Test Range Rover Sport D300 (2023)
Nová generace Range Roveru Sport patří k těm vůbec nejzajímavějším prémiovým SUV, které si lze koupit. Proč? To se dozvíte v následujících řádcích…
Nejnovější Range Rover Sport je majestátní SUV s uhlazeným a moderním designem. Oproti „plnohodnotnému“ Range Roveru má model Sport, který je skutečně o něco menší, jinak řešené přední i zadní světlomety a celkově vypadá dravěji. Dalším rozdílem je to, že model Sport nemá dělené víko kufru. Oba vozy ale samozřejmě stojí na stejné platformě MLA-Flex, z čehož „menší“ Sport jedině těží. Zajímavým designovým detailem jsou zajíždějící kliky. Pokud bych měl za sebe zhodnotit vnější design vozu, tak bych ho jednoznačně ohodnotil jako vynikající.
Range Rover Sport nabízí britská automobilka v šesti motorizacích: naftový šestiválec je k mání ve verzích D250 (183 kW), D300 (221 kW) a D350 (258 kW), benzínový šestiválec v modelu P635 (467 kW) a plug-in hybrid v provedeních P460e (338 kW) a P550e (405 kW). Všechny motorizace samozřejmě disponují pohonem všech kol. Mimochodem, označení verzí sice vypadá složitě, ale dává celkem smysl – D značí diesel, P benzín, číslo (zaokrouhlený) výkon v koních a písmeno e na konci pak značí, že se jedná o elektrifikovanou variantu. Za zmínku také stojí, že plug-in hybridy mají DC rychlonabíjení a hodně vysoký dojezd 111 km, který je možný díky 31,8 kWh baterii.
Pod kapotou testovaného vozu je ale „tradičnější“ naftový šestiválec v prostředním výkonovém provedení D300. K dispozici tedy mám už zmíněných 221 kW a mohutných 650 Nm. Tyto hodnoty stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a maximální rychlost 218 km/h. Výkon dieselového motoru je přenášen na všechna čtyři kola skrze osmistupňovou automatickou převodovku.
Řadový šestiválec se pyšní sametovým chodem, neuvěřitelnou chutí k životu a rozumnou spotřebou okolo 9 až 10 l na 100 km. Motor je vybaven 48V mild-hybridním systémem. Tento systém, který je poháněn řemenem spojeným se startér-generátorem, zvyšuje výkon motoru, zajišťuje hladší provoz systému stop/start, napájí aktivní stabilizační prvky a přispívá k efektivnější spotřebě paliva a nižším emisím. Pokud někdo říká, že naftové motory jsou už překonané, tak mu doporučuju projet se s tímto motorem, protože fakt nemá chybu. Stejně jako osmistupňový automat ZF, který reaguje pohotově a nebojí se poslat naftový agregát do vyšších otáček. Celkově působí pohonný systém opravdu agilně a přestože se jedná o diesel v obřím SUV, tak se nebojím říct, že sportovně.
Hodně zajímavý je rovněž podvozek a jeho technika. Range Rover Sport je standardně vybaven pneumatickým odpružením Dynamic Air Suspension, aktivními tlumiči a aktivními stabilizátory, které díky 48V systému generují až 1400 Nm točivého momentu. Tento systém umí velmi efektivně redukovat naklánění karoserie, díky čemuž je Range Rover Sport při jízdě v zatáčkách až dechberoucně stabilní. Kromě stability nabízí podvozek také skvělý komfort, který k britskému SUV neodmyslitelně patří. Musím říct, že i řízení Range Roveru Sport mě vážně bavilo. Řízení je totiž přesné a vtáhne vás do hry. Brzdy jsou dostatečně výkonné a skvěle dávkovatelné. Akorát vnější rozměry vozu jsou přece jen na některých užších okreskách limitující.
Jako správný Range Rover se model Sport neztratí ani v terénu, ve kterém využijete možnost zvýšit podvozek až na 281 mm, nájezdový úhel vpředu až 33 stupňů, přechodový úhel 26,9 stupňů, nájezdový úhel vzadu až 30 stupňů či schopnost vozidla brodit se vodou o hloubce až 900 mm. Jen pozor na to, že výbava Dynamic a plug-in hybridní verze mají terénní schopnosti o něco horší.
Interiér Range Roveru Sport je ukázkou luxusu a moderních technologií. Dominantou jsou, jak už tomu dnes bývá, dva displeje. Oba jsou ale v Range Roveru parádní už jen na pohled, díky svému zpracování a ostrosti obrazu. A velmi komfortní je i jejich používání. Naštěstí jsou už dnes dávno pryč doby, kdy v britských vozech značek Land Rover/Range Rover a Jaguar byly podprůměrné systémy. Multimediální systém PiviPro se nebojím označit za špičku v tom, co lze v autech dnes najít. Mimochodem, Range Rover má i třetí displej. A to ve zpětném zrcátku, které umí promítat obraz kamery ze střechy. Pokud by vám to ale nevyhovovalo, tak lze displej vypnout a máte zpět klasické zrcátko.
S ohledem na rozměry vozu vás asi nepřekvapí, že vpředu i vzadu je opravdu dostatek místa. Velmi pohodlná jsou také sedadla, ty přední bych označil spíše za křesla. Zajímavostí je, že i vzadu si lze nastavit sklon sedadla. Zavazadlový prostor má objem solidních (ale nikoliv ohromujících) 647 litrů.
Samozřejmostí je bohatá výbava, a to ať už se jedná o komfortní prvky, či výbavu, která zajišťuje bezpečnější či snazší jízdu. Opravdu zajímavou vychytávkou jsou reproduktory v hlavových opěrkách, které mají za cíl snížení hlučnosti za jízdy. Funguje to tak, že v podbězích jsou mikrofony, které zaznamenávají hluk, a reproduktory v hlavových opěrkách pak pouštějí zvuk, který ruchy potlačuje. Výhrady nemám ani ke zpracování, snad akorát tlačítka na volantu působí trochu levně.
Jak už jsem řekl v úvodu, Range Rover Sport (spolu se svým plnohodnotným sourozencem) se řadí k nejlepším SUV na trhu. Auto nabízí luxus, majestátnost, komfort i skvělé jízdní vlastnosti. Jen stav vašeho konta musí být dostatečně vysoké, protože i to nejlevnější provedení stojí 2 482 729 Kč.
Technické údaje | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2 997 ccm |
Výkon | 221 kW |
Točivý moment | 650 Nm |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | |
Mimo město | |
Kombinace |
8,0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 218 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,6 s |
Převodovka | |
automatická osmistupňová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4 946 mm |
Šířka | 2 047 mm |
Výška | 1 820 mm |
Rozvor | 2 997 mm |
Objem nádrže | 80 l |
Pohotovostní hmotnost | 2 390 kg |