Test Mazda CX-5 Edition 100: Nadchne jízdními vlastnostmi i interiérem
Mazda CX-5 spatřila světlo světa poprvé v roce 2012. O 5 let později se pak začala prodávat druhá generace, která je stále v nabídce. Přestože je tedy aktuální CX-5 na trhu už od roku 2017, tak má rozhodně stále co nabídnout. A to nejen díky tomu, že se jedná o kvalitní automobil a Mazda modelu pravidelně věnuje péči (a přináší novinky), ale také díky speciální limitované edici Edition 100, kterou Mazda připravila ke svému 100. výročí.
A právě toto speciální provedení dorazilo do redakční garáže. Edition 100 není v nabídce pouze pro testované SUV CX-5 – nabízí se i pro trojku, šestku, CX-30, MX-5 a MX-30. Zatímco poslední dva vyjmenované modely mají červenou střechu, tak ostatní výroční vozy jsou zvenku vcelku standardní. Nechybí však emblémy na předních blatnících a pak si všimněte specifických středů kol, které se mi osobně moc líbí. Co se laku týče, tak se jedná o běžně dostupnou bílou Snowflake White.
Zajímavější změny se odehrály u výroční edice uvnitř vozu, kde hrají hlavní roly tři barvy (červená, černá a bílá), které automobilka nevybrala náhodou – jedná se o barevné schéma Mazdy R360 z roku 1960. Možná to zní jako moc divoká kombinace, ale podívejte se do fotogalerie jaká krása to ve skutečnosti je. Obzvláště sedadla a koberečky v červené s názvem Burgundy vypadají naprosto famózně a Mazda se s tímto speciálním interiérem přibližuje prémiovému segmentu. Mimochodem, líbí se mi, že si Mazda vyhrála i s takovým detailem jako je klíč od vozu, na kterém také naleznete speciální logo ke 100. výročí.
Pod kapotou Edition 100 se nachází to nejlepší z nabídky. A to sice 2,5litrový atmosférický čtyřválec, který nabízí výkon 194 koní a točivý moment 445 Nm. Na dnešní dobu netypický motor spolupracuje v testovaném voze s šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Zrychlení z 0 na 100 km/hod je otázkou 9,2 sekund a maximální rychlost je 195 km/hod.
O pohon „obyčejné“ CX-5 se může starat kromě výše uvedeného motoru i dvoulitrový benzínový čtyřválec o výkonu 165 koní a 2,2litrový naftový agregát, který může mít 150, či 184 koní.
Testovaný benzínový motor se chlubí vynikající kultivovaností a dostatkem „klidné“ síly. Nástup výkonu není okamžitý jako v případě turbomotorů, ale postupný a samotný vrchol výkonu se nachází až v 6 000 otáčkách za minutu. Z toho důvodu se může řidiči, který je zvyklí na přeplňovaný agregát, zdát, že CX-5 nejede, ale skutečnost je taková, že tento motor má síly dost. Akorát se chová jinak, než většina dnešních motorů. Nadšení řidiči naopak tuto skutečnost ocení. Podvozek nabízí slušný komfort, je tichý a potěší toho, kdo rád řídí. Mazda CX-5 sice není sporťák, ale prostě a jednoduše se neskutečně příjemně řídí. Tohle auto totiž funguje přesně tak, jak má – reaguje rychle na povely volantem či se perfektně dávkují brzdy.
Interiér CX-5 se v průběhu výroby také dočkal vylepšení. Největší novinkou je nový displej s úhlopříčkou 10,25 palce, který má přehledné prostředí, jemné rozlišení a CarPlay. Pochválit musím také krásně tenké rámečky kolem tohoto displeje, což vůbec není obvyklé! Řidič pak má před sebou další displej, který zobrazuje rychloměr a jedná se takový rozšířený palubní počítač. Na vnitřku CX-5 se mi líbí, že Mazda dobře skloubila praktičnost a moderní design – vše podstatné zkrátka má své tlačítko. Stejně tak se mi líbí, že Mazda zachovává ovládání multimediálního systému skrze otočný ovladač. Nechybí ani dostatek prostoru pro posádku a slušný zavazadlový prostor. K limitované edici patří také velmi bohatá výbava jako jsou ventilovaná a vyhřívaná sedadla, 360stupňová kamera, adaptivní tempomat, Bose audiosystém či černé čalounění stropu. K Edition 100 mimochodem dostanete také miniatura vozu Mazda R360, kterým se tato edice inspiruje.
Mazda CX-5 je pěkně vypadající, příjemně jezdící a v testované limitované edici také luxusně působící SUV pro rodinu, jejíž otec se nechce vzdát příjemného pocitu z řízení poté, co si pořídil děti. Akční cena Edition 100 je 1 060 800 Kč, což není málo, ale dostanete za to fakt příjemné auto. A v základu pak stojí CX-5 sympatických 627 900 Kč.
Foto: Jaroslav Tomášek
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 488 ccm |
Max. výkon | 134 kW |
Max. točivý moment | 258 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace | 8,0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 195 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.2 s |
Převodovka | |
automatická šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 550 mm |
Šířka | 1 840 mm |
Výška | 1 680 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem nádrže | 58 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 719 kg |