednou se třemi elektrifikovanými vozy – Cliem, Meganem Grandtour a Capturem. Všechny tři používají podobnou techniku, ale jen první zmíněné Clio je hybrid. Zbývající dva modely jsou plug-in hybridy. Právě nejmenším hybridním Renaultem se budu dnes zabývat. Na první pohled se elektrifikované Clio odlišuje pouze modrými detaily a nápisem E-Tech Hybrid na B sloupku. Mimochodem, hybridní Clio můžete mít i ve sportovně vyhlížející variantě R.S. Line, kterou mám v testu já.
Zajímavostí je, že hybrid i plug-in hybridy značky Renault používají velmi podobnou techniku. Základem obou hybridů je atmosférický čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru, elektromotor, startér/generátor a převodovka Multi-Mode. Právě převodovka je podle mě na celém hybridním pohonu vůbec to nejzajímavější, protože tato sekvenční převodovka používá 150 patentovaných řešení. Vlastně jde o dvě převodovky se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací motor. Synchronizace není mechanická nýbrž elektronická a hybridní Renaulty nemají vůbec spojku. Francouzská automobilka při vývoji svých hybridních vozů použila své know-how z Formule 1 a také znalosti z vývoje elektromobilu, který již nabízí.
To, v čem se od sebe Clio a Captur/Megane liší, je výkon celé soustavy. V případě modelu Clio má řidič k dispozici 67 kW a 144 Nm od spalovacího motoru, 36 kW a 205 Nm od elektromotoru a 15 kW a 50 Nm od startér-generátoru. Kombinovaný výkon celé soustavy pak je 103 kW. Tento výkon dostačuje na zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy a maximální rychlost 180 km/hod. Další rozdílností hybridního Clia od dospělejších plug-in hybridů je kapacita baterie, která je v případě městského hatchbacku 1,2 kWh.
Jak funguje Clio E-Tech v reálném světě? Automobilka říká, že jejich hybrid je především elektromobil. A skutečně při jízdě po městě s tímto stanoviskem lze jednoznačně souhlasit. Rozjezdy jsou totiž vždy na elektřinu a díky velmi dobře fungující rekuperaci zvládne Clio až neuvěřitelně často jet jen na elektřinu (podle automobilky je to až 80 % času). A když už se benzínový motor zapojí, tak se tak stane bez jakéhokoliv škubnutí či nepatřičného zvuku a i samotný chod motoru je tichý. Když je baterie plně nabitá, tak se na ní dají ujet až čtyři kilometry čistě na elektřinu v kuse. Clio disponuje i EV režimem, který lze aktivovat v momentě, kdy je baterie nabitá alespoň na polovinu. Nechybí ani režim B, ve kterém auto velmi silně rekuperuje. Pokud správně předvídáte, tak lze vůz pak prakticky řídit pouze pomocí plynového pedálu v režimu B. Jen je škoda, že auto takto samo zcela nezastaví – zhruba v 5 až 7 km za hod auto přestane samo brzdit rekuperací a řidič musí sešlápnout konvenční brzdu. Ve městě také oceníte pohodlně naladěný podvozek, který je ovšem zároveň stabilní a umožňuje rychlé manévry ve městě.
Když pak vyjedete mimo město, tak začne pochopitelně více pracovat spalovací motor a vy také oceníte skutečně brilantní jízdní vlastnosti nového Clia. Auto perfektně reaguje na povely volantem, dobře zatáčí i brzdí. Jízdní vlastnosti hybridního Clia patří mezi ty nejlepší ve své třídě a přijde mi dokonce, že elektrifikovaný model jezdí ještě o něco lépe než běžná verze. Problém není ani s dálničními přesuny, kde se není třeba obávat toho, že by atmosférický motor byl nucen fungovat ve vysokých otáčkách a byl tedy hlučný. K jízdě mimo město mám jedinou výhradu – když po Cliu chcete delší dobu maximální výkon, tak se vám poměrně snadno stane, že auto zahlásí „výkon omezen“ a rozsvítí logo želvičky, což znamená, že v tu chvíli přijdete o elektrické koně a musíte se spolehnout výhradně na ty od benzínového motoru, takže je auto na nějakou chvíli výrazně pomalejší.
Co se týče spotřeby, tak Renault udává, že Clio E-Tech si řekne v kombinovaném provozu o 4,3–4,4 l na 100 km, což je spotřeba, které jste schopni dosáhnout ve městě. Při jízdě mimo město pak počítejte se spotřebou o 2 až 2,5 l na 100 km větší.
Interiér elektrifikovaného Clia se pochopitelně nijak zásadně neodlišuje od toho, které pohání pouze konvenční motor. Proměnou samozřejmě prošel přístrojový štít se 7palcovou obrazovkou, který nově zobrazuje informace o hybridní soustavě a úroveň nabití baterie. Mnohem více než elektrifikace interiér testovaného Clia ovlivňovala nejvyšší výbava R.S. Line, která vylepšuje už tak pěkný vnitřek vozu. Doménou mého interiéru jsou sportovní sedadla s prvky z umělé kůže a červeným prošíváním, hliníkové sportovní pedály, volant potažený perforovanou kůží a logem R.S. Line či dekory se strukturou karbonu.
Velkou radost mi dělal audiosystém Bose. Zklamáním pak pro mě naopak byl multimediální systém s 9,3palcovým dotykovým displejem. Je třeba říct, že moje zklamání je způsobeno nějakým špatným softwarem v konkrétním testovaném autě, který způsoboval, že se celý systém neuvěřitelně zasekával. Moje zkušenost z jiných Renaultů se systémem Easy Link totiž říká, že tento systém není vůbec špatný.
Zejména pro mladé rodiny, které chtějí Clio používat jako hlavní auto, je pak výhoda, že francouzský městský hatchback je vlastně plnohodnotné auto a nikoliv jen nákupní taška do městě. S prostorností není žádný problém. Až tedy na prostor pro řidičovo koleno, které naráží do středového panelu. V případě hybridu je také třeba počítat s o něco menším zavazadlovým prostorem – testované Clio E-Tech má kufr o objemu 299 litrů (se sadou na opravu pneumatik) a klasické Clio má se stejnou sadou na opravu pneumatik zavazdelník o 92 litrů větší.
Nový Renault Clio E-Tech je první hybrid v nabídce francouzské automobilky a rozhodně se jedná o povedenou premiéru na trhu hybridů a důstojného konkurenta pro léty prověřenou Toyotu Yaris Hybrid. Velmi se mi líbí, jak funguje hybridní pohon ve městě, jak auto silně repukeruje v režimu B a jak skvělé má jízdní vlastnosti. Velmi pěkný je pak i interiér, ke kterému nelze mít téměř žádné výhrady (pominuly v mém případě špatně fungující multimediální systém). Co se ceny týká, tak hybridní Clio startuje na cenovce 480 000 Kč a testovaná verze pak přijde 550 000 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Max. výkon soustavy | 103 kW |
Max. točivý moment motoru | 144 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 4,3-4,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.9 s |
Převodovka | |
automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 050 mm |
Šířka | 1 798 mm |
Výška | 1 440 mm |
Rozvor | 2 583 mm |
Objem nádrže | 39 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 313 kg |