Test Toyota Land Cruiser: Král off-roadů
Toyota prodává hned několik vozů s názvem Land Cruiser. Na českém trhu se však oficiálně nabízí pouze řada 150. Ta nedávno prošla další modernizací, což je také důvod, proč se Land Cruiser objevuje v testu. Samotné auto už rozhodně není žhavá novinka – na trhu je od roku 2009, ale japonská automobilka ho udržuje aktuální menšími i většími facelifty. Ten poslední je na první pohled těžko rozpoznatelný. Důležitá změna se ovšem odehrála pod kapotou, jak si řekneme za chvíli.
Já mám v testu nejvyšší výbavu Executive, kterou poznáte zvenku podle detailů z černého chromu a černých zrcátek. Tyto prvky patří do nového balíčku Black Pack, který je součástí nejvyšší výbavy. A musím říct, že díky těmto malým změnám vypadá Land Cruiser mnohem lépe!
Marně byste po poslední faceliftu hledali v nabídce třídvéřovou variantu. Nově už si Land Cruiser koupíte jedině v pětidvéřové verzi, která může být za příplatek až 7místná.
Pro porovnání – takto vypadalo minulé provedení.
V nabídce je jediný agregát – dieselový čtyřválec 2.8 D‐4D, jehož nejvyšší výkon se zvýšil o 20 kW na 150 kW, zatímco nejvyšší točivý moment narostl o 50 Nm na 500 Nm. I když je nárůst výkonu poměrně malý, vzhledem k pohotovostní hmotnost 2 410 kg, tak se zrychlení z 0 na 100 km/h zlepšilo téměř o 3 vteřiny (9,9 s vs. 12,7 s). Maximální rychlost pak zůstala na 175 km/hod. I nadále také platí, že výkon míří na všechna čtyři kola skrze šestistupňovou automatickou převodovku.
Zůstala pochopitelně i tradiční koncepce s rámovou konstrukcí, stálý pohon všech kol, nezávislé zavěšení vpředu a tuhá náprava vzadu. Od výbavy Comfort je podvozek obohacen o kineticko‐dynamický systém odpružení, který zabraňuje naklánění vozu v podélné nebo v příčné ose, a k nejvyšší výbavě dostanete i přizpůsobivé zavěšení s proměnnou tuhostí. Součástí všech výbav pak je uzávěrka mezinápravového diferenciálu.
Pokud si Land Cruiser kupujete pro jízdu v těžkém terénu, tak byste měli sáhnout minimálně po výbavě Invincible, protože od tohoto výbavového stupně dostanete Crawl Control (automatický systém pro jízdu terénem), Multi‐Terrain Select (přizpůsobení trakce podle zvoleného povrchu), multiterénní ABS a Panoramic View Monitor (360stupňová kamera).
Dojmy z reálných zkušeností začnu na silnici. Velmi mile mě překvapilo, jak nejnovější provedení se silnějším motorem jezdí na asfaltu. Stále nelze počítat s tím, že by Land Cruiser měl jízdní vlastnosti jako SUV, ale už se s ním jezdí skutečně příjemně – auto má dostatek výkonu, dobře sedí, hezky tlumí, slušně brzdí a přijatelně zatáčí. Naftový motor o sobě dává vědět o něco více, než je dnes zvykem, ale k charakteru auta to tak nějak patří. Automatická převodovka řadí rozvážně, ale hladce a logicky, což také sedí k charakteru auta. Jízdu v Land Cruiseru si totiž nejvíce užijete, když budete zcela ignorovat okolní svět a nerušeně plachtit po silnici.
V terénu pak Land Cruiser pochopitelně naprosto exceluje. V českých podmínkách budete mít problém narazit na krajinu, kterou by tato Toyota neprojela. V naprosté většině případů lze v našich podmínkách prostě jet a ani se není třeba zabývat jakýmkoliv nastavováním vozu. O tom, co vše Land Cruiser projede, jasně hovoří následující čísla – boční náklon 42°, přední nájezdový úhel 31°, přechodový úhel 22°, zadní nájezdový úhel 25°, hloubka brodění 700 mm a stoupavost 42°.
Interiér Land Cruiseru zůstal po poslední modernizaci téměř beze změny. Alespoň na pohled. Je tu však nový multimediální systém, který stále má podprůměrnou grafiku, ale rychlejší odezvu a především podporuje Apple CarPlay!
Off-road od Toyoty nabízí nejen ultimátní schopnosti v terénu, ale také si řádně svou posádku hýčká, takže se Land Cruiser může pochlubit takovými záležitostmi jako je bezklíčkové odemykání a startování, adaptivní tempomat, Bi‐LED světlomety, systém rozpoznávání dopravních značek, klimatizovanými sedadly vpředu, vyhřívaným volantem, JBL audio systémem s 14 reproduktory, 220V zásuvkou v zavazadlovém prostoru, zábavním systém pro 2. řadu sedadel (vyklápí se vtipně ze střechy a je k němu dálkový ovladač), či klimatizovanou schránkou v přední a zadní loketní opěrce. Zajímavou a velmi užitečnou vychytávkou je pak tlačítko, kterým lze manuálně spustit regeneraci DPF (a zároveň jste o stavu a čištění DPF informováni v palubním počítači). Je vidět, že Toyota nad svými vozy skutečně přemýšlí tak, aby vydržela co nejdéle, což je něco nevídaného!
Samozřejmostí je i dostatek prostoru ve všech směrech. Sice nejde o největší Land Cruiser, který Toyota vyrábí, ale i tak je místa uvnitř opravdu hodně a auto je skutečně 5místné, takže v něm může jet v pohodě 5 dospělých lidí. A můžou mít také dost zavazadel, protože kufr má objem 621 litrů. Za nevýhodu bych označil pouze do strany se otevírající dveře od zavazadlového prostoru.
Toyota Land Cruiser 2.8 D‐4D stále patří k těm nejlepším off-roadům, které si můžete koupit. A to i v případě, že nejezdíte pouze v terénu. Land Cruiser totiž funguje dobře také na silnici, dokáže pohodlně odvézt rodinu na dovolenou a lze s ním fungovat i ve městě. Je to skutečně všestranné auto se spoustou výbavy a puncem něčeho výjimečného.
Základní cena nejnovějšího Land Cruiseru je 1 465 000 Kč včetně DPH. Já osobně bych chtěl nejvyšší testované provedení Executive za 1 850 000 Kč, protože pak dostanete ten skutečně luxusní off-road, kterým Land Cruiser umí a má být. Příjemným bonusem nejvyšší výbavy jsou také zatmavené detaily, se kterými auto vypadá mnohem lépe.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 755 ccm |
Max. výkon | 150 kW |
Max. točivý moment | 500 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | 9.3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 175 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.9 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 780 mm |
Šířka | 1 885 mm |
Výška | 1 845 mm |
Rozvor | 2 790 mm |
Objem nádrže | 87 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 410 kg |