Test Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Konečně nová generace


Předchozí generace Toyoty Yaris byla na trhu téměř 10 let, během kterých vůz prošel několika modernizacemi. Až to skoro vypadalo, že tato japonská městská krabička tu s námi bude navždy. Ovšem v loňském roce na český trh dorazila čtvrtá generace Yarisu a je to úplně jiné auto, než byl dosavadní Yaris. Pryč je nudný design, který sice nikoho neurazil, ale zároveň ani nezaujal. Nově je Yaris dynamicky vyhlížející hatchback, jehož vzhled se mi osobně moc líbí. Obzvláště v červené barvě Tokio s černou střechou vypadá Yaris fantasticky!
Pod kapotou nové generace modelu Yaris se objevují tři motory a všechny mají pouze tři válce. Základní pohonnou jednotkou je 72koňový benzínový litr, který je spojen výhradně s pětistupňovým manuálem. Dalším benzínovým motorem je 125koňová jedna-pětka, kterou můžete mít s šestistupňovým manuálem, nebo automatickou převodovkou Multidrive S. A vzhledem k tomu, že se jedná o Toyotu, která je velkým propagátorem hybridních pohonů, tak pochopitelně nechybí ani elektrifikovaná verze. Právě tuto verzi mám v testu.
Pod kapotou červeného Yarisu je tak benzínový nepřímovstřikový tříválec o objemu 1 490 ccm, který spolupracuje s elektromotorem a převodovkou e‐CVT. Celkový výkon hybridního ústrojí je 116 koní. Tento výkon stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximální rychlost 175 km/hod.
K hybridnímu pohonu v Yarisu prakticky nelze mít žádné výhrady. Toyota má s hybridy obrovské zkušenosti a její hybridní systém patří k těm absolutně nejlepším. Přechod mezi elektromotorem a spalovacím motorem je plynulý a bez cukání. Auto se navíc vždy chová logicky – když očekáváte, že pojede na elektřinu, tak na ní jede. Yaris prostě nikdy nezůstane zbytečně nastartovaný. Vzhledem k tomu, že se nejedná o plug-in hybrid, tak pochopitelně auto čistě na elektřinu ujede v kuse nejčastěji stovky metrů či jednotky kilometrů, ale i to stačí k tomu, aby Yaris jezdil s nízkou spotřebou. Navíc se není potřeba starat o dobíjení vozu. Překvapením pro mě pak bylo, že Yaris klidně motor vypne i ve vyšších rychlostech mimo město (čistě elektrická jízda je možná až do rychlosti 130 km/h).
I když 116 koní nezní jako mnoho, tak to naprosto stačí. Ve městě je díky elektřině Yaris až nečekaně rychlý a mimo město je pak jeho dynamika více než dostatečná. K hybridnímu systému mám jen jednu malinkatou výhradu – tím, že je pod kapotou malý tříválec, tak když se motor vytočí do vyšších otáček, ozve se ten typický zvuk pro tříválce, který já příliš nemám rád. Zároveň mi ale přijde, že motor se méně vytáčí do vysokých otáček než v předchozím hybridním Yarisu, díky čemuž je jízda po dálnici mnohem příjemnější s tímto vozem. A za kolik jsem tedy s Yarisem jezdil? Když jsem auto po více než 600 ujetých kilometrech vracel, tak palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,4 l na 100 km, což považuji za výbornou hodnotu, jelikož jsem hodně času strávil na dálnici, kde je hybrid nejméně hospodárný.
Nový Yaris ovšem není jen o skvělém hybridním pohonu. Ten byl ostatně velmi dobrý už v minulé generaci. Obrovský mezigenerační skok zažily jízdní vlastnosti vozu. Když člověk jel v minulém Yarisu, tak měl pocit, že jede vlastně na něm. Auto totiž neochotně zatáčelo, naklánělo se a na povely volantem reagovalo pomalu. To nový Yaris je úplně jiná písnička. Čtvrtá generace japonského hatchbacku perfektně zatáčí, je příjemně tuhá, ale zároveň dobře tlumí a ochotně reaguje na povely volantem. A problém vozu nedělají ani vyšší rychlosti.
Velkou proměnou prošel také interiér vozu. Zcela nový je design vnitřku, ale především se hodně zlepšily materiály, takže Yaris konečně nevrže. Když dovnitř nasednete, tak vás jako první velmi pravděpodobně upoutá netradiční kaplička přístrojů. Když jsem to viděl na fotce, tak jsem si říkal: „Co to ty Japonci zase vymysleli?!“ Jenže ono to vypadá na pohled divoce, ale při jízdě je to velmi intuitivní. Vlevo zkrátka máte co máte zařazeno, jak moc využíváte výkon auta či jak rekuperujete, uprostřed klasický palubní počítač a vpravo digitálně zobrazenou rychlost, palivoměr a teploměr. Úžasně přehledné a funkční. Pravděpodobně jako další vás zaujme dotykový displej multimediálního systému, který je mnohem lepší než v minulém Yarisu, ale je stále trochu pozadu oproti evropské konkurenci. Každopádně už je to použitelný systém a navíc podporuje Apple CarPlay, takže za mě v pořádku. Prostoru je uvnitř tak akorát úměrně k tomu, o jaký vůz se jedná. Velkým překvapením pro mě ale bylo, že Yaris je skvělý společník i na delších cestách. To jsem od malého městského hatchbacku nečekal.
Dnes už by to také nešlo bez řady asistenčních systémů a komfortních prvků výbavy. V Yarisu tak můžete mít například dobře svítící Bi‐LED přední světlomety, JBL soundsystém, head‐up displej, vyhřívaný volant, bezklíčové odemykání a startování, parkovací kameru, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, inteligentní adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go či asistent pro udržení v jízdním pruhu.
Toyota Yaris Hybrid mě celý týden fakt bavila. Oblíbil jsem si její skvěle funkční hybridní systém, který skutečně šetří palivo a neomezuje řidiče, vynikající jízdní vlastnosti, dobře udělaný interiér a v neposlední řadě pěkný design exteriéru. Co se ceny týče, tak nový Yaris začíná na 350 000 Kč. Za tyto peníze pochopitelně dostanete pouze litrový motor. Hybridní motorizace začíná pak na 460 000 Kč. Já osobně bych sáhnul po výbavě Selection Style za 540 000 Kč. To sice není úplně málo, ale dostanete za tyto peníze skutečně dobré auto se zajímavou technikou. Navíc Toyota má nyní akční nabídku, díky které získáte třeba tuto výbavu jen za 519 000 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 490 ccm |
Max. systémový výkon | 85 kW |
Max. točivý moment spalovacího motoru | 120 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 3,8-4,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 175 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,7 s |
Převodovka | |
e-CVT | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3 940 mm |
Šířka | 1 745 mm |
Výška | 1 500 mm |
Rozvor | 2 560 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 286 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 080-1 180 kg |