Test Opel Crossland 1.5 CDTI AT6: Pohodový crossover
Opel Crossland X je prvním vozem s bleskem ve znaku, který vznikl ve spolupráci s francouzským koncernem PSA. Vůz byl představen v roce 2017, tedy ještě před kompletním převzetím automobilky Opel francouzským koncernem, ze kterého se nyní stal gigant Stellantis. Na podzim loňského roku pak prošel Crossland X modernizací. Nejviditelnější změnou je nová přední maska, které automobilka říká Opel Vizor (a je to rozhodně změna k lepšímu). Pozměněny jsou však třeba i zadní světlomety. A zapomenout nesmím zmínit, že z názvu modelu vypadlo písmenko X, takže nyní se vůz jmenuje prostě Crossland.
Pod kapotou tohoto Opelu se může nacházet 1,2litrový benzínový tříválec, nebo 1,5litrový naftový čtyřválec. Základ benzínové nabídky tvoří atmosférická verze tříválce s výkonem 83 koní a manuálním pětikvaltem. Motor je k mání i s turbem, se kterým má 110, či dokonce 130 koní. Turboverze jsou spojeny s šestistupňovým manuálem, ale ta silnější může mít i šestirychlostní automat. Již zmíněný naftový čtyřválec má buď 110 koní a manuál, nebo 120 koní a automat. Všechny motory mají pohon pouze předních kol, ale nově je v nabídce systém IntelliGrip, který umožňuje upravit chování vozu podle typu povrchu, což by mělo pomoct v krizových situacích. Tuto náhražku za pohon všech kol, která využívá ESP, můžete už znát z jiných vozů koncernu Stellantis.
Já jsem od Opelu dostal na vyzkoušení Crossland vybavený nejsilnějším naftovým motorem s šestistupňovou automatickou převodovkou. Tato varianta slibuje zrychlení z 0 na 100 km/hod za 11,5 sekundy a maximální rychlost 183 km/hod. To nejsou nijak závratné hodnoty, ale je třeba si uvědomit, že Crossland je auto určené pro běžné ježdění a nikoliv pro zábavu za volantem. A jsem opravdu rád, že Opel se z Crosslandu ani nesnaží udělat sportovní auto, takže pohonné ústrojí je náladěno především tak, aby auto jezdilo komfortně, tiše, necukalo a za málo (testování jsem končil s průměrnou spotřebou 5,8 l na 100 km). Když už nutně potřebujete jet rychle, tak reálná dynamika vozu není vlastně vůbec špatná. V rámci modernizace automobilka zapracovala na podvozku – Opel nasadil nové pružiny, tlumiče a upravil také řízení. Výsledkem je vůz, který jezdí jistě a předvídatelně za každé situace, takže se nemusíte bát auto komukoliv svěřit. I když udělá zbrklý manévr, tak podvozek Opelu si s tím poradí. Na druhou stranu, pokud chcete od vozu francouzské pohupování při jízdě, tak zamiřte ke koncernovému příbuznému – Citroënu.
Interiér Crosslandu budou milovat ti, kteří jsou proti velkým displejům a minimu tlačítek. Vnitřek tohoto Opelu sice má 8palcový displej, který není vůbec špatný a podporuje Apple CarPlay, ale je tu samostatný ovládací panel pro klimatizaci, analogové budíky a celkem velký počet tlačítek. Ergonomie ovládání je ovšem výtečná! Vpředu je místa více než dost, vzadu o trochu méně (zejména pro nohy cestujících) a zavazadlový prostor má až 520 litrů. Z výbavy vozu mě zaujaly skvěle svítící LED světlomety či ergonomická sedadla s možností upravení délky sedáku. Nechybí pochopitelně ani armáda jízdních asistentů. I když třeba adaptivní tempomat Crossland mít nemůže.
Opel Crossland je pěkně vypadající a dobře jezdící městský crossover bez jakýchkoliv nepraktických výstřelků. Pokud hledáte tento typ vozu a chcete, aby auto fungovalo a neštvalo vás, tak tento Opel mohu jedině doporučit. I cena mi přijde poměrně sympatická. Crossland začíná na 399 990 Kč (atmosférický motor a pětistupňový manuál), rozumně vybavený 110koňový turbobenzín vyjde na 479 990 Kč a testovaná naftová verze pak stojí 599 900 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 499 ccm |
Výkon | 88 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 4.4-4.3 |
Mimo město | 3.7-3.6 |
Kombinace |
3.9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 183 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11.5 s |
Převodovka | |
automatická šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 217 mm |
Šířka | 1 765 mm |
Výška | 1 605 mm |
Rozvor | 2 604 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 350 kg |