Test Volkswagen ID.5 (2023)
Model ID.5 je první velké SUV-kupé v nabídce Volkswagenu. Jak se ID.5 povedla? To vám prozradí následující řádky…
Začnu u designu, který je naprosto odlišný od technicky spřízněné Škody Enyaq Coupé iV. Volkswagen totiž vsadil u svých elektromobilů na hravý a futuristický design, který se rozhodl použít nejen u malé ID.3, ale také u větších modelů včetně ID.5. Za mě se design tohoto Volkswagenu nadmíru povedl. A nelíbil se jen mně, ale vlastně komukoliv jsem ho za ten týden ukázal. WOW efekt tohle auto umí skvěle. Pravděpodobně o dost lépe, než model ID.4, který je technicky a vizuálně spřízněný, ale nemá tu atraktivní splývavou záď.
Volkswagen pro ID.5 nabízí ostrou verzi GTX (220 kW) a normální varianty Pro (128 kW) a Pro Performance (150 kW). Obě Pro verze mají pohon zadních kol, zatímco GTX má díky dvěma elektromotorům pohon všech kol. Všechny varianty včetně GTX mají stejnou baterii o kapacitě 77 kWh. Verze Pro mají dojezd až 529 km a varianta GTX pak až 508 km. Všechny verze také disponují 11 kW AC dobíjením a 135 kW DC rychlodobíjením. Stejně tak je na českém trhu standardem pro všechny modely tepelné čerpadlo.
Já jsem měl na test prostřední variantu, která má již zmíněný výkon 150 kW a točivý moment 310 Nm. Přestože se rozhodně nejedná o malý výkon, tak vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu (2 246 kg) je dynamika vozu slušná, ale ne nijak dechberoucí. A to zejména ve vyšších rychlostech. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere ID.5 Pro Performance 8,4 sekundy a maximální rychlost je 160 km/h. Příjemné ale je, že výkon je k dispozici okamžitě a konstantě.
Co se spotřeby týče, tak nejhůře je na tom ID.5 pochopitelně na dálnici, kde si řekne o 25 až 26 kWh na 100 km. Na okreskách a ve městě se pak spotřeba pohybuje okolo 16 až 18 kWh na 100 km. Na dálnici tak ujede na jedno nabití v chladnějším počasí okolo 260 km. Ve městě je situace lepší – není problém ujet 350 km. Situace s dojezdem pochopitelně bude lepší při vyšších teplotách. Nabití vozu z 5 na 80 % na dostatečně výkonné nabíjecí stanici zabere jen 29 minut.
Rekuperaci ve voze umí zajišťovat automatický režim, který reaguje na dopravní situaci před vámi. Tento systém funguje překvapivě spolehlivě a pouze v minimu situací mi vadil. Pokud by vám reakce dle dopravní situace ale nevyhovovala, tak ID.5 nabízí i klasický režim B. Podvozek tohoto Volkswagenu je velmi komfortní, ale zároveň vůz drží opravdu solidně stopu i při rychlejším průjezdu zatáčkou. Jistě se ID.5 chová rovněž ve vyšších rychlostech, ve kterých také musím ocenit ticho uvnitř vozu. Řízení je pak přesné a příjemné. Naopak brzdy by si zasloužily vylepšit – zejména jejich účinnost by mohla být vyšší.
Interiér Volkswagenu ID.5 odpovídá vnějšímu designu a nabízí rovněž futuristické a hravé křivky. Dominantou interiéru je pochopitelně velká obrazovka multimediálního systému, skrze kterou se vlastně celý vůz ovládá. Mně osobně tato forma ovládání vozu nevadí a v moderním elektromobilu jí očekávám, ale pokud máte raději tlačítka, tak budete zklamaní. Prostředí multimediálního systému je už stabilní a rychlé. Ovládání systému je pak logické a přehledné. I když, vzhledem k množství funkcí a možností nastavení, je dobré si systém v klidu projít, aby člověk věděl kde co je. Nechybí samozřejmě ani bezdrátové Apple CarPlay, které funguje bezchybně.
Digitální přístrojový štít je poměrně malý, ale ukazuje přehledně vše potřebné – aktuální rychlost, dojezd, spotřebu, stav baterie v procentech či nastavení adaptivního tempomatu. Minimalisticky řešený digitální přístrojový panel je ovšem doplněn propracovaným head-up displejem s rozšířenou realitou. Zajímavostí pak je, že ID.5 nemá tlačítka dokonce ani na volantu. I zde najdete dotykové plochy s haptickou odezvou. Poněkud zvláštním řešením je pouze dvojice tlačítek pro stahování oken. Abyste mohli ovládat ty zadní, tak musíte zmáčknout přepínač. Povedenou inovací naopak je to, že auto nevyžaduje, abyste ho startovali. Stačí nasednout, zmáčknout brzdu, zvolit D a můžete vyrazit. Podobně to pak funguje i na konci jízdy. Samozřejmostí je i špičková výbava zahrnující především řadu jízdních asistentů, které musím pochválit za bezchybné fungování. A to především systém Travel Assist, díky kterému auto dokáže jet na dálnici prakticky samo. Co se praktičnosti týče, tak ID.5 mě mile překvapila svou prostorností nejen vpředu, ale i vzadu. Zavazadlový prostor pak má 548 litrů.
Volkswagen ID.5 je pohledný, moderní a praktický elektromobil se slušným dojezdem, kterému nemám co vytknout. Často se v recenzích dočtete výhrady k ovládání vozu skrze již zmíněný multimediální systém. Za mě je to ale adekvátní způsob ovládání, vzhledem k designu a vlastně pojetí celého vozu. Jasně, nemusí to vyhovovat každému, ale to není chyba Volkswagenu. Co se ceny týče, tak ID.5 začíná na 1 475 900 Kč včetně DPH, což není málo, ale jedná se zkrátka o velké a vybavené SUV-kupé na elektřinu…
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | – |
Výkon | 150 kW |
Točivý moment | 310 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | – |
Mimo město | – |
Kombinace |
– |
Výkony | |
Max. rychlost | 160 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8,4 s |
Převodovka | |
1stupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 599 mm |
Šířka | 1 852 mm |
Výška | 1 615 mm |
Rozvor | 2 766 mm |
Kapacita baterie | 77 kWh |
Pohotovostní hmotnost | 2 246 kg |