Test Citroën ë-Berlingo XTR (2022)


Citroën spolu s dalšími značky koncernu Stellantis na začátku letošního roku šokoval oznámením, že končí se spalovacími motory ve svých osobních dodávkách. Jedinou možnou motorizací tak nově měla být elektrická varianta s výkonem 100 kW a 50 kWh baterií.
Proč píšu měla být? Protože aktuálně Citroën podle svých webových stránek nabízí i benzínové a naftové verze. Jedná se ovšem o osobní verze s homologací užitkových vozů N1, kterým automobilka říká Berlingo Profi+. Zajímavé přitom je, že Berlingo N1 dorazí z výroby s přepážkou a až u nás v Česku je přepážka odstraněna. Přesto je potřeba počítat s tím, že homologace N1 má své limity – ať už z hlediska dopravního omezení či počtu přepravovaných osob. Navíc Berlingo Profi+ je k mání pouze v kratší variantě M. I tak se ale jedná o poměrně elegantní řešení, díky kterému je možné (i přes přísné emisní limity) spalovací verze udržet v prodeji.
Dnes se ale budu věnovat právě elektrické variantě, která je k mání jak v kratší verzi M (4 403 mm), tak v delší variantě XL (4 753 mm). V obou případech se o pohon stará identická verze elektromotoru se 100 kW a 260 Nm. ë-Berlingo je vybaveno baterií o využitelné kapacitě 45 kWh a rychlonabíjením o výkonu až 100 kW, díky kterému nabijete tento elektromobil (na dostatečně výkonné nabíječe) z 0 na 80 % za 30 minut. Kompletní nabití z 11 kW wallboxu či veřejné AC stanice pak zabere 5 hodin. Jsou vám tyto hodnoty povědomé? Není divu, jedná se o identickou techniku, kterou Stellantis nabízí napříč všemi různými vozy.
V případě ë-Berlinga stačí 136koňový elektromotor na zrychlení z 0 na 100 km/hod za 11,7 sekundy. Počítat je třeba s poměrně nízkou maximální rychlostí, která je jen 130 km/hod. Dojezd elektrické dodávky je (dle cyklu WLTP) až 280 kilometrů. Automobilka dává na trakční baterii záruku 8 let, nebo 160 000 kilometrů při garanci 70 % kapacity baterie. Jak už je u elektromobilů z koncernu Stellantis zvykem, maximální výkon 100 kW je dostupný pouze v režimu Power (u ostatních vozů se jmenuje obvykle Sport). V normálním režimu má řidič k dispozici 80 kW a v případě, že zvolí režim Eco, tak dokonce jen 60 kW a k tomu ještě omezený výkon klimatizace.
Ve městě se elektrická dodávka pyšní poměrně hbitým zrychlením, ale mimo město a zejména na dálnici už je potřeba počítat s tím, že dynamika vozu je spíše podprůměrná. Na dálnici je rovněž potřeba počítat s poměrně vysokou spotřebou přes 27 kWh/100 km, což podstatně snižuje dojezd. V průměru ale budete s tímto elektromobilem jezdit za nějakých 20 kWh/100 km a lze tedy počítat s dojezdem zhruba 200 kilometrů, pokud se nebude jednat o dálniční jízdu, při které je vhodné plánovat nabíjecí pauzy po maximálně 150 kilometrech. A jestliže po dálnici potřebujete ujet větší vzdálenost, tak rozhodně doporučuji jet maximálně 110 km/hod. Když pojedete více, tak vám procenta baterie budou mizet před očima. Dojezd u ë-Berlinga pochopitelně ovlivňuje také citelně to, kolik osob a nákladu ve voze je (moje uvedené hodnoty platí pro nenaložený vůz a maximálně 2 osoby ve voze). Pochválit musím, jako v zásadě u všech elektronu, okamžité zrychlení při rozjezdech, absolutně tichý chod a nulové vibrace při jízdě.
Elektrická varianta je spojena s vyšší pohotovostní hmotností o zhruba 200 kg. Přijde mi ale, že tato extra váha paradoxně zvyšuje jízdní komfort, jelikož těžší nenaložené ë-Berlingo méně poskakuje a chová se jistěji, než lehčí nenaložené spalovací verze. Řízení je pak přeposilované a bez zpětné vazby, ale v rodinném voze bez jakýchkoliv ambicí o zážitek za volantem to vlastně ničemu nevadí. Brzdy se dobře dávkují a ve voze samozřejmě nechybí ani režim B, ve kterém auto více rekuperuje a není tedy nutné tolik používat brzdový pedál.
Design testovaného ë-Berlinga je ozvláštněn paketem XTR, který je k mání za příplatek pro dvě nejvyšší výbavy. Tento stylový paket poznáte podle odznáčků XTR, deflektoru předního a zadního nárazníku v barvě karosérie, oranžových doplňků či specifického interiéru se zelenou látkou WILD.
Interiér tohoto Citroënu je vzdušný, prostorný a praktický. Auto působí bytelně, ale je nutné překousnout levné a tvrdé plasty na mnoha místech. Radost mám z velkého množství prakticky vymyšlených odkládacích míst. Obří je zavazadlový prostor o objemu 775 litrů, který lze navýšit až na 1 335 litrů. Rodina s dětmi ocení i zadní vysouvací dveře po obou stranách, které ulehčují nastupování a vystupování a navíc se není potřeba bát, že děti poškodí okolní vozy. Zajímavým „detailem“ je, že nabíjecí konektor je umístěn v místě, kde spalovací verze mají víčko nádrže. To ovšem znamená, že posuvné zadní dveře na straně řidiče nelze během nabíjení otevřít, protože jim nabíjecí kabel stojí v cestě. Automobilka na to však myslela a nemusíte se bát, že vám děti do kabelu narazí, protože ë-Berlingo nedovolí tyto posuvné dveře během nabíjení otevřít.
Co se řidiče týče, tak ten se může těšit z příjemného pracoviště a bohaté výbavy. Elektrická dodávka se může pochlubit například bezklíčkovým odemykáním a startováním, vyspělým multimediálním systémem s podporou Apple CarPlay, automatickou dvouzónovou klimatizací či hlídáním mrtvého úhlu. Oproti spalovacím verzím pak nabízí ta elektrická i digitální kokpit, který je velmi pěkně zpracovaný.
Jaký je závěr tohoto testu? Elektromotor o výkonu 136 koní má s osobní dodávkou celkem dost práce, což se promítá v poměrně vysoké spotřebě, která v kombinaci s 50 kWh baterií znamená podprůměrný dojezd. Právě relativně malý dojezd je z mého úhlu pohledu jedinou větší nevýhodou tohoto vozu. Jinak jsem byl s ë-Berlingem naprosto spokojený – tento Citroën se pyšní stylovým designem, solidními jízdními vlastnostmi a obřím interiérem. A jaká je cena? Elektrická verze začíná na 915 000 Kč v případě kratší varianty a na 940 000 Kč v případě delší verze, což je bohužel téměř dvojnásobek ceny, na které začíná konvenční varianta (i když s mnohem horší výbavou). Nutné je ale dodat, že na poměry elektromobilů je cena stanovena adekvátně a ë-Berlingo nemá příliš mnoho konkurence (kromě koncernových sourozenců).
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | |
Max. výkon | 100 kW |
Max. točivý moment | 260 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | |
Výkony | |
Max. rychlost | 130 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11.7 s |
Převodovka | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 403 mm |
Šířka | 1 553 mm |
Výška | 1 844 mm |
Rozvor | 2 795 mm |
Kapacita baterie | 50 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 1 739 kg |