Test Toyota GR Yaris: Král své třídy
Když Toyota před pár lety ukázala Yaris GRMN, tak fanoušci ostrých hatchbacků zajásali. Byl to totiž perfektní hot hatch s kompresorovým motorem a vycizelovanými jízdními vlastnostmi. S novou generací Toyoty Yaris se japonská automobilka rozhodla překonat sama sebe a představila ještě ostřejší GR Yaris, který je oficiálním homologačním modelem pro vývoj nového závodního speciálu Yaris WRC. Oproti běžnému Yarisu chybí tomuto ostrému provedení zadní pár dveří a s klasickým modelem má GR Yaris společné vlastně jen přední a zadní světlomety, zpětná zrcátka a anténu. Co se vzhledu týče, tak bych GR Yaris popsal ve zkratce jako pěkně naštvaného prcka, kterého není dobré provokovat, nebo vám ukáže co umí!
Ceník japonské novinky je velmi jednoduchý. GR Yaris stojí 899 000 Kč a příplatků je jen několik málo. Konkrétně 17 000 Kč lze připlatit za barvu (v základní ceně je jen standardní bílá) a pak jsou tu dva pakety, které bohužel nelze kombinovat. Takže se musíte rozhodnout, zda chcete za 100 000 Kč paket VIP přidávající prémiový audiosystém, navigaci, parkovací senzory či head up displej, nebo raději investujete do paketu Sport, který obsahuje přední a zadní samosvorný diferenciál Torsen, závodní tlumiče, 18palcová kovaná kola a červeně lakované brzdové třmeny. Vzhledem k zaměření vozu mám já osobně naprosto jasno a bral bych sportovní balíček. Ostatně výbava GR Yarisu je velmi dobrá i bez VIP paketu. Mimo jiné má tento prcek ve výbavě LED světlomety, bezklíčové odemykání a startování, Apple CarPlay/Android Auto, parkovací kameru či automatickou klimatizaci. Zkrátka vše, co k životu potřebujete. Akorát je tedy problém v tom, že web Toyoty aktuálně hlásí, že je auto dočasně vyprodané.
Toyota GR Yaris stojí na podvozkové platformě TNGA, která je pro potřeby sportovního vozu patřičně upravena. Přední část vychází z varianty GA-B pro malé vozy a zadní pak z verze GA-C, kterou používá třeba Corolla. Karoserie využívá hliníkové panely a střecha je z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Nelze se proto divit, že automobilka udržela hmotnost velmi nízko – GR Yaris váží pouze 1 290 kilogramů. Vozu chybí například i zadní stěrač.
O pohon této kapesní rakety se stará 1,6litrový tříválec, který nabízí výkon 261 koní a točivý moment 360 Nm. Než začnete nadávat na Evropskou unii a tříválce, tak byste si měli přečíst následující řádky. To, s jakou chutí a výbušností jde tento motůrek do otáček, jak monstrózně táhne, jak se jeho výkon perfektně dávkuje a jak výkon postupně graduje se zvyšujícími se otáčkami, je naprosto úžasné! Tohle skutečně není evropskými emisemi přidušený tříválec. Mimochodem, z nuly na sto umí Toyota GR Yaris zrychlit za pouhých 5,5 sekundy a maximálně jede až 230 km/hod.
Japonský hot hatch nemá jen skvostný motor, ale také zcela unikátní pohon všech kol GR four, který umožňuje dělení výkonu mezi přední a zadní nápravou podle zvoleného režimu. V jízdním módu Normal auto preferuje přední kola 60:40, režim Track rozděluje výkon přesně 50:50 a Sport pak upřednostňuje zadní kola v poměru 30:70. Já jsem si osobně nejvíce oblíbil režim Track, ve kterém GR Yaris jezdí po okreskách s neuvěřitelnou přesností a stabilitou. To auto drží jako kdyby jelo po magnetu! Pokud se dostanete na okruh či na mokrou či zasněženou okresku, tak doporučuji režim Sport, ve kterém je zadek vozu hravější. Na suché silnici ovšem jízda bokem vyžaduje opravdu rychlé tempo a vynikající řidičské schopnosti. Pokud si troufnete, tak není problém. Yarisu nechybí ani manuální ruční brzda.
S Toyotou můžete samozřejmě nahánět i kdejaké nabušené limuzíny na dálnici. Přestože se jedná o malého prcka, tak je absolutně stabilní i ve vyšších rychlostech a ve stíhání vás zastaví až omezovač ve 230 km/hod. V režimu Normal pak lze s autem jet i relativně klidně. I když je to děsná nuda. Pochopitelně je třeba přetrpět tužší podvozek. Třeba ale spojka není vůbec tak moc tuhá, jak by mohla být. I manuální šestistupňová převodovka je famózní – má krátké přesné dráhy a ideální chod. Naprosto žádné výhrady nemám ani k brzdám, které mají opravdu dostatek síly a skvěle se dávkují. Ze všeho „nejslabší“ je řízení. Ono je velmi velmi dobré, ale když je zbytek vozu naprosto bezchybný, tak v této tvrdé konkurenci vychází řízení jako nejslabší článek. Jak už bývá u Toyoty zvykem, automobilka se zaměřuje především na jízdní vlastnosti a zvukovou show nechává na druhé koleji. Platí to také o novém GR Yarisu, jehož zvuk není příliš výrazný a navíc je i decentně uměle dokreslený.
Pokud hledáte něco, co má GR Yaris společného s klasickým Yarisem, tak je to interiér. Přesněji řečeno palubní deska. I zde jsou však změny – pryč jsou divoké digitální budíky běžného Yarisu, které byly nahrazeny klasickými přehlednými ručičkami. Odlišný je pochopitelně třeba i ovladač jízdních režimů. Jak už jsem zmínil v úvodu, výbava GR Yarisu je naprosto v pořádku. Je tu všechno potřebné. Jestli se ale něco Toyotě vážně nepovedlo, tak je to výhled vpřed z vozu. Z GR Yarisu toho zkrátka moc nevidíte. Důvody jsou v zásadě dva. Tím hlavním je obří vnitřní zpětné zrcátko a pak také trčící displej multimediálního systému. Někdo kritizuje také příliš vysoký posez, ale s tím já jsem problém neměl. Mimochodem, sedadla GR Yarisu jsou skvělá – perfektně drží tělo a zároveň v nich není problém jet delší cestu. Zadní sedačky pochopitelně nabízí už méně prostoru, ale drobnější ženy či děti se na ně vejdou v pohodě. Zavazadlový prostor má objem jen 141 litrů a přesto jsem zvládl s GR Yarisem víkendovou dovolenou ve čtyřech.
Abych to krátce shrnul na závěr. Toyota GR Yaris je za mě nejlépe jezdící hot hatch současnosti! Navíc je to auto, ve kterém si tu jízdu musíte skutečně odmakat. A to mě baví. Pokud bych měl vypíchnout jednu konkrétní věc, která se mi líbí ze všeho nejvíce, tak je to ten úžasný tříválec. Ten se neskutečně povedl! Pár drobností se i nepovedlo, ale na to všechno zapomenete ve chvíli, kdy šlápnete na plyn.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 618 ccm |
Výkon | 192 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
8,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 230 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5,5 s |
Převodovka | |
manuální šestistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3 995 mm |
Šířka | 1 805 mm |
Výška | 1 460 mm |
Rozvor | 2 558 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 290 kg |