Test Peugeot 508 PSE (2022)
Přísné emisní normy tlačí automobilky čím dál více k ukončování výroby sportovních vozů. Tento osud potkal i sportovně laděné modely GTi od Peugeotu. Aktuálně už v nabídce nenajdeme ani jeden. Peugeot se sportovních modelů ale nechce úplně vzdát, takže přišel s náhradou GTi v podobě divize PSE (Peugeot Sport Engineering), která by měla nabídnout sportovní modely s plug-in hybridním či elektrickým pohonem.
A prvním vozem Peugeotu, který dostal verzi PSE, je vlajkový model 508. Zda dorazí i další je v tuto chvíli nejisté. Mluvilo se například o elektromobilu e-208 PSE, který ale nakonec nejspíše nebude. A dokonce to vypadalo, že ani 508 PSE se na český trh nedostane a případní zájemci o tento model pro něj budou muset vyrazit do zahraničí. Nakonec ale český Peugeot zařadil 508 PSE do nabídky. V oficiálním ceníku či na webu byste ale tento vůz hledali marně. Automobilka ho totiž na našem trhu nabízí pouze na individuální objednávku. Pohled do českých inzertních portálů vás ale v případě zájmu o 508 PSE potěší. Několik málo kusů je totiž aktuálně skladem u českých dealerů. A to včetně verze SW. Ceny začínají na 1 499 000 Kč za vůz, který má najeto 899 kilometrů.
Peugeot 508 PSE se odlišuje od klasického provedení řadou pěkných sportovních prvků. Všimnout si můžete zelenožlutých kontrastních detailů, aerodynamických doplňků, černé masky chladiče či dvojice výfuků. Verze 508 PSE má rovněž nižší světlou výšku a větší rozchod kol. Když se k tomuto všemu přidá sportovní linie či bezrámová okna modelu 508, tak výsledkem je (alespoň pro mě) auto, na které je radost se dívat. Barvy jsou mimochodem v nabídce pouze tři – šedivá, černá a bílá.
Co se techniky týče, tak 508 PSE má 1,6litrový čtyřválec, osmistupňovou automatickou převodovku a dva elektromotory. Jeden elektromotor, s výkonem 81 kW a točivým momentem 320 Nm, se nachází uvnitř automatické převodovky a pohání přední kola. Druhý elektromotor, jenž má 83 kW a 166 Nm, se nachází u zadní nápravy, kterou rovněž pohání. Samotný spalovací agregát pak má 147 kW a 300 Nm. Jak ale jistě víte, tak v případě plug-in hybridních vozů není celkový výkon vozu prostý součet všech motorů, takže kombinovaný výkon 508 PSE není 310 kW a 786 Nm, ale 265 kW a 520 Nm. Zapomenout nesmím zmínit ani to, že díky 11,5 kWh baterii dokáže ujet 508 PSE zhruba 30 až 35 km čistě na elektřinu (automobilka udává dojezd 45 km v cyklu WLTP) a má dostatečně nízké emise na to, aby auto dostalo elektrickou značku, ke které patří řada výhod jako je bezplatné parkování na ulici či jízda po dálnici bez známky. Dobití baterie pak v případě využití wallboxu trvá jen 1,5 hodiny.
Protentokrát vynechám detailnější popis elektrického režimu a hospodárnosti plug-in hybridního pohonu a zaměřím se na to, jak Peugeot 508 PSE jezdí ve sportovním režimu, protože to je to nejzajímavější na něm. Ihned po prvním sešlápnutí zjišťuji, že 360 koní zajišťuje skutečně brutální zrychlení! Ostatně zrychlení z nuly na stovku taky trvá pouhých 5,2 vteřin. Překvapivé pro mě ale není pouze „množství“ síly, ale rovněž to, jak perfektně lze výkon dávkovat a jak úžasně všechny tři motory spolupracují. Ještě jsem nejel v plug-in hybridním voze od koncernu Stellantis, který by měl tak skvěle sladěný pohon.
Sportovní Peugeot má rovněž velmi zajímavý podvozek. Už klasická 508 jezdí skvěle, ale varianta PSE díky sportovně naladěnému adaptivnímu podvozku či většímu rozchodu kol jezdí naprosto famózně. Je až neuvěřitelné, kolik stability 508 PSE v zatáčkách má. A přestože se jedná o sportovně zaměřený vůz, tak i komfort není vůbec špatný. Řízení je pak strmé a velmi přesné. Pocit, že jste doslova součástí auta, skvěle dotváří malý volant. Součástí úprav pro 508 PSE jsou i výkonnější brzdy, které nevadnou a dobře se dávkují. K dokonalosti 508 PSE tak chybí pouze skutečný zvuk motoru a možnost kompletně vypnout elektronické asistenty.
V interiéru se toho oproti normální 508 příliš nezměnilo. Specialitou verze PSE je vlastně jen specifické čalounění a označení sportovní divize. Výbava je v případě PSE jen jedna a obsahuje v „základu“ téměř úplně vše, co 508 nabízí. Připlatit si můžete jen za vyhřívání předního okna či elektrické střešní okno. Pochválit musím skvělá sedadla, která jsou komfortní, dobře drží tělo, mají nastavitelnou délku sedáku a vynikající masážní funkci. Interiér 508 sází především na pěkný design a praktičnost a prostornost jde trochu stranou. Fakt by mě třeba zajímalo, jak někoho napadlo umístit USB vstup a místo pro bezdrátové dobíjení telefonu tak, že za jízdy si svůj telefon prostě nepřipojíte a ani nedáte nabít. Tyto dvě vymoženosti jsou totiž umístěny uvnitř středového panelu a přístup k nim je v oblasti kolen z boku středového panelu. Z výbavy vozu uvedu adaptivní vedení v pruhu, adaptivní tempomat, LED světlomety, čtení dopravních značek, bezklíčkové odemykání a startování či noční vidění, které je ale lepší vypnout, pokud jezdíte hodně po městě, protože vás jinak bude neustále upozorňovat na lidi na chodníku.
Peugeot 508 PSE je skvělou ukázkou toho, že s elektrifikací nemusíme přijít o zábavná auta. Staromilcům ale pochopitelně bude chybět pořádný zvuk motoru či manuální převodovka. Já osobně bych si ale klidně 508 PSE koupil, protože se mi líbí představa, že mám auto, se kterým mohu jezdit levně a ekologicky po městě a zároveň si s ním užít na okreskách. Navíc je 508 PSE fakt nádherné auto s mnoha úchvatnými detaily…
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Max. systémový výkon | 265 kW |
Max. systémový točivý moment | 520 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | 1.8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5,2 s |
Převodovka | |
automat osmistupňový | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 750 mm |
Šířka | 1 860 mm |
Výška | 1 410 mm |
Rozvor | 2 800 mm |
Objem nádrže | 43 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 929 kg |