První jízda s novou Škodou Fabia: Úspěch zaručen!
Škoda Fabia je jeden z nejdůležitějších modelů mladoboleslavské automobilky. Všechny tři dosud prodávané generace byly prodejně mimořádně úspěšné a celkem se vyrobilo více než 4,5 milionů vozů. V rámci mezinárodní dynamické prezentace v Polsku jsem měl možnost vyzkoušet, jak jezdí nová čtvrtá generace modelu Fabia.
Ještě než se dostanu k jízdním dojmům, tak se zastavím u designu. Ten se totiž podle mě tentokrát skutečně povedl. Obzvláště pokud má vůz oranžovou barvu Phoenix, ve které také automobilka vůz nejčastěji prezentuje, a černá kola a střechu. Mimochodem, na boku vozu, za předním kolem, je schovaná česká vlajka vyobrazená pomocí hran karoserie. To je fakt pěkný detail! Líbí se mi i zadek vozu, který připomíná elektrický Enyaq vypraný na 90.
Je to poprvé, co má klasická Fabia přes 4 metry – konkrétně nová Fabia narostla do délky o 11 cm na téměř 4,11 m. Rozvorem 2 564 mm překonává Fabia dokonce první generaci modelu Octavia z roku 1996. A zároveň je to také poprvé, co Fabia stojí na modulární platformě MQB A0. Za zmínku také stojí, že boleslavská novinka má nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě (cx 0,28).
O pohon nové Fabie se starají výhradně benzínové motory. Základní pohonnou jednotkou je tříválec 1.0 MPI s 59 kW, který spolupracuje s pětistupňovou převodovkou. Další možností je tříválec 1.0 TSI o výkonu 70 či 81 kW. Slabší varianta tohoto TSI má vždy manuální pětikvalt. Silnější verze naopak disponuje šestistupňovým manuálem či sedmistupňovým DSG. Vrchol nabídky tvoří čtyřválec 1.5 TSI, který má 110 kW a automat DSG.
V okolí Gdaňsku, kde se mezinárodní prezentace nové Fabie konala, jsem měl možnost vyzkoušet všechny tříválce. Nejsilnější čtyřválec na trh totiž dorazí o něco později.
Jako první jsem usedl za volant litrového TSI s 81 kW a šestistupňovým manuálem. Tato verze slibuje zrychlení z 0 na 100 km/hod za 9,7 sekundy (automat je 0,1 s rychlejší) a maximální rychlost 205 km/hod. Pokud chcete skutečně pěkně jedoucí Fabii a neomezuje vás nijak zásadně cena vozu, tak tohle je motorizace pro vás. Výkonnější TSI je navíc slušně kultivované (díky dvouhmotovému setrvačníku), má rozumnou spotřebu a s manuální převodovkou se dobře pracuje (i když by řadící páka mohla mít trochu jistější chod). Pokud si tento motor vezmete s automatem DSG, který jsem vyzkoušel jako další, tak se dočkáte celkem překvapivého projevu od převodovky. Pro automatické převodovky DSG je typické, že řadí opravdu rychle. Ve Fabii mi ovšem přišlo, že DSG řadí celkem rozvážně, ale na druhou stranu logicky a bez cukání. Pokud tedy máte zkušenosti s jinými vozy vybavenými převodovkou DSG, tak vás chod této skříně v nové Fabii může překvapit.
Slabší varianta litrového TSI, kterou jsem vyzkoušel jako další, slibuje zrychlení na stovku za 10,6 sekundy a maximální rychlost je pak 195 km/hod. Zhruba vteřinový rozdíl ve zrychlení v reálném provozu není téměř poznat a i slabší tříválec TSI jede hezky. Chybět řidiči ale může šestý rychlostní stupeň. A také je tento motor o něco méně kultivovaný, protože mu chybí dvouhmotový setrvačník.
Krátce jsem se svezl i se základní motorizací 1.0 MPI 59 kW. Mimochodem, na některých trzích se MPI bude prodávat dokonce ještě ve slabší výkonové variantě se 48 kW. V Česku prodávaná silnější varianta MPI rozhýbe Fabii z nuly na stovku za dlouhých 15,5 sekundy (a maximálně jede 179 km/hod). Přesto si myslím, že ten, kdo chce šetřit a jezdí především ve městě, bude s MPI spokojen. Zvyknout si je pochopitelně třeba na to, že motor je třeba točit, v kopci podřazovat a předjíždění více plánovat. Jako základní motorizace pro Fabii si však myslím, že je 1.0 MPI důstojný motor a vůbec bych se mu nevysmíval.
Co se podvozku týče, tak mě velmi mile překvapilo, že kromě dobré jízdní stability nová Fabia také skvěle tlumí nerovnosti. Polské silnice jsou snad ještě více rozbité než ty naše a přesto podvozek Fabie vše v pohodě zvládnul. Pochválit musím i přesné řízení, které je ale trochu přeposilované, což ale lze pochopit, vzhledem k cílovce tohoto vozu. Problém jsem neměl u žádného z testovaných vozů ani s účinností či dávkováním brzd. Jízdně je nová Fabia skutečně povedená! Na přání je možné Fabii vybavit paketem pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm. Později bude k dispozici i sportovní podvozek s tužším naladěním a o 15 mm sníženou světlou výškou.
Chválit budu i dále, protože se povedl také interiér vozu. I když uvnitř zůstaly tvrdé plasty na některých místech, tak vnitřek nové Fabie vypadá fakt pěkně. Koncepce je podobná jako v modelu Scala, kterému si troufnu říct, že bude Fabia brát část zákazníků. Výhodou Scaly je prostor na zadních sedačkách. I v nové Fabii se vzadu sedí překvapivě dobře, ale hůře se nastupuje a vystupuje. Když už jsem u těch zadních míst, tak zajímavou novinkou jsou rozhodně zadní výdechy klimatizace! Objem zavazadlového prostoru se pak oproti předchůdci zvětšil o 50 l na 380 l.
Dnes už by to pochopitelně nešlo bez řady asistenčních systémů. Ve Fabii se zcela poprvé objevuje například automatické parkování, asistent jízdy v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, asistent změny jízdního pruhu či asistent pro manévrování. Obrovskou novinkou pro Fabii je asistovaná jízda 2.0, která kombinuje adaptivní tempomat, asistenta jízdy v pruzích nebo rozpoznávání dopravních značek.
Infotainment nové Fabie může mít úhlopříčku až 9,2″ a virtuální kokpit s 10,25″ displejem, který se v malém hatchbacku objevuje též poprvé, nabízí pět režimů zobrazení. Potěšilo mě, že škodovka přepracovala ovládání virtuálního kokpitu, takže se snadněji používá než ten v nové Octavii. Nejvyšší verzi systému s názvem Amundsen je možné ovládat i gesty nebo pomocí digitální asistentky Laury. Nechybí ani bezdrátové CarPlay. A vynikající zprávou je, že bezdrátové zrcadlení telefonu ve Fabii funguje velmi spolehlivě, což ostatně platí o celém multimediálním systému. Nechybí ani Simply Clever řešení. Celkem jich má nová Fabia až 43 a 5 z nich je zcela nových. Mezi ty úplně nové patří třeba držák karet a tužek v odkládací schránce před řadicí pákou. Ve voze pochopitelně nechybí ani populární škrabka na led s měřítkem pro kontrolu výšky dezénu pneumatik a deštník ve dveřích řidiče. Oproti minulé generaci jsem uvnitř našel jen jedno zhoršení – loketní opěrka již není nastavitelná.
Škoda Fabia bylo vždycky dobré auto. Když se mě někdo zeptal, jaké normální malé auto si má koupit, tak jsem mu řekl, že Fabii. Nyní tuto radu budu dávat ještě raději, protože čtvrtá generace je ještě mnohem lepší ve všech ohledech a jsem si naprosto jistý, že jí čeká obří prodejní úspěch! Co se ceny týče, tak nová Fabia u nás startuje na ceně 329 900 Kč. Za tuto částku dostanete motor 1.0 MPI, základní LED světlomety, několik jízdních asistentů, klimatizaci či multimediální systém Swing 6,5″ s podporou zrcadlení telefonů. Kompletní ceník si můžete prostudovat zde.