Test Honda Jazz Crosstar e:HEV (2023)

Na český trh dorazila modernizovaná Honda Jazz Crosstar. Co japonská automobilka změnila na outdoorové verzi Jazzu? To vám prozradí následující řádky…
Začnu u exteriéru, kde si můžete všimnout výraznější masky s voštinovým vzorem či přepracovaných nárazníků a bočních prahů se stříbrnými prvky. Nový je také decentní modrý lak Fjord Mist, který si můžete prohlédnout na testovaném voze. I když se změnili jen detaily, tak Honda Jazz Crosstar díky nim vypadá hodnotněji a zajímavěji. Celkový bublinový tvar Hondy se mě osobně líbí a přijde mi správně hravý, ale jak už to u designu bývá, tak ne všem se pochopitelně zamlouvá.
O pohon vozu se nadále stará hybridní systém, který se skládá ze dvou elektromotorů a zážehového motoru. V rámci modernizace byly ale všechny tři motory posíleny. Hnací elektromotor má nyní o 10 kW více (celkem 90 kW), motor-generátor má o 8 kW vyšší výkon (celkem 78 kW) a spalovací 1,5litrový motor posílil o 7 KW (celkem 79 kW). Automobilka mluví v rámci modernizace také o vylepšení automatické převodovka eCVT, ta ale v pravém slova smyslu není převodovkou, protože Jazz Crosstar ji prostě nepotřebuje. Vystačí si totiž s jedním fixním převodem.
Říkáte si, jak tohle dohromady funguje? Odpověď je následující: Hybridní pohon Hondy Jazz Crosstar pracuje ve třech režimech, mezi kterými vůz automaticky přepíná. Tím prvním je čistě elektrický režim, ve kterém auto žene vpřed elektromotor, jenž čerpá energii výhradně z lithium-iontové baterie. Tento režim Honda využívá především při rozjezdech či při ustálené jízdě nízkou rychlostí. Soustavně v tomto režimu vydrží vůz jet několik jednotek kilometrů. Druhý režim, kterým Jazz Crosstar disponuje, je hybridní. V tom má hlavní slovo opět elektromotor. Energii mu ovšem v tomto případě nedodává baterie, ale elektrický generátor, který je poháněn spalovacím motorem. Případná přebytečná energie se ukládá do baterie. Tento režim je aktivní při akceleraci či při rychlejší jízdě. Poslední režim, ve kterém vůz umí pracovat, je spalovací režim, jenž znamená přímý pohon vozu pomocí spalovacího motoru.
Jízda v nižších rychlostech je neuvěřitelně tichá a plynulá. Ve městě se totiž o pohon stará téměř vždy elektromotor, takže si jako řidič užijete okamžitého a solidního zrychlení, které se hodí například ve chvíli, kdy potřebujete rychle vystřelit z křižovatky. Pokud vyrazíte mimo osídlenou oblast, tak nadále můžete počítat s plynulou jízdou, ale rozloučit se naopak musíte s tichem. Na okreskách a na dálnici musí spalovací motor vyrábět hodně energie, takže často pracuje ve vysokých otáčkách, což způsobuje znatelný hluk uvnitř vozu. Nárůst výkonu, který přinesla modernizace, v číslech znamená lepší zrychlení z 0 na 100 km/hod o 0,2 sekundy (9,7 s versus 9,9 s) a vyšší maximální rychlost o 2 km/hod (175 km/hod versus 173 km/hod). Auto působí malinko hbitěji, ale nic zásadního to není, takže v dálničních rychlostech je nadále třeba počítat s průměrnou schopností zrychlovat.
Celý hybridní systém je i po modernizaci neuvěřitelně úsporný. Troufnu si dokonce tvrdit, že si Crosstar nyní řekne ještě o malinko méně paliva. Týden testování jsem totiž končil s průměrnou spotřebou 4,9 l na 100 km. A to jsem rozhodně nejezdil jen po městě, kde je systém nejúspornější. Spíše naopak. Jazz Crosstar však není pouze o nízké spotřebě, ale také o perfektních jízdních vlastnostech. Honda vždy dbala na to, aby její vozy jezdily dobře. A jinak tomu není ani u tohoto modelu. Jazz Crosstar skvěle sedí, ochotně zatáčí, dobře tlumí nerovnosti a je mimořádně stabilní. Řízení je pak přesné a brzdy dobře naladěné.
Interiér se v rámci modernizace na pohled nijak nezměnil, ale vylepšením prošly asistenční systémy – kamera sledující okolí vozu má vyšší rozlišení a asistent pro jízdu v dopravní zácpě funguje již od 0 km/hod. Honda to sice nikde nezmiňuje, ale dle mých zkušeností došlo také k vylepšení bezdrátového Apple CarPlay, které nově už nemá nepříjemné zpoždění. Výbava jinak zahrnuje takové věci jako bezklíčový vstup a startování, adaptivní tempomat, pokročilý systém podpory řízení, kvalitní multimediální systém či LED světlomety s funkcí automatického přepínání dálkových světel. Co se prostornosti týče, tak zatímco posádka má místa hodně, tak zavazadlový prostor má skromnějších 304 litrů.
Modernizace Hondy Jazz Crosstar není příliš rozsáhlá. Ale ono to ani nebylo potřeba, protože tohle oplastované MPV bylo velmi dobře udělané už od začátku. A jak je to s cenou? Variantu Crosstar automobilka nabízí v jedné výbavě a to za částku 679 900 Kč. A připlácet vlastně není moc za co (kromě laku a online služeb), protože všechno už je ve standardní výbavě.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 90 kW |
Max. točivý moment | 253 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace | 4.8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 175 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9.7 s |
Převodovka | |
automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 090 mm |
Šířka | 1 725 mm |
Výška | 1 556 mm |
Rozvor | 2 520 mm |
Objem nádrže | 40 l |
Pohotovostní hmotnost | 1 320 až 1 325 kg |