Test Lexus LS 500h AWD

Aktuální vlajkovou loď značky Lexus – model LS – jsem testoval naposledy v roce 2019. Tehdy se ještě jednalo o novinku na trhu. Pátá generace velkého japonského sedanu se totiž představila v roce 2017. Co se od posledního testu změnilo? Tak přesně na to se dnes podíváme…
Vrchol japonského inženýrství prošel od mého posledního testu modernizací. Facelift je sice na první pohled celkem obtížně rozpoznatelný, ale ve výsledku vcelku výrazně vylepšuje požitek z jízdy. Abych ale byl fér, tak je potřeba říct, že Lexus změnil pár detailů i na vnějšku vozu. Všimnout si můžete například upravených předních světlometů či jinak tvarovaného předního nárazníku. Do nabídky se dostala i nová 20palcová kola či lak Lunar Silver.
Nabídka motorizací se smrskla pouze na hybridní variantu 500h, která se skládá z atmosférického šestiválce a dvou elektromotorů. Dohromady celé ústrojí nabízí 359 koní, což stačí na zrychlení z 0 na 100 km/hod za 5,5 sekundy a maximálku 250 km/hod. Hybridní systém disponuje i pohonem všech kol. Ten automobilka označuje zkratkou AWD, kterou naleznete na zádi vozu. Na boku vozu, před zadním kolem, si můžete všimnout ještě označení Multi Stage Hybrid. Tímto termínem japonská automobilka označuje svůj hybridní pohon s unikátní převodovkou. Vůz totiž používá čtyřstupňovou mechanickou převodovku, která v kombinaci s e-CVT převodovkou vytváří 10 „virtuálních“ rychlostních stupňů.
Lexus se při modernizace své vlajkové lodě zaměřil i na zdokonalení pohonného ústrojí. Nové by tak LS mělo hladčeji a lineárněji zrychlovat. Automobilka se také chlubí tím, že narostla role hybridní baterie, takže spalovací motor může běžet v nižších otáčkách.
A já osobně nemám k pohonnému ústrojí jakékoliv výhrady. Jasně, má svá specifika – při prudším zrychlování se můžete dočkat „skútrového“ projevu, který je daný způsobem fungování hybridního pohonu, a sešlápnutí plynového pedálu představuje spíše klidnou sílou než agresivní zvíře. Ale za mě všechno tohle k Lexusu a jeho hybridní technice patří. Líbit se vám to nemusí, ale nepovažujte to za chybu. A i když se v této cenové kategorii spotřeba už tolik neřeší, tak to, že LS 500h jezdí v pohodě za 9,6 l na 100 km, mi přijde jako vynikající výsledek práce hybridního ústrojí.
Facelift Lexusu LS přinesl rovněž vylepšený podvozek. Automobilka přepracovala systém adaptivního odpružení či upravila tuhost stabilizátorů. K zvýšení jízdního komfortu přispívají i přepracovaná sedadla či pneumatiky s měkčími bočnicemi. Výsledkem je, že nejnovější provedení modelu LS nabízí opravdu komfortní svezení. Nezalekne se přitom ani ostřejšího tempa, jen je potřeba pamatovat na to, že sedíte v těžkém autě. Řízení vozu je poměrně odtažité, ale přesné a brzdy dobře dávkovatelné.
Interiér vozu nadále nabízí na jednu stranu neuvěřitelné řemeslné zpracování, cit pro detail a neotřelý design, ale na druhou stranu nepříjemně překvapí „zastaralostí“ či nelogičností. Důležitým vylepšením v kabině Lexusu LS je nový 12,3palcový displej multimediálního systému, který je umístěn blíže řidiči a nabízí ovládání dotykem, což podstatně zjednodušuje ovládání poměrně složitého systému. Navíc se luxusní LS konečně dočkalo podpory Apple CarPlay a Android Auto. Tato funkcionalita dobře řeší komplikovanost systému od automobilky, protože po připojení telefonu můžete většinu věcí ovládat skrze intuitivní prostředí ze svého telefonu. K multimediálnímu systému je ale potřeba říct ještě jednu podstatnou věc. Pokud si nyní objednáte Lexus LS, tak dostanete ještě novější multimediální systém. Pro modelový rok 2023 si totiž japonská automobilka připravila pro LS zbrusu nový multimediální systém, který přináší palubního asistenta, bezdrátové Apple CarPlay či online konektivitu s možností spustit na dálku třeba odmrazování čelního skla. V rámci modernizace se Lexus LS naučil také parkovat zcela sám. Systém Advanced Park si dokonce dokáže parkovací místa pamatovat, což ještě více usnadňuje parkování na obvyklých místech.
Vrcholná limuzína od Lexusu pochopitelně disponuje i řadou dalších moderních vychytávek jako jsou světlomety BladeScan, 360stupňovou kamerou, adaptivním tempomatem či čtením dopravních značek. Ale je třeba říct, že LS nedává oproti konkurenci moderní asistenty tak moc najevo. Působí více jako tradiční velká limuzína, která si hýčká řidiče věcmi jako je dokonalé odhlučnění, perfektní sedadla, poctivé materiály či skvělé audio.
Lexus LS 500h AWD se docela vymyká v kategorii velkých limuzín. Má sice moderní design a pokročilý hybridní pohon, ale fascinuje spíše řemeslným zpracováním či komfortem než moderními vychytávkami. Někdo tento přístup velmi ocení a někomu naopak bude připadat, že Lexus za konkurencí zaostává. Za mě si jde značka svou cestou a LS je úchvatné auto, které mě pokaždé dostane. Modernizace přinesla kromě nové přídě vylepšený komfort či snadněji používatelný multimediální systém s podporou Apple CarPlay/Android Auto. Co se ceny týče, tak nejnižší výbava Elegance stojí aktuálně 2 900 000 Kč. Příplatků v ceníku Lexusu moc nenajdete, ale jeden opravdu stojí za zmínku. Vrcholná výbavu Superior za 3 830 000 Kč má totiž mezi příplatky rovnou dvojici odlišných ozdobných prvků interiéru za tučných 375 000 Kč…
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 3 456 ccm |
Výkon | 264 kW |
Točivý moment (pouze spalovací motor) | 350 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
9,4 až 9,6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5.5 s |
Převodovka | |
Multi Stage Hybrid | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5 235 mm |
Šířka | 1 900 mm |
Výška | 1 460 mm |
Rozvor | 3 125 mm |
Objem nádrže | 82 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 250 kg |